Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg synes det kommer litt an på hvor folk bor og om det virker som om ting ville vært enklere for dem med bil.

Jeg synes kanskje det er litt merkelig om den ene parten ikke begynner å kjøre bil dersom et par har egen bil. At et billøst par, uten barn og bosatt midt i en by ikke gidder å prioritere å ta lappen, reagerer jeg ikke på.

Litt på siden; jeg bodde i flere år midt i Oslo og hadde ikke egen bil. Allikevel var det ok å ha muligheten til å kjøre selv, f.eks. i forbindelse med ferieturer ol.

Enig i dette med sted og situasjonsforskjeller :)

Jeg savner sjelden bil i Oslo, selvom om sommeren, men er priviligert nok til at vi kan få låne om det er noe vi absolutt vil :) Ordners lett med en gjentjeneste. Jeg låner f.eks pappas bil, kjæreste kjører, jeg kjøper mat og drikke under tur til kjæreste, vi hjelper pappa med å male gjerde. For eksempel. Funker fint :)

Fortsetter under...

• Svar 169
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1

31

• Dorthe

18

• morsan

13

• Lillemus

9

Mest aktive i denne tråden

Tror ikke det er så uvanlig når man kommer fra Oslo. Man trenger jo strengt tatt ikke bil der. Jeg hadde sikkert ikke hatt lappen selv hvis ikke bestefar hadde stilt med cash.

Men i Halden kan du få problemer, og du vil sannsynligvis risikere å bli tiltalt som en suspekt snylter som grunnet manglende førerkort aldri kan ta din turn i å kjøre til Strømstad på Skjærtorsdag.

Noe av det første de gjør når du registrerer deg i Halden er å sette deg opp på den offisielle lista (som er innrammet på torget hele året og voktes av heimevernet) over når det er din tur å kjøre til Strømstad på Skjærtorsdag, og nye beboere er alltid først ut, så du kan fort bli avslørt allerede Skjærtorsdag 2012 når det viser seg at du ikke har lappen.

Og et slikt svik mot oh'hellige Strømstrad-rølping er så vidt jeg vet gapestokk på torget første helga etter advent.

Hahaha! Der fikk jeg noe å tygge på..;p

Holder det hvis kjæresten kjører tror du? Jeg kan sitte i forsetet og hoie, og eventuelt moone forbipasserende gamle damer? :D

Nei, jeg synes ikke folk som bor alene i en by er rare hvis de ikke har førerkort.

Derimot synes jeg det er litt underlig hvis man er en familie med barn og relativt stort kjørebehov og en av foreldrene ikke vil ta lappen. Det legger jo en del ekstra belastning over på den som må kjøre hele tiden.

Enig i at det er litt situasjons og bosted avhengig.

Men hvis en kjører, må det vel kunne gå an å få gjort even for den ikke-kjørende ved å ta seg av andre ting?

Jeg tror jeg, hvis jeg følte at jeg ikke var en supersjåfør, ikke hadde syntes det var bedre eller tryggere om jeg kjørte rundt med bilen full av unger? :)

Jeg syns ikke det er rart å ikke ha lappen.

Det er flere av ungdommene i min familie (ungdommer i denne forbindelse er opp mot 35 ca) De fleste av dem er av det urbane, intellektuelle slaget, og det å ikke prioritere bil og sertifikat er for dem et bevisst valg tror jeg.

Godt å høre at vi er flere med samme syn :)

Det er lurt å ha førerkort.

Mange jobber krever det.

Du blir en bedre trafikant (herunder fotgjenger og syklist), av å ha gjennomgått trafikkopplæring.

Det smart å kunne skrive på CV'n.

Kjekt å kunne kjøre på tur.

Om dere får barn, så skal de kanskje i barnehage et stykke fra hjemmet, gjerne i motsatt himmelretning av jobben. Senere skal ungene fraktes til og fra bursdager, treninger, samlinger, cuper og turneringer.

Det er avgjørende hvor du bor, og jeg skjønner at du ikke har hatt bruk for det fram til nå. Men jeg anbefaler: ta lappen!

