Gå til innhold

Er dere sånn?

Anbefalte innlegg

Gjest rock`en roll
Skrevet

Jeg får ikke sånne beskjeder, men jeg har lest om folk som har det sånn, bl.a. i den boka her:

http://www.cappelendamm.no/main/katalog.aspx?isbn=9788202290795

Dette er jo mye mere ekstremt enn hvordan jeg har det. Jeg er bedre nå enn jeg engang var. Jeg drikker enda ganske mye vann. Må bare drikke en slurk vann for hvert enkelt familiemedlem. Famile er jo et ganske vidt begrep, slik at det forekommer jeg drikker ekstremt mye vann.

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

4

• ShitDiddelyDo

2

• Rith

2

• frosken

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest rock`en roll
Skrevet

Synes du? Man leser jo stadig vekk om folk som sier etter at de har drept noen at det var stemmer i hodet som sa de skulle gjøre det.

Og om dette kan få ett menneske til å gå til legen og få hjelp med disse tvangstankene så er det bare bra vel?

De som gjør sånne ting har nok en helt annen stemme i hodet sitt enn det jeg har. Jeg -hører- ikke stemmer. Det er bare en befaling som gjør at jeg tror at jeg kan påvirke ting. Dette går mere på å forhindre at det skjer dødsfall og katastrofer. Jeg legger veldig lett skylden på meg selv når det skjer noe.

Gjest Hulderen
Skrevet

Nei, jeg har aldri fått sånne beskjeder. Det eneste merkelige jeg har opplevd, var at jeg som barn og ungdom ofte følte/innbilte meg at jeg ble overvåket, at noen filmet og så det jeg gjorde så jeg måtte utføre det ekstra elegant. Men det var jeg selv som bestemte hva jeg skulle gjøre, og hva som var "elegant".

Det hender fortsatt at jeg kan få denne følelsen, men sjelden. Og jeg har alltid visst at det ikke egentlig var noen som filmet meg, at det bare var inbilning.

Gjest påsana
Skrevet

Niks. Dette er et tegn på psykisk sykdom, søk hjelp.

Hva gjør du den dagen beskjeden går ut på at du skal ta livet av noen? Hva skiller det fra beskjeder om at du må putte akkurat 10 ting i vaskemaskina?

Det er en stor fordel om man ikke har innsikt i ulike psykiske lidelser at man ikke besvarer spm under Psykiatri.

Jeg har ei venninne med denne psykdommen og det skulle tatt seg ut om jeg sa til henne at hun skulle søke hjelp fordi hun er en potensiell morder!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg begynner også å forstå at dette er dumt. Har egentlig ikke skjønt at jeg har noen sånne "ting" for meg. Jeg oppdaget det egentlig for en stund tilbake.

Da jeg jobbet trodde jeg seriøst at noen "så" meg overalt og fulgte med på det jeg gjorde. Dette førte jo til at jeg ble ekstremt nøyaktig. Jeg får de samme "faktene" nå ved stress. Det kan være nesten borte når jeg tar det helt med ro. Er det noe som skjer, at noen blir syk f.eks., så kommer dette over meg igjen. Jeg greier bare ikke å la det være, tror det skjer en katastrofe. Det virker som om jeg kan påvirke ting i både positiv og negativ retning.

Man må bare innse at det er dumt, og trøste seg med at det er utrolig mange som har varianter av dette. Se bare på idrettsfolk som må følge diverse ritualer før kamp. De fleste vet det er idiotisk, men de gjør det likevel.

Husker en hockeyspiller som nå har lagt opp som alltid måtte være sist av isen i pausene. Han skøyta en ekstra runde bare for å være sikker på at alle var av isen før ham. Problemet oppsto hvis noe skjedde på isen, f.eks. noen som sto og snakket, en skade, eller lignende, for da ble han gående rundt der ute helt til de var av isen, noe som kunne ta flere minutter. Han var i tillegg kaptein på laget, så det var en fordel å ha ham i garderoben. :) De som kun så en kamp i ny og ne så nok ikke dette, men vi som så alle kampene la godt merke til det. Det var hysterisk morsomt å se på. :)

Dette er først et problem dersom det blir et problem. Det er jo noen som sliter enormt med dette på en sånn måte at det hindrer dem i hverdagen. Da er det nok lurt å søke hjelp.

