Gå til innhold

Anbefalte innlegg

''At jeg har vært sjåfør på alle fotballkamper fordi de andre hadde fedre som jobbet synes jeg var en uting selv om jeg har kjørt masse ganger på fotballkamper og sittet i bilen og ventet. Hadde jeg hatt mulighet til å se kampen så hadde det vært greit, men siden jeg ikke hadde det så synes jeg at jeg kunne ha sluppet.

''

Hadde vel ikke blitt noe bedre om ikke du heller hadde kunnet kjøre?

Nei, det hadde det nok ikke, men jeg har veldig forskjellige erfaringer fra eldstemann og minstemann. Dvs jeg kjørte begge to og med eldste så tok jeg med andre unger, men med minstemann så kjørte eller gikk alle sjøl hver gang så det var ikke helt aktuelt. Men eldstemann startet vel å dra sjøl da han begynte på videregående, noen år før det ventet jeg hos tanta mi som bodde ved siden av banen. Det var jo iskaldt ute om vinteren, han ble søkkvåt og ikke så greit å la ham dra hjem med våte klær i kulda. Han hadde noen års opphold da han gikk på ungdomsskolen, tror jeg og det ble ny bane og innetrening med det andre laget.

Jeg ville nok helst gått for den varianten at man byttet på med kjøringa, men det var ingen interessert i. Og flere av banene var det kjempekjedelig å sitte og vente på parkeringsplassen og vite at de andre foreldrene var der oppe og så på kamp eller trening. Det var med minstemann altså. Men laget hans ble jo lagt ned siden sønnen til treneren ble kastet ut av skolen pga diagnose og jeg ikke fant ut når de spilte på nærmeste lag.

Fortsetter under...

• Svar 169
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1

31

• Dorthe

18

• morsan

13

• Lillemus

9

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo

Tror ikke det er så uvanlig når man kommer fra Oslo. Man trenger jo strengt tatt ikke bil der. Jeg hadde sikkert ikke hatt lappen selv hvis ikke bestefar hadde stilt med cash.

Men i Halden kan du få problemer, og du vil sannsynligvis risikere å bli tiltalt som en suspekt snylter som grunnet manglende førerkort aldri kan ta din turn i å kjøre til Strømstad på Skjærtorsdag.

Noe av det første de gjør når du registrerer deg i Halden er å sette deg opp på den offisielle lista (som er innrammet på torget hele året og voktes av heimevernet) over når det er din tur å kjøre til Strømstad på Skjærtorsdag, og nye beboere er alltid først ut, så du kan fort bli avslørt allerede Skjærtorsdag 2012 når det viser seg at du ikke har lappen.

Og et slikt svik mot oh'hellige Strømstrad-rølping er så vidt jeg vet gapestokk på torget første helga etter advent.

Nei, jeg synes ikke folk som bor alene i en by er rare hvis de ikke har førerkort.

Derimot synes jeg det er litt underlig hvis man er en familie med barn og relativt stort kjørebehov og en av foreldrene ikke vil ta lappen. Det legger jo en del ekstra belastning over på den som må kjøre hele tiden.

Jeg syns ikke det er rart å ikke ha lappen.

Det er flere av ungdommene i min familie (ungdommer i denne forbindelse er opp mot 35 ca) De fleste av dem er av det urbane, intellektuelle slaget, og det å ikke prioritere bil og sertifikat er for dem et bevisst valg tror jeg.

Jeg tok selv ikke lappen før jeg var ca. 30. Var flere grunner til at jeg ikke tok lappen før. Jeg bodde i byen og hadde god tilgang til kollektivtransport, og jeg hadde ikke behov for bil særlig....

