Gå til innhold

uff! panikkangst, eller noe annet?

Anbefalte innlegg

Æsj, nå sitter jeg her og er helt shaky, og det til tross av inntak av en valium..

Det har seg sånn at noen ganger får jeg kjempeproblemer med å svelge, så mye som en slurk vann, eller hva som helst, og det skjer helt plutselig, sånn at jeg må spytte ut igjen det jeg har i munnen (æsj!) og det blir alltid etterfulgt av panikk og høy puls og nerver.

Så blir jeg påfølgende engstelig for å spise, og blir superbevisst på ubehaget, og da kommer det hvertfall tilbake.

Hva kommer først her, høna eller egget liksom?

Dette har nesten alltid sammenheng med en slags følelse at det er fullt i spiserøret på et hvis (selvom jeg er sulten & tørst) og å ha en slags klump i mellomgulvet. (Omtrent der ribbeina møtes på midten)

Dette kan inntreffe selvom jeg har vært helt nervefri og blid, det er det som får meg til å tenke på at det kan være noe fysisk? :o jeg tenker selvsagt også masse worst case scenario tanker, og kommer på ting jeg har hørt om at svelgeproblemer kan være tegn på kreft i sistestadier og den slags.

For å være litt ekkel, det pleier å løse seg litt om jeg får rapt skikkelig, men følelsen av noia blir gjerne sittende i mange dager, og får meg til å vegre meg kollosalt mot mat og drikke i mange dager. vanligvis er jeg en skikkelig matgris, som koser meg verre med maten.

Jeg er også plaget med litt sur mage, og innimellom hjelper det en link tablett, eller en sånn sterkere enn, nexus, som jeg prøver å få i meg nå, men jeg har vegring og panikk ved å innta så mye som skjeer med vann og pille..;p Så er jeg er sånn ca halveis.

Noen som vet hva dette er, eller som har opplevd tilsvarende?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362192-uff-panikkangst-eller-noe-annet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira :o)

*klemmer litt på laguna*

Du kan jo sjekke om det er fysisk, sånn syregreier kan skape mye trøbbel.

Jeg har det noenlunde likt i perioder, får ikke svelget. He he, jeg er ett syn når kaffen kommer sprutende ut!

Hos meg er det pga spenninger. Jeg spenner meg ubevisst, det forplanter seg nedover i hals og svelg. Da kjenner jeg det i magen også.

Jeg får nå behandling for alle disse spenningene mine.

Men! Det kan være fysisk, så jeg vil ikke påstå at du har det samme som meg.

[quote name=Shira :o)' timestamp='1300621079' post='4548584]

*klemmer litt på laguna*

Du kan jo sjekke om det er fysisk, sånn syregreier kan skape mye trøbbel.

Jeg har det noenlunde likt i perioder, får ikke svelget. He he, jeg er ett syn når kaffen kommer sprutende ut!

Hos meg er det pga spenninger. Jeg spenner meg ubevisst, det forplanter seg nedover i hals og svelg. Da kjenner jeg det i magen også.

Jeg får nå behandling for alle disse spenningene mine.

Men! Det kan være fysisk, så jeg vil ikke påstå at du har det samme som meg.

Jeg spenner meg nok også en del, så det kan jo ha noe med saken å gjøre. Men det er helt åndsvakt ubehagelig,og hos meg etterfølges det da gjerne av galloperende panikkangst, og dessuten krisemaksimering.

Tusen takk for svar & klem, det hjalp litt det altså :)

ShitDiddelyDo

Angsten i ettertid er sikkert bare et resultat av det fysiske som skjer når du sliter med svelget, og du blir redd når du føler det kommer. Kanskje er det også noe psykisk som gjør at du sliter med å svelge.

Ta deg en tur til legen og sjekk svelget. Det dummeste du gjør er å lete rundt på nettet. Da finner du ut at du har svartedauen eller skabb eller gudene vet. Been there, done that. Jeg har også hatt tendenser mot angstreaksjoner i diverse situasjoner, og disse må man bare lære seg å kontrollere. Siden din frykt muligens bunner ut i kreft eller faenskap, bør du eliminere denne frykten ved å gå til legen.

Ro deg ned med noe som ikke inneholder koffein. Koffein forsterker angstfølelsen.

Annonse

Angsten i ettertid er sikkert bare et resultat av det fysiske som skjer når du sliter med svelget, og du blir redd når du føler det kommer. Kanskje er det også noe psykisk som gjør at du sliter med å svelge.

