Gå til innhold

Penger og hygiene

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff

Absolutt men gjøken nevner begge deler :-)

Og hvis man først skal snakke om immunforsvar, så var det jo svært mange dødsfall i riktig gamle dager pga dårlig renhold/manglende forståelse for hva som femkalte sykdommer.

Det er nok bare å tenke på Semmelweiss og også på at de store kolerautbruddene i Europa i forna da'r skyldtes at kloakken rant ut i drikkevannet. I vannklossettets barndom trodde man at så lenge vannet hadde skylt det bort fra skåla, så var det rent og bedre enn med de gamle utedassene, men faktisk førte dette til at enda flere ble syke, inntil man skjønte behovet av skikkelige kloakkledninger.

Nå skjedde dette riktignok lenge før gjøkens barndomstid, vil jeg tro, men det er ikke dumt å lære av historien :-)

Om man tenker "historie" i en litt bred forstand er det vel alt man har mulighet til å lære av. ;-)

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• Bookworm

5

• cathlin

3

• Katt-ja

2

Mest aktive i denne tråden

[quote name=Shira :o)' timestamp='1300534271' post='4547876]

'' jeg er rimelig lei av de påstandene om at barn før i tiden overlevde alt fra å sitte usikret i bil til at det ikke var regler for lekestativ osv, når all statistikk viser en stor nedgang i ulykker og barnedødsfall de siste 50 årene.

''

Enig.

Klart, noen er overhysteriske, men generelt sett er mye blitt bedre.

Da jeg var liten så kjøpte mamma skikkelig bilsete til meg, mange påpekte at det var så unødvendig og at hun kunne bruke pengene på noe annet (hun var student i de dager, så penger var det jo ikke flust av). Hun stod på sitt. Samme dag som hun var å kjøpte ekstrautstyr til dette setet, monterte, for å så hente meg i barnehagen, så var vi i en ulykke på vei hjem.

Jeg ruslet fint ut av den totalvrakete bilen, mamma fikk varige nakkeskader, samt at en annen fører ble skadet. Det er slett ikke sikkert at ikke jeg hadde fått meg en smell og to også om jeg ikke hadde hatt skikkelig barnesete. Bilen vår ble smadret både foran og bak.

Oi, bra det gikk bra!

I min barndom satt vi barna helt løse baki, og vi hadde Boble med et åpent rom bak setene, og vi klatret ut og inn og herjet bare verre. Foreldrene satt i forsetet typisk uten bilbelte - det var ikke påbudt ennå.

Men det var færre biler på veiene, og vi kjørte mindre bil enn det som er mer vanlig i dag.

Vi var aldri innblandet i en ulykke, og det har ikke min snart 14-årige sønn heller, så selv om han alltid har vært sikret i bil, har det jo egentlig ikke vært nødvendig ;-) Vi har bare ikke visst det før etterpå ;-)

[quote name=Shira :o)' timestamp='1300534271' post='4547876]

'' jeg er rimelig lei av de påstandene om at barn før i tiden overlevde alt fra å sitte usikret i bil til at det ikke var regler for lekestativ osv, når all statistikk viser en stor nedgang i ulykker og barnedødsfall de siste 50 årene.

''

Enig.

Klart, noen er overhysteriske, men generelt sett er mye blitt bedre.

Da jeg var liten så kjøpte mamma skikkelig bilsete til meg, mange påpekte at det var så unødvendig og at hun kunne bruke pengene på noe annet (hun var student i de dager, så penger var det jo ikke flust av). Hun stod på sitt. Samme dag som hun var å kjøpte ekstrautstyr til dette setet, monterte, for å så hente meg i barnehagen, så var vi i en ulykke på vei hjem.

Jeg ruslet fint ut av den totalvrakete bilen, mamma fikk varige nakkeskader, samt at en annen fører ble skadet. Det er slett ikke sikkert at ikke jeg hadde fått meg en smell og to også om jeg ikke hadde hatt skikkelig barnesete. Bilen vår ble smadret både foran og bak.

Jøss, bra at moren din stod på sitt!

Gjest Shira :o)

Oi, bra det gikk bra!

I min barndom satt vi barna helt løse baki, og vi hadde Boble med et åpent rom bak setene, og vi klatret ut og inn og herjet bare verre. Foreldrene satt i forsetet typisk uten bilbelte - det var ikke påbudt ennå.

Men det var færre biler på veiene, og vi kjørte mindre bil enn det som er mer vanlig i dag.

Vi var aldri innblandet i en ulykke, og det har ikke min snart 14-årige sønn heller, så selv om han alltid har vært sikret i bil, har det jo egentlig ikke vært nødvendig ;-) Vi har bare ikke visst det før etterpå ;-)

''Vi har bare ikke visst det før etterpå ;-)

''

Nettopp. :o)

Guttungen har heller ikke hatt "behov" for sikringen til nå.