Jeg hadde dessuten angst for å kjøre og trodde virkelig ikke på meg selv, jeg er ikke så veldig praktisk anlagt og var livredd for å kræsje. Første gangene jeg prøvekjørte tullet jeg sånn med kløtsjen og fikk jo ikke i gang bilen omtrent :D

Men jeg ga aldri opp, hadde mange kjøretimer med en tålmodig kjørelærer,

det ble en del lapper... men jeg fikk til slutt selvtilliten til å kjøre selv.

Jeg er fortsatt ingen ekspert på veiene, lukeparkering unngår jeg helst, og jeg kjører helst der jeg er kjent.... men jeg merker jeg er mye tryggere nå: Å kjøre i tunneller går som en lek og rundkjøringer - no problem :-)

Det viktigste er å være konsentrert, følge med på veien og det som skjer rundt deg så du slipper å bråbremse.

Men så flyttet jeg ut av byen, giftet meg, tok sertifikatet... og fikk barn... Nå ser jeg virkelig nytten av å ha sertifikat. Mannen min har litt variable arbeidstider, av og til begynner han 7, av og til 8 osv, av og til slutter han 4, av og til 5 og 6... Så da sier det seg selv at han ikke alltid kan hente, og med to små unger er det ikke så lett å spasere til barnehagen heller siden den er et stykke unna, så ja, jeg har god nytte av sertifikat.

Hadde jeg vært singel og/eller bodd mer sentralt hadde jeg kanskje klart meg uten.

Jeg ser ikke ned på de uten sertifikat, kanskje pga jeg har vært der selv. Det er liksom en selvfølge at man tar lappen når man er 18-19...

Foreldrene mine lovte å øvelseskjøre med meg, men så fikk de en splitter ny bil de var så redde for, så de utsatte det, jeg flyttet hjemmefra, studerte, fikk dårlig råd... så det ble utsatt og utsatt...Helt til jeg traff mannen min som syntes det var rart jeg ikke hadde lappen :-) Øvelseskjørte med han og kjørelærer.

Jeg kjenner flere på rundt 30 som ikke har lappen.

Må innrømme man tenker litt- hva feiler det han liksom....

men samtidig så er det jo mange grunner til at folk ikke har lappen.

^*

Ikke alle burde hatt lappen, det ser man stadig i trafikkbildet.. ikke rart det skjer så mange ulykker. Men sånn er det når "alle" skal ta lappen i 18-19 års alderen.

Godt å høre at det er flere som ikke ser på oss lappløse som underlige per def! :D

Jeg er veldig enig med nick her.

Det er greit å ikke ha lappen så lenge man er ung, bor sentralt og er uten mange forpliktelser.

Får man barn, ser man fort utfordingene som nick beskriver.

Barna mine kunne ikke blitt med skolekamerater på den andre siden av skolekretsen hjem, hvis jeg ikke kunne hente dem med bil. Hvis man ikke bor midt i byen, går det ikke buss overalt eller hele dagen.

Det går ikke kollektivt fra oss til svømmehallen, ridesenteret, turnhallen osv. På sommeren kan barna sykle når de har blitt store nok, men det er trafikkert, så de er ganske store før de kan sykle alene dit.

Får man gamle / syke foreldre, er det barna med lappen som må ta mange av oppgavene som krever bil.

Og man må involvere partner i alle ting man skal, inkludert storhandling, besøk til venner der det ikke går buss osv.

Vi hadde ikke bil før vi fikk barn, og fortsatt bruker jeg sykkel, bena og kollektivt så mye som mulig. Så hvis man bestemmer seg for det, behøver man ikke bruke bilen mer enn til det der den virkelig trengs.

Og _vet_ man at man ikke blir en trygg sjåfør, er det selvagt bra å ikke kjøre.

Men det er da mange som kan har klart å ha unger uten bil? (Igjen med forbehold om hvor man bor..;)

Nå har ikke jeg unger, men som halvdårlig sjåfør tror jeg at jeg hadde vært enda mer skeptisk til å kjøre rundt med bilen stappfull av unger i tillegg ;)

Annonse

Jeg legger meg ikke opp i om andre har lappen eller ei. Det er et personlig valg og det koster mye penger. Det er heller ikke gitt at alle er skikket til å være i trafikken. Det er nok flere som har lappen som kanskje ikke burde hatt den.

