Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 169
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1

31

• Dorthe

18

• morsan

13

• Lillemus

9

Mest aktive i denne tråden

Annonse

Joa, jeg kan se at det kan ha praktiske fordeler å kjøre, men at det skal være noe suspekt i seg selv, det ser jeg ikke...;)

Jeg tolker det sånn at enten er vedkommende bortskjemt med trikk og har tilbragt formbare år i større by, eller så har vedkommende andre issues, som rett og slett å være klar over at man er en utrygg sjåfør, eller så har vedkommende bare ikke hatt lyst på lappen. Alt dette er jo greit.

Og i første og siste eksempel kan man jo bare ta lappen,om det skulle bli uoverkommelig upraktisk å ikke kjøre.:)

Personlig er jeg en fin kombinasjon av alle tre overnevnte, og kommer never-ever til å ta lappen, og det kommer til å være kjærestens dype lodd å kjøre rundt på oss om vi først skal kjøres! Jeg tar igjen dette med å være en enormt dårlig kartleser og kjøre oss bort, sånn at vi får sett nye og interessante steder vi ikke hadde tenkt oss til i utgangspunktet, og å synge høyt og falskt med på radioen. Finfin arbeidsfordeling! :D

''Jeg tar igjen dette med å være en enormt dårlig kartleser og kjøre oss bort, sånn at vi får sett nye og interessante steder vi ikke hadde tenkt oss til i utgangspunktet, og å synge høyt og falskt med på radioen. Finfin arbeidsfordeling! :D''

Hihi, høres artig ut :-) Har det slik med ei venninne som tok sertifikat i voksen alder, men har innsett at ho ikke bør kjøre utenom Lillebygd her vi bor.

Dessuten er ho en elendig kartleser, noe som har sprita opp felles ferieturer både i Norge og f.eks Hellas, ja!

Best husker jeg en Legoland-tur for en mannsalder siden med tre barn i baksetet. På vei heim (vi hadde 3 uker sommerferie) kjørte vi oss vill. Og du verden så mange mange perler av steder vi oppdaga! Det gikk sport i det og endte med den reineste road movie'n og slunken lommebok etter to uker ;) Barna hadde det storveis, altså!

Nå skreiv jeg meg bort, føler jeg.

Støtter deg av mange årsaker: Noen har ikke behov for førerkort, noen bør kjenne sin begrensning, noen har ikke råd, noen har ikke interesse, noen har valgt å bosette seg i strøk der offentlig kommunikasjon fungerer og _noen gjør en sabla god jobb som dårlige kartlesere_ :-)

''det ville lønne seg for henne å dra på landet, helst på Vestlandet og ta lappen der, det ville hun spare masse på.''

Det der er det dummeste jeg hører. Lære seg å kjøre på landet der det f.eks ikke er en rundkjøring i mils omkrets, og så skulle bo i Oslo og kjøre i sentrum? Er litt forskjell på det, vil jeg tro. De som skal kjøre i byen, bør bli vant med det like gjerne først som sist,

synes

''Det der er det dummeste jeg hører. Lære seg å kjøre på landet der det f.eks ikke er en rundkjøring i mils omkrets, og så skulle bo i Oslo og kjøre i sentrum? Er litt forskjell på det, vil jeg tro. De som skal kjøre i byen, bør bli vant med det like gjerne først som sist''

*Kremt*, om man bor på landet slipper man ikke unna bykjøring - det koster bare det mangedobbelte pr gang siden det gjerne blir et dagsprosjekt! Felles retningslinjer for kjøreopplæring gjelder uansett hvor du bor.

Min eldste bor i Oslo og fullfører lappen nå, timeprisen er lik som det jeg betaler for 19-åringen her i Lillebygd. Men fordi avstandene til obligatoriske kjøretimer (og dermed timeprisen pga tidsbruken) er høyere, blir totalprisen høyere i Lillebygd.

Gjest prust

:-)

Måtte forresten tenke på deg da jeg leste Knausgård - de hilser på hverandre med å si "javel".

