brilleslangen Skrevet 20. mars 2011 Skrevet 20. mars 2011 Er det noen her som vet om reglene for bålbrenning i sommersesongen også gjelder ved bruk av feks rundbrenner i lavvo? skal overnatte noen netter i lavvo i sommer og tenkte det kunne være greit å ha en varmekilde i tilfelle hustrig vær. Men hva er egentlig lov, og hva finnes av muligheter?Og er det noen som har erfaring med hva vi egentlig trenger. ser for meg at vi må ha en eller annen form for kokeapparat slik at vi får varmet vann iallfall. Takknemlig for tips og råd.. :-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 20. mars 2011 Skrevet 20. mars 2011 Et gassbluss regnes vel ikke som et bål? 0 Siter
Gjest GA Skrevet 20. mars 2011 Skrevet 20. mars 2011 Vi har lavvo og har brukt en pellets-brenner som heter "Pelle" inne i lavvo'n. http://www.steggen.no/nettbutikk/friluftsutstyr_kokeutstyr/pellets-brenner/pelletsovn-pelle/ 0 Siter
brilleslangen Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Skrevet 20. mars 2011 Vi har lavvo og har brukt en pellets-brenner som heter "Pelle" inne i lavvo'n. http://www.steggen.no/nettbutikk/friluftsutstyr_kokeutstyr/pellets-brenner/pelletsovn-pelle/ takk for svar. Kan man koke mat oppå den også? slik at man greier seg med den eller trenger man annen sort brenner i tillegg? 0 Siter
brilleslangen Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Skrevet 20. mars 2011 Et gassbluss regnes vel ikke som et bål? tror ikke det. Men et gassbluss brukes vel primært til matlaging. Men hva hvis det er kaldt? 0 Siter
Gjest GA Skrevet 20. mars 2011 Skrevet 20. mars 2011 takk for svar. Kan man koke mat oppå den også? slik at man greier seg med den eller trenger man annen sort brenner i tillegg? Man kan koke mat på den. Går t.o.m. an å kjøpe wok-panne som tilbehør 0 Siter
Gjest Merlen Skrevet 20. mars 2011 Skrevet 20. mars 2011 tror ikke det. Men et gassbluss brukes vel primært til matlaging. Men hva hvis det er kaldt? Da bruker du pelletsovn eller kryper inn i varme klær eller soveposen. Vi brukte åpent bål en gang, mye røyk, mange gnister. Hadde nok feil ved, men allikevel.... Fikk nok av bålvarianten. Den fungerer mye bedre ute! 0 Siter
Katt-ja Skrevet 20. mars 2011 Skrevet 20. mars 2011 All denne snakk om lavvo og bål/ovn/gassbluss: vær forsiktige, da... 0 Siter
Gjest Høstløv Skrevet 20. mars 2011 Skrevet 20. mars 2011 All denne snakk om lavvo og bål/ovn/gassbluss: vær forsiktige, da... Uff, ja. Jeg har ikke lest tråden, men jeg tenker med gru på ulykken hvor besteforeldrene som hadde med barnebarn på fjelltur og gassapparatet som eksploderte, flere av de døde. 0 Siter
brilleslangen Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Skrevet 20. mars 2011 All denne snakk om lavvo og bål/ovn/gassbluss: vær forsiktige, da... He he.. Ja vi skal være forsiktige.. Nå er jo faktisk en lavvo laget for å tåle bålvarme, så bål og pellets og lignende utgjør neppe noen fare for oss inni lavvoen.. Men det ville jo være kjipt om vi startet skogbrann da.... ved bruk av gass utgjør lekkasje en viss fare, men gass er jeg i utgangspunktet skeptisk til så jeg tviler på at jeg går for den løsningen uansett. Men det hadde altså vært kjekt å vite hva som er tillatt og ikke. Men den pelletsovnen jeg fikk link til så interessant ut. 0 Siter
Gjest Svarttrost Skrevet 20. mars 2011 Skrevet 20. mars 2011 He he.. Ja vi skal være forsiktige.. Nå er jo faktisk en lavvo laget for å tåle bålvarme, så bål og pellets og lignende utgjør neppe noen fare for oss inni lavvoen.. Men det ville jo være kjipt om vi startet skogbrann da.... ved bruk av gass utgjør lekkasje en viss fare, men gass er jeg i utgangspunktet skeptisk til så jeg tviler på at jeg går for den løsningen uansett. Men det hadde altså vært kjekt å vite hva som er tillatt og ikke. Men den pelletsovnen jeg fikk link til så interessant ut. Duken skal tåle gnist, men soveposestoff gjør det som regel ikke. Er vel ikke verre enn et svidd hull, men jeg vil i hvert fall ikke oppleve det. 0 Siter
Lillemus Skrevet 20. mars 2011 Skrevet 20. mars 2011 tror ikke det. Men et gassbluss brukes vel primært til matlaging. Men hva hvis det er kaldt? Jeg tenkte på den siste setningen - om at de i alle fall trengte noe å varme vann på. ) 0 Siter
brilleslangen Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Skrevet 20. mars 2011 Jeg tenkte på den siste setningen - om at de i alle fall trengte noe å varme vann på. ) :-) Det kjekkeste er jo om jeg finner noe som både avgir såpass til varme at det gir varme i kåken og som også går å bruke til å lage mat på.. slik at en slipper å ha med seg så masse forskjellige duppeditter på turen ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.