Gå til innhold

"Det passer ikke den dagen"

Anbefalte innlegg

Gjest utdype
Skrevet

Mannen min sier at jeg må slutte å ynnskylde meg om jeg svarer at noe ikke passer. Om jeg ynnskylder meg så inviterer jeg også til innblanding, noe jeg kanskje ikke ønsker. Han mener at andre må respektere at jeg sier det ikke passer. Synes du det er greit at andre sier det ikke passer om du spør om du vil være med ut en tur? Eller forventer du at de skal forklare hvorfor?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

8

• laban

6

• morsan

5

• Mrs D

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest bare å slå seg til ro med at d ikke passer
Skrevet

Det kan jo være mange grunner til at det ikke passer...

andre planer, at du heller vil slappe av, eller at du ikke liker vedkommendes selskap...

Er i alle fall frekt å forlange forklaring.

Eks. Hei, blir du med ut på fredag?

Nei det passer ikke.

Hvorfor ikke?

Nei, det passer bare ikke...

Hva er det du skal som er så viktig at det ikke passer da?

Det skal bare du drite i!

Hehe :-)

Gjest Melis35
Skrevet

Man får vel automatisk et forklarings behov,når en sier at det ikke passer. Føler jeg selv i hvertfall. Men om andre sier det ikke passer,så behøver jeg slettes ikke å vite hvorfor. Passer det ikke,så passer det ikke! :))

Skrevet

Jeg gir ikke alltid en begrunnelse for at ting ikke passer, jeg mener det er ting andre ikke har noe med, men jeg ønsker ikke å måtte finne på en hvit løgn for å komme med en forklaring... Jeg forventer heller ikke at andre skal gi meg noen forklaring på hvorfor ting ikke passer...

Skrevet

Det kommer jo helt an på hva det gjelder. Er jeg invitert til barnedåp eller tredveårslag så føler jeg jo at jeg må ha en god unnskyldning for å ikke stille opp.

Er det venner jeg ellers har mye kontakt med, så holder det å si at jeg ikke kan, eller ikke orker.

Skrevet

Jeg sier hvorfor det ikke passer. Jeg føler at jeg litt for kort hvis jeg ikke utdyper i det hele tatt.

Men noen ganger sier jeg bare at det ikke passer da og da, fordi den dagen har jeg lagd andre planer..Uten nødvendigvis å gå nærmere inn på dem, men det kommer jo helt an på hva invitasjonen gjelder, er det store og viktige ting, synes jeg at jeg bør ha en god forklaring på å eventuelt ikke kunne.

:)

Skrevet

Noen ganger sier jeg hvorfor det ikke passer, men hvis det er en litt "tynn" unnskyldning, sier jeg bare at det ikke passer. Mannen din har helt rett! Særlig hvis du mistrives med å innblanding i avgjørelsen.

Skrevet

Man trenger ikke forklare hvorfor det ikke passer, det har folk ikke noe med.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Synes det er normal høflighet å forklare sånt. Nei, sorry, jeg kan ikke. Skal jobbe. Nei, sorry, jeg kan ikke, Liverpool spiller da. Nei, sorry, jeg kan ikke, skal se viktig fotballkamp. Nei, sorry, jeg kan ikke. Skal blabla.

Ellers vil det høres jævla sært ut.

- Hei. Hvordan går det? Blabla. Du, vi tenkte å lage noe mat til lørdag, og lurte på om du ville komme?

- Nei.

- Eh. Ok. Snakkes senere.

Skrevet

Synes det er normal høflighet å forklare sånt. Nei, sorry, jeg kan ikke. Skal jobbe. Nei, sorry, jeg kan ikke, Liverpool spiller da. Nei, sorry, jeg kan ikke, skal se viktig fotballkamp. Nei, sorry, jeg kan ikke. Skal blabla.

- Hei. Hvordan går det? Blabla. Du, vi tenkte å lage noe mat til lørdag, og lurte på om du ville komme?

- Nei.

Helt enig :)

Jeg hadde trodd vedkommende hadde vært dritsur på meg for ett eller annet om jeg ble svart sånn.

Og ville aldri svart noen sånn heller (med mindre jeg faktisk var dritsur på noen og ville vise det, og sikkert ikke da heller, for å være ærlig :))

Gjest SMIRnøff
Skrevet

- Nei.