He - he :-)

Ja, det er faktisk en venlig måte å hilde på, blant de som snakker ganske bredt. Jeg snakker vel litt bredere enn gjennomsnittet, men ikke ekstremt bredt. Bruker "Javel" innimellom, men da mest som en litt morsom måte å si "hei" på :-)

Har ikke lest Knausgård - kom til side 4 eller 5 i første boka.

''I tillegg kan det nevnes tulle & luksusfordeler : har vi (kjæresten og jeg, venner & jeg etc) først tilgang på bil, er det alltid min enkle oppgave å styre radioen, vippe med foten ut av vinduet og se på utsikten med solbriller på, og å være til muntrasjon og nytte for sjåføren,''

*he he* Morsomt skrevet!

Men jeg er jammen glad for at jeg ikke bare har en partner som kan brukes til slike ting når man skal langt av gårde, men at han kan kjøre like mye som meg. :-)

Som Babette sa - det ligger ikke noe menneskeverd i det å ha lappen. Men det er utrolig praktisk, da, og jeg er veldig glad for at jeg kjørte opp allerede som 18-åring.

Jeg blir absolutt ikke sjokkert over at folk ikke har lappen, selv om det jo er nokså uvanlig for folk under 70 år.

Men jeg tillater meg å bli sjokkert over relativt sett yngre damer med lappen som er pysete på all annen kjøring enn nærkjøring i fullt dagslys og "ihvertfall-ikke-på-motorveien".

''Med tanke på all den merkelige bilkjøringen man ser rundt omkring er jeg sannelig ikke sikker på det du...''

Du mener med andre ord man blir en bedre trafikant ved ikke å ha gjennomgått trafikkopplæring?

''Du mener med andre ord man blir en bedre trafikant ved ikke å ha gjennomgått trafikkopplæring?''

*fnis*

Tror ikke det er så uvanlig når man kommer fra Oslo. Man trenger jo strengt tatt ikke bil der. Jeg hadde sikkert ikke hatt lappen selv hvis ikke bestefar hadde stilt med cash.

Men i Halden kan du få problemer, og du vil sannsynligvis risikere å bli tiltalt som en suspekt snylter som grunnet manglende førerkort aldri kan ta din turn i å kjøre til Strømstad på Skjærtorsdag.

Noe av det første de gjør når du registrerer deg i Halden er å sette deg opp på den offisielle lista (som er innrammet på torget hele året og voktes av heimevernet) over når det er din tur å kjøre til Strømstad på Skjærtorsdag, og nye beboere er alltid først ut, så du kan fort bli avslørt allerede Skjærtorsdag 2012 når det viser seg at du ikke har lappen.

Og et slikt svik mot oh'hellige Strømstrad-rølping er så vidt jeg vet gapestokk på torget første helga etter advent.

''du vil sannsynligvis risikere å bli tiltalt som en suspekt snylter ''

Som om bilisten som rullet ned vinduet og gaulet til syklisten: "Skaff deg bil, din skattesnyter!"

Annonse

''Holder det hvis kjæresten kjører tror du? Jeg kan sitte i forsetet og hoie, og eventuelt moone forbipasserende gamle damer? :D''

Mooning og hoiing veier langt på vei opp for manglende sertifikat i store deler av Østfold. Det vet jeg av erfaring. ;))

LOL

''Akkurat nå, der i mot, trives vi fint slik det er. 10 minutter gåavstand til skole, 10 minutter til dagmamma, 10 minutter til sambos jobb, 15 minutter til butikken, 20 minutter til min skole... ''

Men å bære alt ølet 15 minutter er tungt da! :P

''Men å bære alt ølet 15 minutter er tungt da! :P''

Man får begynne å drikke av lasset underveis, slik at det blir litt lettere ;-)

Det er du som er en raring! ;p Vi er massevis av folk som det ikke feiler noe som helst, og som ikke er tette i pappen heller, som ikke har lapp i min vennekrets, hvertfall. Jeg kjenner faktisk ikke så mange med ca 3-4 ut av tid har lappen tror jeg, sånn ved et kjapt anslag.