Hvis man ikke har lappen og er fornøyd med det og det ikke volder evt. familie store praktiske problemer, så må det være helt ok. Det er ingen menneskerett å ha lappen, det er heller ikke sånt at alle må ha lappen enten de har bruk for den eller ikke.

Det kan være begrensende å ikke ha lappen, men det er jo noe det er opp til hver enkelt å vurdere og bestemme selv.

Jeg er selv veldig glad for at jeg tok lappen da jeg var 18 år.

Bra at du ikke ser på oss førekortløse som halvtullinger sån per definisjon her! :D Ble nesten litt støtt på vegne av oss i den der andre tråden! ;D

Dette med hvor vanlig det er å ha førerkort, tror jeg har mye med hvor man bor å gjøre. Hvis man bor litt på landet, slik som jeg... hvor kollektivtrafikken er en vits og det faktisk er et stykke når man skal ut på noe, så er det nesten påkrevd at man har førerkort. Det er også veldig vanlig her jeg bor, og jeg vil si at 99,9% av alle som bor her har førerkort.

Jeg legger samtidig merke til at i f.eks. Oslo er det ikke så vanlig med førerkort. Der er det lettere å komme seg dit man skal enten pga kortere avstand eller bedre kollektivtrafikk. Jeg kan ikke se at det skal være _negativt_ å ikke ha førerkort, for meg er det en nødvendighet, men jeg mener ikke at mennesker MÅ ha førerkort, hvis de klarer seg greit uten...

Ja, jeg snakka ut i fra et Oslo/større by perspektiv. Jeg har full forståelse for at det er vanskelig å være uten bil på landet :)

Ser ikke noen grunn til å knytte noen verdimessige eller moralske vurderinger eller noe sånt til å ha lappen eller ei.

Men praktisk sett kan det klart være positivt å ha lappen - eller negativt ikke å ha den. Det merkes ikke når man bor i byen, da

er det ingen grunn til å ha lappen. Det er snarere mer praktisk å slippe å ha bil, med parkering og styr.

Men for folk som bor litt lenger uti distriktene er det ufattelig knotete å være uten. Jeg vokste opp på landet, på et sted hvor den siste bussen gikk i 16-tida. Da blir det fort nødvendig med bil.

Dette er jeg enig i :)

Nei. Ikke dårlig, men fryktelig upraktisk om man ikke bor i Oslo sentrum og planlegger å bli der.

Sertifikatet har reddet livet mitt (bokstavelig talt!) opptil flere ganger.

Og jeg anser at et ledd i oppdragelsen til barna er å sørge for at de får lappen slik at jobbmulighetene åpner seg mer. Bare for å være pizzabud på bygda må man kunne kjøre. :0)

Jeg har forståelse for behovet for bil når man bor på bygda :)

''Ikke når man bor slik som laguna og meg. Ungene mine har stort sett gått på fritidsaktiviteter der vi bor og da de ble eldre tok de trikken.

''

Men det må da være kjedelig alltid å være avhengig av andre om en skal på hyttetur en helg, barna blir bedt i bursdag på Hoppeloppeland eller på kanefart eller annet litt utenfor sentrum, eller en skal handle større ting (+ en masse annet)?