Ta deg en tur til legen og sjekk svelget. Det dummeste du gjør er å lete rundt på nettet. Da finner du ut at du har svartedauen eller skabb eller gudene vet. Been there, done that. Jeg har også hatt tendenser mot angstreaksjoner i diverse situasjoner, og disse må man bare lære seg å kontrollere. Siden din frykt muligens bunner ut i kreft eller faenskap, bør du eliminere denne frykten ved å gå til legen.

Ro deg ned med noe som ikke inneholder koffein. Koffein forsterker angstfølelsen.

Takk for svar! :)

Kaffe skal ungåes av to årsaker : jeg har ikke lyst til å svelge, og jeg vet det er angst fremkallende.

Og internettsmellen har jeg gått på før...;p Jeg har vært helt knekt noen ganger når jeg har søkt opp ting før jeg har gått til legen og blitt beroliget...;p

Den svelgegreia har jeg hatt på og av veldig lenge, men tatt det opp hos legen stort sett i forbindelse med andre ting, gjerne panikkangst. Så den har ikke fått så mye fokus (Men kanskje legen hadde gitt den fokus om han trodde det var farlig?). Men jeg skal be han sjekke godt neste gang :)

Gjest Shira :o)

Jeg spenner meg nok også en del, så det kan jo ha noe med saken å gjøre. Men det er helt åndsvakt ubehagelig,og hos meg etterfølges det da gjerne av galloperende panikkangst, og dessuten krisemaksimering.

Tusen takk for svar & klem, det hjalp litt det altså :)

Jeg får også tendenser til panikk i etterkant. Nå går det mye bedre for jeg vet hva det er som gjør det hos meg. Jeg puster helt feil, så baller alt på seg. Blæh.

Typisk er at dette kommer ekstra når jeg stresser med mye, det er jo logisk, dess mer stress og kav og tankevirksomhet, dess mer spenning, både bevisst og ubevisst.

Nå er det jo enkelt å ta en legetime og sjekke. Du kan ha overproduksjon av syre, det finnes det drugs for.

Klemmer hjelper alltid litt, så jeg sender over enda en jeg! *skviser på laguna* :o)

Det første som slår meg er sure oppstøt, som du nevner selv. Kanskje det er det som ligger i bunn, og etterhvert utvikler du panikk for å svelge noe?

Har det noen betydning om du svelger fort eller sakte? Drikker du forøvrig mye vann?

Det KAN ha noe med sure oppstøt å gjøre, men det er ikke alltid disse tingene opptrer i sammenheng.

Det er verre hvis jeg har drukket noe fort, eller tatt en stor slurk (eller en stor bit) men har det først satt seg (det kan jo være tanken også) blir også små slurker og biter vanskelige.

Det KAN ha noe med sure oppstøt å gjøre, men det er ikke alltid disse tingene opptrer i sammenheng.

Det er verre hvis jeg har drukket noe fort, eller tatt en stor slurk (eller en stor bit) men har det først satt seg (det kan jo være tanken også) blir også små slurker og biter vanskelige.

Er det noen sammenheng med _hva_ du spiser og drikker? Innholder det mye syre?

ShitDiddelyDo

Takk for svar! :)

Kaffe skal ungåes av to årsaker : jeg har ikke lyst til å svelge, og jeg vet det er angst fremkallende.

Og internettsmellen har jeg gått på før...;p Jeg har vært helt knekt noen ganger når jeg har søkt opp ting før jeg har gått til legen og blitt beroliget...;p

Den svelgegreia har jeg hatt på og av veldig lenge, men tatt det opp hos legen stort sett i forbindelse med andre ting, gjerne panikkangst. Så den har ikke fått så mye fokus (Men kanskje legen hadde gitt den fokus om han trodde det var farlig?). Men jeg skal be han sjekke godt neste gang :)

Svelget er helt sikkert harmløst, og et resultat av angsten. Er det sånn at det nærmest blir helt tørt, akkurat som om det knyter seg? I så fall tror jeg at jeg kjenner igjen det.

Nettet burde være glimrende når du søker på symptomer, men det er ikke det. Det første du får opp, nær sagt om du søker på forkjølelse, har med kreft å gjøre. Det er alltid noen særdeles gufne worst case-scenarioer, og det er selvfølgelig disse man husker. Har du litt nerver i utgangspunktet eskalerer disse ganske sikkert etter et par Google-søk. :)

Annonse

skjer det samme hvis du har tatt noe beroligende _før_ du spiser/drikker.

