Gå til innhold

Er det feministisk å ta mannens etternavn?

Anbefalte innlegg

Jeg er enig med deg at det er rart at kvinner fremdeles gifter seg og skifter navn. Da jeg giftet meg for mange år siden så beholdt jeg navnet mitt og det gjorde alle venninnene mine også bortsett fra de som giftet seg da de var 16-17 år. Den ene venninna mi la til mannens navn og da med bindestrek slik at de ble hetende begge navnene begge to.

''Jeg er enig med deg at det er rart at kvinner fremdeles gifter seg og skifter navn. Da jeg giftet meg for mange år siden så beholdt jeg navnet mitt og det gjorde alle venninnene mine også bortsett fra de som giftet seg da de var 16-17 år. ''

Jeg har nesten inntrykk av at andelen kvinner som tar mannens navn har økt de siste årene, også blant dem som ikke er purunge. På jobben er det mange yngre damer som har tatt mannens navn.

Jeg sier derfor noen ganger at jeg er "gammeldags" som har beholdt mitt eget ;-)

Fortsetter under...

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

11

• ShitDiddelyDo

11

• morsan

7

• Mrs. Wallace

7

Mest aktive i denne tråden

Gifter jeg meg på nytt tar jeg kanskje mannen min sitt etternavn i tillegg til mitt eget - dersom jeg synes etternavnet hans er flott og passer til mitt navn :)

Har han derimot et "kjedelig" etternavn og/eller et som ikke står i stil til mitt, så tar jeg det ikke ;)

Jeg anser meg for å være feminist, men ikke rødstrømpe ;)

''Har han derimot et "kjedelig" etternavn og/eller et som ikke står i stil til mitt, så tar jeg det ikke ;)''

For min del var det overhodet ikke av betydning for at jeg beholdt navnet mitt at mitt navn var det fineste.

Det var heller ikke feministiske tanker som gjorde seg gjeldende. Det hadde noe med identitet å gjøre - utskifting av etternavn ville vært nesten like rart som å skifte ut fornavn.

(Og med "skifte ut" regner jeg i grunnen også å redusere mitt navn til et mellomnavn.)

Jeg har ikke noe i mot å skulle hett min manns navn, men jeg har veldig mye i mot å ikke skulle hete mitt navn.

''Jeg er enig med deg at det er rart at kvinner fremdeles gifter seg og skifter navn. Da jeg giftet meg for mange år siden så beholdt jeg navnet mitt og det gjorde alle venninnene mine også bortsett fra de som giftet seg da de var 16-17 år. ''

Jeg har nesten inntrykk av at andelen kvinner som tar mannens navn har økt de siste årene, også blant dem som ikke er purunge. På jobben er det mange yngre damer som har tatt mannens navn.

Jeg sier derfor noen ganger at jeg er "gammeldags" som har beholdt mitt eget ;-)

Hehe, kanskje vi er gammeldagse da.

Annonse

ShitDiddelyDo

Hun ene jeg kjenner pleier å være på tv når det er diskusjoner og jeg vet at du er enig med henne i det hun sier fra andre diskusjoner :o)

For en fæl ting å si til meg! Antyder De at jeg er enig med noen fra Ottar?

*Sjokkert*

Gjest togli

Haha, det var litt av en forklaring. Jeg skjønner hva du mener, men ettersom den er din høyst personlige definisjon av begrepene, er det ikke sikkert du kommer så langt med dem uten den utførlige forklaringen din, altså. Rødstrømpe er vel egentlig et litt gammelmodig ord - og hva en feminist er, diskuteres jo både vidt og bredt.

Jeg synes uansett det er trist hvis folk føler de må si at "jeg er feminist, MEN...", nærmest for å unnskylde eller forsvare seg. . Mener ikke det direkte til svaret ditt, altså, mer som et apropos.

Jepp, burde vært en selvfølge med likestilling idag, så både rødstrømpe og feminist skulle vært sletta fra språket ;)

mariaflyfly

''Litt hypotetisk, dog, for det er vel tvilsomt at disse blir gift.