ShitDiddelyDo

Holder det hvis kjæresten kjører tror du? Jeg kan sitte i forsetet og hoie, og eventuelt moone forbipasserende gamle damer? :D

Hvis du stiller tilstrekkelig full og halvnaken tror jeg nok det går greit, ja. :)

Annonse

candyqueen_83

Det er du som er en raring! ;p Vi er massevis av folk som det ikke feiler noe som helst, og som ikke er tette i pappen heller, som ikke har lapp i min vennekrets, hvertfall. Jeg kjenner faktisk ikke så mange med ca 3-4 ut av tid har lappen tror jeg, sånn ved et kjapt anslag.

Nei, jeg har aldri følt meg avhengig av andre i den forbindelse, jeg busser og toger, og det går fint :) Selvsagt har jeg hatt behov for bil nå og da, men det er sjelden..Da har jeg stort sett bytta til meg, jeg får sitte på eller vi (inkluderer noen med lapp) får låne bil, ved at jeg tilbyr 6 utfører en eller annen mottjeneste (Eller rett og slett er veldig hyggelig når jeg spør - ca 1 gang hvert annet år..;))

Eneste gangene jeg med hånda på hjertet synes det er ræv å ikke kjøre selv, er hvis jeg kjører med pappa, og vi skal på besøk til farmor & farfar. Da kan han nemlig si at v i kommer til å være der i la oss si, to timer, mens det i realiteten blir sju, og da har jeg ingen protestmuligheter i og med at jeg sitter på. men for å si det sånn, dette skjer langt fra så ofte at jeg hadde villet betale lapp, bil og styre med parkering og bilhold for å få slippe! ;)

''ved at jeg tilbyr 6 ''

ja, det er jo også en måte å gjøre det på. LOL :o))

Enig i at det er litt situasjons og bosted avhengig.

Men hvis en kjører, må det vel kunne gå an å få gjort even for den ikke-kjørende ved å ta seg av andre ting?

Jeg tror jeg, hvis jeg følte at jeg ikke var en supersjåfør, ikke hadde syntes det var bedre eller tryggere om jeg kjørte rundt med bilen full av unger? :)

Du kan ikke vite på forhånd om du kommer til å bli en god sjåfør eller ikke, tror jeg. Jeg imponerte verken meg selv, familien eller kjørelæreren (særlig ikke da jeg kjørte på feil side av midtrabatten mot kommende trafikk), men har kjørt greit og stabilt i alle år etter jeg var kommet over (de noe laaaangvarige) startvanskene.

mariaflyfly

Ja, men jeg tror mange synes de 30 000 førerkortet koster er mye penger og at det er mye annet man heller vil bruke pengene til. Det er ikke så lenge siden jeg kjørte med kjørelærer og da spurte jeg han hvor mye dattera mi måtte regne med og siden det nå er minimum med antall timer så mente han at det ville lønne seg for henne å dra på landet, helst på Vestlandet og ta lappen der, det ville hun spare masse på.

''det ville lønne seg for henne å dra på landet, helst på Vestlandet og ta lappen der, det ville hun spare masse på.''

Det der er det dummeste jeg hører. Lære seg å kjøre på landet der det f.eks ikke er en rundkjøring i mils omkrets, og så skulle bo i Oslo og kjøre i sentrum? Er litt forskjell på det, vil jeg tro. De som skal kjøre i byen, bør bli vant med det like gjerne først som sist,

synes

Ja, jeg snakka ut i fra et Oslo/større by perspektiv. Jeg har full forståelse for at det er vanskelig å være uten bil på landet :)

Jeg skjønte det, jeg svarte ut fra mitt perspektiv - at selv om jeg selv er såpass avhengig av bil, og at det rundt meg er normalt å ha lappen, ser jeg fortsatt ikke på det som negativt å ikke ha lappen:-)

Annonse

Kommer an på hvor du bor og på fam.situasjonen.

Blir jo veldig stor belastning for den ene parten om man bor litt utenfor allfarvei og det er mye kjøring til/fra butikken, bhg, skole, byen, kino, aktiviteter for barna, venner osv..

Synes ikke man får kompensert ved at den som ikke har lappen gjør andre ting. F.eks. er det jo da alltid slik at den som kjører bil må avstå fra et glass vin, man må kanskje være forberedt på å måtte ut og kjøre fred/lørd kveld for å bringe/hente barn/ungdom hos venner osv.