Husker vi kjøpte ny bruktbil, der var det ikke seler baki, jeg var i ekstase! Men mamma satte jo inn pronto. ;o)

Som oftes går det jo bra, men jeg vet med meg selv at jeg ikke kan leve med det faktum at jeg ikke hadde gjort det jeg kunne, dersom det en dag ikke gikk bra.

Jeg er ikke noen hysterisk mor, her spikkes det med kniv og leves normalt, men jeg gjør som det skal gjøres, sikres der det kan bli nødvendig.

Det er da gammelt nytt at penger er utrolig uhygienisk (i likhet med mange andre (offenltige) ting... Men jeg vasker meg ikke umiddelbart etter å behandlet penger, men derimot vasker jeg meg med en gang jeg kommer hjem etter en handletur...både pga penger, handlevogner, dører osv osv...

Annonse

Jeg har til og med pirket løs flatklemt tyggis fra asfalten og puttet i munnen og overlevd det, men jeg er rimelig lei av de påstandene om at barn før i tiden overlevde alt fra å sitte usikret i bil til at det ikke var regler for lekestativ osv, når all statistikk viser en stor nedgang i ulykker og barnedødsfall de siste 50 årene.

''jeg er rimelig lei av de påstandene om at barn før i tiden overlevde alt fra å sitte usikret i bil til at det ikke var regler for lekestativ osv, når all statistikk viser en stor nedgang i ulykker og barnedødsfall de siste 50 årene.''

Enig - klart vi hører om de som overlevde dette, de andre får jo ikke fortalt sin historie...

Gjest mener jeg

Jepp, penger er noe skit....

men betaler stort sett med kork da, men prøver da å bruke lillefingeren til å taste koden da jeg vet mange griser har trykket på tastene. lillefingeren bruker jeg svært lite ellers...

men vasker med før jeg spiser uansett når jeg kommer hjem fra handleturene.

Passer dere på å vaske hendene eller la være å holde hånda deres på gelenderet til rulletrappa? Der er det masse bakterier og....

og dørhåndtak.

En bør egentlig holde seg hjemme, i senga, under dyna....

men betaler stort sett med kork da, men prøver da å bruke lillefingeren til å taste koden da jeg vet mange griser har trykket på tastene. lillefingeren bruker jeg svært lite ellers...

Passer dere på å vaske hendene eller la være å holde hånda deres på gelenderet til rulletrappa? Der er det masse bakterier og....

og dørhåndtak.

Jøss, jeg var ikke engang klar over at kork var et godkjent betalingsmiddel jeg;-)

Annonse

og dørhåndtak.

''Passer dere på å vaske hendene eller la være å holde hånda deres på gelenderet til rulletrappa? Der er det masse bakterier og.... og dørhåndtak.''

Har ikke tenkt over bankterminalene, men da vi var med Hurtigruta var det muligens omgangssyke ombord og da lot vi bevisst være å holde i gelendret på trappene faktisk. Der var det også vakter som passet på at man "anti-bak'et" seg med utplasserte servietter før man gikk inn i spisesalen.

Gjest Gjøkeniburet

Jeg har til og med pirket løs flatklemt tyggis fra asfalten og puttet i munnen og overlevd det, men jeg er rimelig lei av de påstandene om at barn før i tiden overlevde alt fra å sitte usikret i bil til at det ikke var regler for lekestativ osv, når all statistikk viser en stor nedgang i ulykker og barnedødsfall de siste 50 årene.

Jepp - enig med deg.

Men her var jeg ute etter å provosere, og klarte det forsåvidt.

Det var dette med renslighet jeg var ute etter.

Jeg vasker meg bestandig når jeg går på toalettet. MEN, det er så som så med folk som går på toalettet f.eks. På Gardermoen.

De kommer ut fra toalettet, og går rett ut.

Javel, hva da med meg som har vasket meg, og skal ta i dørhåndtaket for å komme meg ut ?

Hysteri ?

Jeg vet om en sjef som jobber på næringsmiddelkontrollen her.

Han kan ikke forlate vårt eget fylke han, fordi bakeriefloraen er ikke den samme i andre fylker.

Gjest Høstløv

Jepp - enig med deg.

Jeg vasker meg bestandig når jeg går på toalettet. MEN, det er så som så med folk som går på toalettet f.eks. På Gardermoen.

Javel, hva da med meg som har vasket meg, og skal ta i dørhåndtaket for å komme meg ut ?

Hysteri ?

Han kan ikke forlate vårt eget fylke han, fordi bakeriefloraen er ikke den samme i andre fylker.

''Javel, hva da med meg som har vasket meg, og skal ta i dørhåndtaket for å komme meg ut ?''

Jeg låser opp døren med et stykke papir og tar alltid i dørhåndtaket med albuen og.

Jepp - enig med deg.

Hysteri ?

''Javel, hva da med meg som har vasket meg, og skal ta i dørhåndtaket for å komme meg ut ?''

Ta papir fra dispenseren og hold rundt dørhåndtaket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...