''

Pst, det er heldigvis lenge siden kvinner BLE gift, i hvertfall i vår kultur.

Å "bli gift" er ikke dekkende. Det er å bli godt gift som teller.

For øvrig har jeg ment en stund at gift ikke er noe man blir, men noe man tar.

Gjest togli

''Har han derimot et "kjedelig" etternavn og/eller et som ikke står i stil til mitt, så tar jeg det ikke ;)''

For min del var det overhodet ikke av betydning for at jeg beholdt navnet mitt at mitt navn var det fineste.

Det var heller ikke feministiske tanker som gjorde seg gjeldende. Det hadde noe med identitet å gjøre - utskifting av etternavn ville vært nesten like rart som å skifte ut fornavn.

(Og med "skifte ut" regner jeg i grunnen også å redusere mitt navn til et mellomnavn.)

Jeg har ikke noe i mot å skulle hett min manns navn, men jeg har veldig mye i mot å ikke skulle hete mitt navn.

Jeg likte tanken på at barna våre skulle hete det samme som oss begge, så derfor valgte jeg å ta hans etternavn. Fortsatt synes jeg det er litt sårt at barna nå heter noe annet enn meg.... (etter separasjonen)

ShitDiddelyDo

Nei, de gamle Kvinnefrontdamene, de er du ganske enige med. Jeg vet jo at du er vokst opp skikkelig ;o)

Ah. Hvis du tenker på generell likestilling, at dere har fått stemmerett og sånn, så er jeg nok enig med dem, og jeg hadde helt sikkert gått i tog med dem på sekstitallet med flowerpower, fri dop og Bob Dylan, og jeg ville, naturligvis, allerede da, med min karismatiske påvirkningskraft, bidratt til å forandre historien ved å gi dem shavevett allerede en del år før dette kom på banen.

Hadde jeg levd den gang hadde vi sannsynligvis ikke sett disse rystende apebildene fra Woodstock og andre arenaer. ;)

Annonse

Hun ene jeg kjenner pleier å være på tv når det er diskusjoner og jeg vet at du er enig med henne i det hun sier fra andre diskusjoner :o)

Jeg skjønner ikke at damer maser så mye om likestillingsvrøvlet nå. Det har jo blitt slått fast at dere har sjel, slå dere til ro med det!

Ah. Hvis du tenker på generell likestilling, at dere har fått stemmerett og sånn, så er jeg nok enig med dem, og jeg hadde helt sikkert gått i tog med dem på sekstitallet med flowerpower, fri dop og Bob Dylan, og jeg ville, naturligvis, allerede da, med min karismatiske påvirkningskraft, bidratt til å forandre historien ved å gi dem shavevett allerede en del år før dette kom på banen.

Hadde jeg levd den gang hadde vi sannsynligvis ikke sett disse rystende apebildene fra Woodstock og andre arenaer. ;)

Kanskje det hadde vært bra om kvinner ikke hadde stemmerett, da hadde vi i hvert fall sluppet Siv ;o) Det var bare menn på Stortinget før det :o)

ShitDiddelyDo

Kanskje det hadde vært bra om kvinner ikke hadde stemmerett, da hadde vi i hvert fall sluppet Siv ;o) Det var bare menn på Stortinget før det :o)

Tja. Vi får se om ikke et eller annen parti snart lanserer å frata dere kvinner stemmeretten. Det kommer jo en del artige forslag sånn fra tid til annen. Jeg leste i dag at et av forslagene til den nå arresterte FRPeren var å gjøre bigami lovlig.

Jeg syntes det var et ganske kurant forslag. Hvorfor i himmelens navn skal ikke du få lov til å gifte deg med to hunker hvis det er det du vil? Men han måtte raskt ut å beklage. Ikke populært i et parti som gjerne taler for ytterliggående menigheter på Sørlandet. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...