Jeg har sånne småting der jeg må rette på ting som ligger på bordet. Folk som ikke ser meg ofte ser det ikke, men de som kjenner meg godt har enkelte ganger spurt hva faen jeg driver med, eller kødda med snusboksen min (lokket skal ligge riktig på i henhold til strekene!) bare på faen. :)

Skrevet

Det er en stor fordel om man ikke har innsikt i ulike psykiske lidelser at man ikke besvarer spm under Psykiatri.

Jeg har ei venninne med denne psykdommen og det skulle tatt seg ut om jeg sa til henne at hun skulle søke hjelp fordi hun er en potensiell morder!

Jeg mente det ikke så voldsomt da og det virker som om trådstarter skjønte hva jeg mente.

Gjest togli
Skrevet

Mange av oss har tendenser til tvangstanker, men de fleste kan styre dem ganske godt... Før jeg ble separert måtte jeg sjekke dører og komfyren mange ganger før jeg la meg for natta. Jeg _visste_ at jeg hadde sjekka, men jeg MÅTTE sjekke bare _en gang til. Etter at jeg ble separert i fjor høst har jeg vært helt ferdig med dette :) Nå sjekker jeg en gang og føler meg trygg!

Jeg er nok en person som liker å ha full kontroll over det meste.. Når jeg ble separert mista jeg noe av denne kontrollen og måtte lære meg at jeg ikke kunne planlegge/kontrollere alt rundt meg, samt at jeg sikkert slappa mer av og fikk en mer laidback holdning.. Det har vært utrolig godt for meg å slippe denne kontrollen:) Jeg tror altså man kan bestemme seg for å slappe mer av, for innerst inne vet man jo at det ikke skjer en katastrofe dersom man kutter en tvangstanke ;)

Skrevet

;-). Siden jeg har hatt det sånn i over 30 år, tror jeg nok ikke at denne befalingen plutselig går over i å befale meg til å ta livet av folk. Jeg skjønner jo at dette skjer fordi jeg er uttrygg. Det er vel ingen trygghet i å ta livet av noen? :-)

Bra at du tolket innlegget mitt sånn som jeg mente det - ser jo nå at det kunne blitt tolket helt motsatt.

Nei, du er vel heller motsatt av det jeg tenkte på. :o) Men uansett så vet du jo innerst inne at ingen dør eller noe annet skjer dersom du putter 11 truser i vaskemaskina istedet for 10. :o)

Gjest påsana
Skrevet

Jeg mente det ikke så voldsomt da og det virker som om trådstarter skjønte hva jeg mente.

Selvfølgelig forstod trådstarter at dette ikke handler om det bildet du tegnet opp. Vedkommende har levd med psykdommen i mange år. Svaret ditt var uansett et svært dårlig svar og vitner om stor uvitenhet. Det er viktig å besitte litt kunnskap om psykiske sykdommer før man rabler ned et svar.

Gjest segunda
Skrevet

Synes du? Man leser jo stadig vekk om folk som sier etter at de har drept noen at det var stemmer i hodet som sa de skulle gjøre det.

Og om dette kan få ett menneske til å gå til legen og få hjelp med disse tvangstankene så er det bare bra vel?

Jeg forstår at du mente det bra, men den var nå unødvendig likevel. Du får ikke psykisk syke til å gå til lege på en så enkel måte. Det at trådstarter forsto deg bekrefter først og fremst at hun ikke er alvorlig psykisk syk.

Gjest segunda
Skrevet

Det er litt vanskelig å vite hva du mener med 'beskjeder', men jeg har en del tanker om at ting må være i min orden som kan være uforståelige for andre. Det er helt vanlig og normalt.

Å sette 10 ting i vaskemaskinen istedenfor 11 er en issue som jeg tror mange kjenner seg igjen i dvs. i andre varianter. Hvis du hører stemmer i hodet på deg så er det unormalt.

Gjest Seroca
Skrevet

Jeg har det også sånn. Særlig nå når jeg er veldig stresset og angstfull. Da får jeg det du klaller beskjeder om feks at jeg må ta opp feks en plastkork fra restavfallet og legge den i plastavfallet. Ellers vil det og det komme til å skje. Vet ikke hvor vanlig det er, men det er tvangstanker ja.

Hatt tvang i nærmere 30 år, visste ikk hva det var før da, men nå vet jeg hva det er. Sllitsomt, men en del av meg...

