Gå til innhold

Arb.giver og sykmelding

Anbefalte innlegg

Gjest Påskemarsipan

Jeg har flyttet til et land hvor systemet er slik at diagnosen står på alle sykemeldingsarkene, også de som skal til arbeidsgiver og trygdesystemet og hvor de nå skal. Egenmelding eksisterer ikke. Så er du borte fra jobb én eneste dag, så vet iallfall sjefen hvorfor. Tror jeg skal holde meg frisk.

Glad det ikke er slik her i landet :)

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

6

• meg__123!

3

• Caloni Makaroni

2

• Onsdag1365380628

1

Mest aktive i denne tråden

Caloni Makaroni

Det hørtes merkelig ut.

Kjipt for de som feiler noe pinlig... :P

Jepp. Ikke mye til privatliv å få ;) Også er det ingen sluttdato på sykmelding, man må til legen for å bli friskmeldt. Noe som kunne løst seg med egenmelding i Norge (feks forkjølelse med feber) må man ha minimum to legetimer for her (flere dersom man ikke blir friskmeldt første gang man blir kalt tilbake). Nyttig ;)

Gjest Hmmm lurer...

Kan godt hende at fellesmøte vil være den beste løsningen. Men om nå arbeidsgiver har lyst til å snakke med legen, og kanskje ikke helt tror på arbeidstaker, så mener jeg at en effektiv og grei måte å gjøre det på, ofte vil kunne være en kort telefonsamtale mellom arbeidsgiver og lege. Arbeidsgiver vil da høyst sannsynlig få bekreftet hva arbeidstaker selv har sagt, og legen vil også få et inntrykk av hvor villig arbeidsgiver er til å tilpasse. Ofte vil en såpass ukomplisert løsning som en kort telefonsamtale, kunne gjøre at man unngår fastlåste situasjoner.

Hvis min lege uttalte et eneste ord til min arbeidsgiver over mitt hode ville jeg anmeldt han for brudd på personvernloven og brudd på taushetsplikt. Hvor står det at arbeidsgiver kan snakke med lege uten forutgående fullmakt og klargjøring av hva som kan sies? Det er kun i unntakstilfeller at en sykmeldt person er tjent med å ikke være med i prossessen selv. Det har blitt en veldig ovenfra og ned holdning til syke personer. Jeg er selv kronisk syk men har aldri hatt problemer med å kommunisere selv. I slike tilfeller som trådstarter beskriver bør absolutt all kommunikasjon mellom helsevesen og arbeidsgiver skje med berørt part tilstede. Det er ikke en legejobb å være sannhetsvitne for en pasient!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...