Nei, jeg har aldri følt meg avhengig av andre i den forbindelse, jeg busser og toger, og det går fint :) Selvsagt har jeg hatt behov for bil nå og da, men det er sjelden..Da har jeg stort sett bytta til meg, jeg får sitte på eller vi (inkluderer noen med lapp) får låne bil, ved at jeg tilbyr 6 utfører en eller annen mottjeneste (Eller rett og slett er veldig hyggelig når jeg spør - ca 1 gang hvert annet år..;))

Eneste gangene jeg med hånda på hjertet synes det er ræv å ikke kjøre selv, er hvis jeg kjører med pappa, og vi skal på besøk til farmor & farfar. Da kan han nemlig si at v i kommer til å være der i la oss si, to timer, mens det i realiteten blir sju, og da har jeg ingen protestmuligheter i og med at jeg sitter på. men for å si det sånn, dette skjer langt fra så ofte at jeg hadde villet betale lapp, bil og styre med parkering og bilhold for å få slippe! ;)

Hehe, ja jeg åpner jo for at det er godt mulig at det er jeg som er en raring, men det _er_ noe med alle jeg kjenner og har kjent som ikke kjører bil. Ettellerannet rart, det slår ikke feil. Du er sikkert et av unntakene:)

Men hvordan blir det å være fotgjenger dit du flytter nå? Det er vel litt lenger ut på visjan, om jeg ikke husker feil.

'' En ting er trening i uka, men verst er det med disse foreldrene som aldri kan kjøre når det er helgeaktiviteter og det kollektive ikke er mulig å bruke. Irriterende.''

Har _aldri_ irritert meg over å ta med andres barn når de skal kjøres. Vil bare ha sagt det, så ikke dem i tråden her som ikke har lappen, tror at alle er sure på dem for sånne ting.

''Har _aldri_ irritert meg over å ta med andres barn når de skal kjøres. Vil bare ha sagt det, så ikke dem i tråden her som ikke har lappen, tror at alle er sure på dem for sånne ting.''

Jeg vet ikke om noen foreldre til barna som har vanket her i huset er førerkortløse, så de gangene vi kjører på andres unger, skyldes det ikke manglende førerkort.

Jeg irriterer meg ikke over å ha med andres unger i bil, men jeg har noen ganger blitt litt irritert (inni meg) på enkelte foreldre som synes å tro at det bare er rett og rimelig at felles avhenting av barn på fritidsaktiviteter ikke behøver å fordeles jevnt fordi det er mer slitsomt for dem som har flere barn å kjøre når det er deres tur enn for oss som bare har én.

''Jeg kjenner bare en dame + noen doldamer som har førerkort ''

Det er noe av det rareste jeg har hørt. Jeg kjenner 3 eller 4 kvinner som ikke har lappen, jeg. Til og med mormora mi hadde lappen, og tok den da hun flytta til Oslo i 1946. :)

'' Til og med mormora mi hadde lappen''

Ingen av mine besteforeldre hadde lappen, men morfaren min hadde en tohjuling-traktor som han kjørte med tilhenger - men bare ute på jordene. :-)

Farfaren min hadde ikke traktor engang, men hest! ;-)

Guri, nå hørtes jeg gammel ut!!

Iler med å legge til at farfaren min var hele 76 år eldre enn meg, og at han var født på 1800-tallet ;-)

''og vi fikk telefon da jeg var 16 år.''

Oisann! Nå begynner jeg nesten å lure på om du er på alder med oldemoren min (dvs. alderen hun ville hatt i dag! :P

Men mange undres når jeg forteller at jeg var nærmere 10 år før vi fikk TV hjemme. Telefon har derimot både foreldre og besteforeldre nærmest bestandig hatt.

''Men mange undres når jeg forteller at jeg var nærmere 10 år før vi fikk TV hjemme. ''

Oi. Jeg kan ikke huske at vi ikke hadde TV.

Men jeg husker at telefonsentralen ble automatisert bort da jeg var 9 år ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...