Gjest Høstløv

Mennesker som ikke har sertifikat og har valgt dette selv er ikke på noen måter dårligere eller bedre enn andre mennesker. All ære til de som velger å kjøre kollektivt, det sparer miljøet for mye forurensning.

Det er bare fryktelig upraktisk å ikke kunne kjøre bil når man bor litt utenfor bykjernen i de store byene, her går det ikke offentlige transportmidler til verken barnehage, skole eller jobb. - for ikke å snakke om å komme seg til og fra butikken. Da vi hadde fire barn bodende hjemme kjøpte vi inn for hele uken og det fylte opp hele to handlevogner, jeg vet ikke hvordan vi skulle få fraktet alle disse varene hjem om vi ikke hadde bil.

Her er det vanlig at ungdommene tar sertifikat straks de blir 18 og det gjelder både gutter og jenter. Jeg vet bare om to som ikke har sertifikat, en har epilepsi og får ikke lov og en annen har aldri fått tatt det.

Jeg synes det virker....hmmm..."dafft" (!)...siden de aller fleste faktisk ikke vet om de vil bo nabo til 7 eleven i Oslo hele livet

Det er veldig forskjell på å ha og ikke ha sertifikat når en bor andre steder enn midt i gryta, jeg har både en mor, en bror (35) og ei søster (45) som ikke har sertifikat så dette vet jeg mye om

Passe på busstider, få bussruter, kan ikke handle for mye for er for tung å bære på osv osv osv

Men for å ha valgt å ikke ha sertifikat så var de jædrande flinke til å spørre om lift altså ;)

Det er lurt å ha førerkort.

Mange jobber krever det.

Du blir en bedre trafikant (herunder fotgjenger og syklist), av å ha gjennomgått trafikkopplæring.

Det smart å kunne skrive på CV'n.

Kjekt å kunne kjøre på tur.

Om dere får barn, så skal de kanskje i barnehage et stykke fra hjemmet, gjerne i motsatt himmelretning av jobben. Senere skal ungene fraktes til og fra bursdager, treninger, samlinger, cuper og turneringer.

Det er avgjørende hvor du bor, og jeg skjønner at du ikke har hatt bruk for det fram til nå. Men jeg anbefaler: ta lappen!

''Du blir en bedre trafikant (herunder fotgjenger og syklist), av å ha gjennomgått trafikkopplæring.''

Med tanke på all den merkelige bilkjøringen man ser rundt omkring er jeg sannelig ikke sikker på det du...

Mrs. Wallace

''Holder det hvis kjæresten kjører tror du? Jeg kan sitte i forsetet og hoie, og eventuelt moone forbipasserende gamle damer? :D''

Mooning og hoiing veier langt på vei opp for manglende sertifikat i store deler av Østfold. Det vet jeg av erfaring. ;))

Jeg var selv lappløs til jeg var 30 og lite komfortabel med det. Da hadde jeg en mislykket runde på kjøreskole bak meg og var overbevist om at jeg aldri kunne bli noen god sjåfør.

Samtidig var det utrolig upraktisk både i jobb og fritid å være uten lapp, bortsett fra i studietida da jeg sjelden hadde behov for bil.

Men jeg tok meg selv i nakken og tok førerkort på intensivkurs (2 uker). Og har elsket å kjøre fra første dag. Da jeg ble skilt overtok jeg fellesbilen, og den er fortsatt min trofaste følgesvenn. Det gir en herlig frihetsfølelse å ha egen bil, og for vår del er det nødvendig da vi har ulik vei til jobb og slette bussforbindelser.

Handling uten bil er også håpløst her vi bor.

Jeg må innrømme at menn uten lappen er helt uaktuelle som kjæresteemner for meg. Jeg tenker på dem som klønete og upraktiske.

Kvinner uten lappen, derimot, er bittelitt mere vanlig, og jeg tenker ikke noe spesielt om det. Men jeg kjenner personlig veldig få under 70 år som ikke kjører, det må innrømmes.

Selvsagt ligger ikke menneskeverdet i førerkortet.

Hvis omgivelsene reagerer på det, er det vel fordi de tenker at det er upraktisk og at man blir avhengig av å sitte på med andre.

Uten førerkort kan man heller ikke kjøre sine gamle foreldre, barn eller barnebarn hit og dit - når eller hvis dette skulle bli aktuelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...