Jeg har aldri opplevd _en_ eneste sånn kjedelig situasjon. Men jeg har ikke barn.

skal vi på utflukt planlegger vi, og arbeidsfordeler. En har bil, en har hytte, en skaffer nistemat, en skaffer biletter til et eller annet f.eks :)

Og de som ikke bidrar med kjøring, gjør noe annet. Lager mat, eller kjøper øl, eller vasker, eller whats not. ikkeno prob, ikke en eneste gang. :)

''Akkurat nå, der i mot, trives vi fint slik det er. 10 minutter gåavstand til skole, 10 minutter til dagmamma, 10 minutter til sambos jobb, 15 minutter til butikken, 20 minutter til min skole... ''

Men å bære alt ølet 15 minutter er tungt da! :P

Det får man bare fine armmuskler av! :D

*har brei erfaring med overnevnte*

:)

Selvfølgelig er det et helt greit valg ikke å ta lappen, selv om jeg selv ikke kunne tenke meg å klare meg uten. Hadde følt meg langt mindre mobil og ville synes det var vanskelig både å dra på diverse helgeturer og å få til logistikk og handling i hverdagen uten bil, selv om det selvfølgelig hadde gått.

I den andre tråden provoserte det (meg) litt at det lot til at hun tråden handlet om hadde en større rett enn andre til å bo sentralt (og les: dyrere) fordi hun ikke hadde lappen.

Det har kanskje noe med vaner å gjøre, jeg har aldri opplevd savn over å ikke kunne kjøre/ikke ha bil :)

Litt om sommeren kanskje, men da har det fungert utmerket å bytte tjenester, jeg gjør noe annet for noen, om jeg får sitte på. Fungerer helt greit for alle, de ytterst få gangene slikt har kommet opp.

:)

Annonse

Det er vel ikke noe galt med de som ikke har førerkort, men jeg ville følt meg fullstendig handicappet uten, også i Oslo.

Hvordan kommer man seg f.eks hjem fra Maxbo med 10-liters malingsspann uten bil?

Hvordan frakte møbler fra Ikea?

Sånne ting. Kunne ramset opp mye.

Jeg hadde blakket meg på Taxi om jeg ikke hadde hatt lappen.

Jeg tror du skal kjøre MYE taxi for å komme opp i hva det koster å ha bil :)

Det er nok jeg som er fryktelig fordomsfull og mistenksom, for når folk sier de ikke har lappen tenker jeg:

Å jasså, hvorfor ikke det?

Har hun mista lappen pga fyllekjøring?

Er hun av de som strøk på teoriprøven 74 ganger og ga opp?

Har hun en eller annen psykdom eller sykdom som gjør at hun ikke får ha førerkort?

Er hun av de som det blir masse styr med hvis vi blir venninner? Må jeg kjøre henne rundt omkring og alle veier?

Jeg vet jo at det sikkert finnes de som bare ikke har brydd seg om å ta lappen, men jeg innbiller meg at de fleste gjerne ville hatt den hvis de kunne velge. Det er da fryktelig upraktisk å ikke kunne kjøre bil? Blir du ikke veldig avhengig av andre når det er noe?

Det er du som er en raring! ;p Vi er massevis av folk som det ikke feiler noe som helst, og som ikke er tette i pappen heller, som ikke har lapp i min vennekrets, hvertfall. Jeg kjenner faktisk ikke så mange med ca 3-4 ut av tid har lappen tror jeg, sånn ved et kjapt anslag.

Nei, jeg har aldri følt meg avhengig av andre i den forbindelse, jeg busser og toger, og det går fint :) Selvsagt har jeg hatt behov for bil nå og da, men det er sjelden..Da har jeg stort sett bytta til meg, jeg får sitte på eller vi (inkluderer noen med lapp) får låne bil, ved at jeg tilbyr 6 utfører en eller annen mottjeneste (Eller rett og slett er veldig hyggelig når jeg spør - ca 1 gang hvert annet år..;))

Eneste gangene jeg med hånda på hjertet synes det er ræv å ikke kjøre selv, er hvis jeg kjører med pappa, og vi skal på besøk til farmor & farfar. Da kan han nemlig si at v i kommer til å være der i la oss si, to timer, mens det i realiteten blir sju, og da har jeg ingen protestmuligheter i og med at jeg sitter på. men for å si det sånn, dette skjer langt fra så ofte at jeg hadde villet betale lapp, bil og styre med parkering og bilhold for å få slippe! ;)

Det er vel ikke noe galt med de som ikke har førerkort, men jeg ville følt meg fullstendig handicappet uten, også i Oslo.