Hvis man er litt "psyk" så er det ikke alltid man ønsker å komme med noen begrunnelse, men ellers er jeg vel enig...

Skrevet

- Nei.

Men i noen tilfeller så har ikke vedkommende noe som helst med hvorfor det ikke passer, og det er dumt at det skal kreves en forklaring på hvorfor det ikke passer...

Skrevet

Jeg utdyper og forteller grunnen. Hvis jeg spør folk om vi skal gjøre noe og de sier nei, så får jeg litt noia og tror at folk ikke vil være sammen med meg.

Gjest Jacoba
Skrevet

Den perioden jeg var syk følte jeg for å utdype at jeg ikke orket pga sykdommen, men samtidig var det helt grusomt å alltid skulle ha samme "unnskyldning" for ikke å komme. Som om folk skulle tenke "nei, selvsagt er hun syk, som vanlig".

Så da svarte jeg som regel at det skulle jeg gjerne, men det går dessverre ikke den dagen.

Nå har jeg sjeldnere grunn til å avlyse pga sykdom, derfor oppgir jeg som regel med årsaken.

Jeg forventer ikke å få vite årsaken til at folk avslår, det har da ikke jeg noenting med. Men er svaret et enkelt "nei." ville jeg jo lure på om de hadde noe spesielt mot meg..... :-/

Gjest Kayia
Skrevet

Man må ikke forklare hvorfor, men jeg er enig med ssd i at det høres rart ut om man ikke gjør det. Men du trenger da vel ikke vært filterløs ærlig i svaret ditt? "Høres kjempekos ut men har en annen avtale allerede desverre" må da kunne være greit (og ikke direkte usant desom avtalen er med sambo eller sofaen? ;-)

Skrevet

- Nei.

''- Hei. Hvordan går det? Blabla. Du, vi tenkte å lage noe mat til lørdag, og lurte på om du ville komme?

- Nei. ''

Men det er jo ikke alltid at samtaler om passende datoer er i den leia de, da. Det kan like gjerne være:

Venninne 1: "Når skal vi dra på dametur til London, da? Passer helga i uke fjaksen? Eller hva med uke ørten?"

Venninne 2: "Uke fjaksen passer desverre ikke for meg, men uke ørten passer fint."

Skrevet

- Nei.

''Nei, sorry, jeg kan ikke, Liverpool spiller da.

Nei, sorry, jeg kan ikke, skal se viktig fotballkamp.

Nei, sorry, jeg kan ikke. Skal blabla.''

Mange vil nok synes at disse tre unnskyldningene er synonyme / identiske og minst like uhøflige som bare "Nei".

Men det var bare en tanke. Og det gjelder kanskje ikke de som inviterer deg ;-)

Skrevet

Mange vil nok synes at disse tre unnskyldningene er synonyme / identiske og minst like uhøflige som bare "Nei".

*he he* bra det var du som sa det og ikke jeg :-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

'' Mange vil nok synes at disse tre unnskyldningene er synonyme / identiske og minst like uhøflige som bare "Nei". ''

Jeg vet. Folk er gærne. ;)

ShitDiddelyDo
Skrevet

''- Hei. Hvordan går det? Blabla. Du, vi tenkte å lage noe mat til lørdag, og lurte på om du ville komme?

- Nei. ''

Men det er jo ikke alltid at samtaler om passende datoer er i den leia de, da. Det kan like gjerne være:

Venninne 1: "Når skal vi dra på dametur til London, da? Passer helga i uke fjaksen? Eller hva med uke ørten?"

Venninne 2: "Uke fjaksen passer desverre ikke for meg, men uke ørten passer fint."

Jeg vet ikke helt hvordan man gjør sånt. Jeg er alltid ærlig. Jeg vet at man ikke trenger å si fra på jobben om hva som feiler deg når du melder deg syk også, men jeg kunne ikke fått meg til å ringe inn og si "hei, jeg er syk!" - og kun det.

Men jeg forstår problemstillingen som nevnes under her. Det kan jo være noe sensitivt. Jeg vet ikke helt hvordan jeg ville gjort det selv, men jeg tror nok jeg hadde vært ærlig. Hvis du ikke gir noen grunn tror de det verste uansett, eller de tror, som jeg ville fryktet, at jeg har problemer med dem og derfor ikke kommer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...