Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest kristin42

Jeg har slitt med store mageproblemer i ca 20 år. Har blitt utredet og det eneste som er funnet er at jeg muligens har laktoseintoleranse uten at det har hjulpet å kutte ut melkeprodukter. Jeg har holdt meg unna de vanlige tingene som gluten, gjær og vanlig sukker i perioder uten at dette heller har hjulpet. Har forsøkt mye forskjellig, uten å ha kjent noen forskjell. Det største problemer er smerter i magen, urolig mage og at magen blir utrolig hoven og stor. Noen dager er det vondt å ha på vanlige klær. Ser gravid ut, selv om jeg er slank. For et par uker siden tok jeg en fruktoseintoleranse test (drakk ca 50 g fruktose i vann på fastende mage og fikk en del plager rett etter på og det ble verre utover dagen) Jeg har kuttet ut all fruk ogt noen grønnsaker, mat med sukker og sorbiltol siden dette og føler meg faktisk bedre. Har hatt noen dager nå hvor jeg føler at magen er normal. En utrolig herlig følelese og det gir meg håp om at jeg kan bli frisk. Jeg har spist veldig mye frukt og grønnsaker da det er det eneste som har føltes "trygt". Mitt spørsmål nå er: Hvilke matvarer er det fruktose, sukker og sorbitol og laktose i? Jeg forsøker å skaffe meg informasjon på nettet, men det står mye forskjellig. Noen steder står det at både melkeprodukter og hvete inneholder fruktsukker/sukker. Jeg har også skjønt at mange grønnsaker som tomater, gullerøtter og paprika inneholder fruktsukker, men er det flere? Hva med bønner og linser? Nøtter, mandler? Og hva med alkohol? Er det noen typer som er bedre enn andre? Jeg kan holde meg unna alt bare jeg blir frisk. Men noe må jeg også spise mens jeg tester ut om jeg faktisk har fruktosemalabsorpsjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362415-fruktosemalabsorpsjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...