Skrevet

Dette er jo mye mere ekstremt enn hvordan jeg har det. Jeg er bedre nå enn jeg engang var. Jeg drikker enda ganske mye vann. Må bare drikke en slurk vann for hvert enkelt familiemedlem. Famile er jo et ganske vidt begrep, slik at det forekommer jeg drikker ekstremt mye vann.

Ja forfatteren av boka fikk det vanvittig ekstremt tilslutt. Han brukte timesvis på å gå igjennom en dør bl.a.fordi han hadde så mange ritualer han måtte repetere og repetere.

Han fikk hjelp og ble (nesten) kvitt tvangen etter mange år...

Gjest rock`en roll
Skrevet

Jeg har det også sånn. Særlig nå når jeg er veldig stresset og angstfull. Da får jeg det du klaller beskjeder om feks at jeg må ta opp feks en plastkork fra restavfallet og legge den i plastavfallet. Ellers vil det og det komme til å skje. Vet ikke hvor vanlig det er, men det er tvangstanker ja.

Hatt tvang i nærmere 30 år, visste ikk hva det var før da, men nå vet jeg hva det er. Sllitsomt, men en del av meg...

Er nesten lettet over at det finnes flere :). Ikke at jeg unner deg det å ha det sånn.

Lurer på hva som skjer om jeg lar alt dette være? Kommer jo til å få angst, og skulle det skje noe forferdelig, kommer jeg jo til å ta på meg skylden. ;(

Skrevet

Har lest litt av tråden nedover her, og så lenge dette ikke handler om å høre stemmer, så kommer dette fra deg selv.

Det beste er å forsøke å unngå å gjøre det man får trang til, da vil det med tiden bli svakere. Det kommer garantert _ikke_ til å skje noe som helst om du lar være å gjøre det du får "beskjed" om, så stor påvirkningskraft har vi ikke. Gudskjelov :)

Skrevet

Må tillegge at du bør søke hjelp for dette, så lenge det tar så mye av din tid og energi.

Gjest rock`en roll
Skrevet

Har lest litt av tråden nedover her, og så lenge dette ikke handler om å høre stemmer, så kommer dette fra deg selv.

Det beste er å forsøke å unngå å gjøre det man får trang til, da vil det med tiden bli svakere. Det kommer garantert _ikke_ til å skje noe som helst om du lar være å gjøre det du får "beskjed" om, så stor påvirkningskraft har vi ikke. Gudskjelov :)

Hver gang jeg prøver å slutte med dette skjer det noen tragedier. Derfor må jeg gjøre alt dette.

Eks. Jeg sluttet å telle i en periode og ble voldtatt. Jeg sluttet en gang til og den som jeg elsket mest i denne verden døde. Jeg sluttet igjen og bilen min tok livet av et menneske. Kan jeg noen gang slutte med dette? Den som forteller meg at jeg må gjøre alt dette straffer meg om jeg slutter.

Gjest påsana
Skrevet

Hver gang jeg prøver å slutte med dette skjer det noen tragedier. Derfor må jeg gjøre alt dette.

Eks. Jeg sluttet å telle i en periode og ble voldtatt. Jeg sluttet en gang til og den som jeg elsket mest i denne verden døde. Jeg sluttet igjen og bilen min tok livet av et menneske. Kan jeg noen gang slutte med dette? Den som forteller meg at jeg må gjøre alt dette straffer meg om jeg slutter.

Ingen av disse tingene skjedde fordi du sluttet å telle. Jeg har mistet 4 nære og kjære på omtrent tilsvarende mange år. Mener du dette ikke ville skjedd om jeg hadde tellet og tellet? Hvorfor fikk i så tilfelle ikke jeg beskjed om å telle for at dette da kunne vært unngått? Da kunne jo alle bare holdt på med en eller annen form for dette og ingen ville blitt dreft/skadet, dødd av sykdommer eller voldtatt/iutsatt for overgrep. Det ville vært en enkel måte å beskytte mot allskens elendighet om så var tilfelle.

Er du av den oppfatning at det som gir deg beskjed om å gjøre dette vil deg godt og er en slags beskytter som du og noen få andre har? Tror du ingen flere vonde ting vil skje i livet ditt om du bare fortsetter med dette?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, andre har det ikke slik.

Det du beskriver er mest sannsynlig en tvangslidelse, OCD. Du bør snarest søke hjelp hos fastlegen din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...