Ble litt engasjert her, har opplevd noe liknende selv i perioder.

Kanskje det skyldes at du er anstrengt i nakke/hals, kjeve? Har du utelukket det?

Det hjelper litt å ta noe beroligende, men den fysiske fornemmelsen kan fortsatt komme, men da mindre fremtredende,og i mindre grad sammen med panikken.

Nå har jeg spist en valium, og jeg sliter fortsatt med svelgingen. Men på den annen side, nå har jeg jo fått oppheng, valium eller ikke.

Jupp jeg er ganske anspent, og jeg ser ikke bort i fra at jeg kan være anspent i halsen også. Jeg har mye vond nakke.

Jeg har problemer med å svelge om jeg ikke drikker samtidig. Er redd for å kveles om jeg ikke har drikke i nærheten. Har kastet opp noen få ganger grunnet følelsen av å kveles. Hadde kjøpt meg hamburger og milkshake en gang og det satte seg i halsen. Så nok veldig lekkert ut når jeg kom stormende ut av bilen og kastet opp for å ikke kveles :)

Er det noen sammenheng med _hva_ du spiser og drikker? Innholder det mye syre?

Nei, det tror jeg ikke? Jeg synes det skjer ganske randomly, i går dreide det seg om kyllingsuppe rett-i - koppen, og i dag vann.

Det pleier å være helt vanlige ting, brødskife, sagt kaffe..

Det hjelper innimellom litt med cocacola, kanskje fordi det ofte hjelper å rape..;p

Har du sjekket stoffskiftet ditt? Dette minner veldig om det jeg slet med før det ble oppdaget at det var noe galt med stoffskiftet. Helt plutselig kunne det skje at halsen liksom låste seg helt, og samme hvor mye jeg prøvde å svelge fikk jeg ingenting ned.

Jeg synes du skal ta en alvorsprat med legen. Det er sikkert mange ting som kan gi slike plager, og det er jo veldig greit å vite hva det egentlig er som skjer.

[quote name=Shira :o)' timestamp='1300622754' post='4548611]

Jeg får også tendenser til panikk i etterkant. Nå går det mye bedre for jeg vet hva det er som gjør det hos meg. Jeg puster helt feil, så baller alt på seg. Blæh.

Typisk er at dette kommer ekstra når jeg stresser med mye, det er jo logisk, dess mer stress og kav og tankevirksomhet, dess mer spenning, både bevisst og ubevisst.

Nå er det jo enkelt å ta en legetime og sjekke. Du kan ha overproduksjon av syre, det finnes det drugs for.

Klemmer hjelper alltid litt, så jeg sender over enda en jeg! *skviser på laguna* :o)

Jeg skal bestille en legetime til, jeg merker at det hadde vært litt betryggende å vite nøyaktig hva det her er :)

Litt betryggende at flere har opplevd tilsvarende, hadde jo vært statistisk veldig merkelig hvis vi alle hadde hatt noe uberkjipt og forferdelig..;)

Takk for sympatien og omtanken, DET hjelper en masse! :)

Svelget er helt sikkert harmløst, og et resultat av angsten. Er det sånn at det nærmest blir helt tørt, akkurat som om det knyter seg? I så fall tror jeg at jeg kjenner igjen det.

Nettet burde være glimrende når du søker på symptomer, men det er ikke det. Det første du får opp, nær sagt om du søker på forkjølelse, har med kreft å gjøre. Det er alltid noen særdeles gufne worst case-scenarioer, og det er selvfølgelig disse man husker. Har du litt nerver i utgangspunktet eskalerer disse ganske sikkert etter et par Google-søk. :)

Ja, får tro det er harmløst, skal stikke til legen å sjekke for å utelukke de verste mulighetene.

Jeg blir ikke tør i munnen, det er bare som ot svelgerefleksen ikke virker i det heletatt og/eller en slags følelse av at spiserøret er fullt og ikke vil ha mer..Helt jævlig ekkelt er det.

Og takk for hygelig svar! :)

Jeg har problemer med å svelge om jeg ikke drikker samtidig. Er redd for å kveles om jeg ikke har drikke i nærheten. Har kastet opp noen få ganger grunnet følelsen av å kveles. Hadde kjøpt meg hamburger og milkshake en gang og det satte seg i halsen. Så nok veldig lekkert ut når jeg kom stormende ut av bilen og kastet opp for å ikke kveles :)

Uff! Selvom det er kjipt at du har det sånn er det samtidig litt trøstende for meg å høre at det er flere som har lignende greier :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...