Hvordan kommer man seg f.eks hjem fra Maxbo med 10-liters malingsspann uten bil?

Hvordan frakte møbler fra Ikea?

Sånne ting. Kunne ramset opp mye.

Jeg hadde blakket meg på Taxi om jeg ikke hadde hatt lappen.

Maling bærer jeg, og de få gangene jeg kjøper et møbel skaffer jeg meg sjåfør - og betaler sjåføren. Enten i form av rene cash, eller ved en gjentjeneste :)

Vi bor ikke på landet - men vi bor i et boligfelt en mil utenfor sentrum. Ganske godt utbygd kollektivtransport inn til sentrum.

Det betyr at de som jobber i byen fint kan ta buss eller sykle til og fra jobb. De som har fritidsaktiviteter enten i nærmiljøet eller på vei til eller i sentrum også fint kan klare seg uten bil.

MEN - dersom en har venner eller aktiviteter eller jobb utenom bussaksen, så måtte en da satse på taxi eller sitte på med andre. Også barnehagelevering er tungvint dersom en ikke har barnehagen i umiddelbar nærhet til enten hjem eller jobb.

Og så tenker jeg all maten en handler. Når jeg handler (til en familie på fem), handler jeg som regel 4-5 drittunge poser om gangen - og jeg hadde aldri klart å ha dem med på bussen. Jeg kan handle litt og ta med på bussen (bare supplement til hovedhandlingen), men ikke 4-5 poser.

Vi hadde ikke klart oss uten bil. Vi har ulike tidspunkt vi slutter på jobb på - og ungene trenger skyss til ulike ting, selv om mye foregår i nærmiljøet. Vi liker også å reise på hyttetur og andre turer i helgene - og skal vi på ski, er vi nødt til å bruke bil.

Nei, jeg skjønner jo at folk vil ha bil og det er både praktisk og uunnværlig for mange. Jeg bare synes ikke man trenger å være rar eller suspekt fordi man ikke har det! :)

For meg som vokste opp i et grisgrendt strøk, var det om å gjøre å få lappen så tidlig som overhodet mulig. Siden jeg har bursdag rundt juletider, fikk jeg ikke kjøre opp før 9. januar :)

Jeg har aldri sett ned på folk som ikke har lappen. Hvorfor i alle dager skulle jeg gjøre det? Det å ta og ha lappen er da frivillig.

Personlig liker jeg veldig godt å kjøre bil, og føler jeg er rimelig avhengig av den nå med kjøring og henting til barnehage, komme meg på jobb, handle, kjøre til diverse fritidsarrangementer osv.

Likevel får man jo til det meste uten bil - det kommer bare an å hvor man bor og hvilke krav man har :)

Nyt livet uten lappen, laguna :)

Takk for det! :) Det gjør jeg fint, så langt hvertfall! :)

Det er litt snodig å spørre meg om det er dårlig for deg å være uten førerkort. Det vet du best selv. Du kan også spørre meg om det er dårlig å ikke bo i enebolig og jeg ville si at det vet du best selv.

Vi kan også diskutere om det er dårlig å ha bil eller ikke, og da kan vi begynne å si ja det er dårlig for miljøet.

Det er en del nabodamer rundt meg som ikke har lappen, men familien har bil. Når jeg sitter her nå så kan jeg si at jeg undrer meg over at de gjør seg så avhengig av mennene som sjåfør, men jeg vet lite om deres liv og har vel egentlig tenkt mye over det. At de er avhengige av mennene sine har jeg tenkt på å i andre sammenhenger som jeg ikke har tenkt å komme innpå nå.

Se svar fra Katt-ja :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...