Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna

Jeg er veldig enig med deg i det du sier her, men tror nesten trening er overvurdert (mht vektnedgang) ;)

For min del er det kun maten som teller når det gjelder å holde vekta. Spiser jeg normalt sunn mat og begrenser meg slik at jeg spiser til jeg er akkurat passe mett, så holder jeg vekta. Sikkert lett for meg å si som er slank fra naturens side, men jeg har sett det samme med venner.. Har et par venninner som før var endel kilo for tunge. De trente masse, men vekta gikk ikke ned. Det viste seg at de koste seg med god mat litt for ofte.. Når de slutta med dette raste vekta ned på no' time!

''Jeg er veldig enig med deg i det du sier her, men tror nesten trening er overvurdert (mht vektnedgang)''

Et tankeeksperiment, hvor vi antar alle involverte har samme kroppsbygning, alder og hvileforbrenning. Kaloribehov er 2000kcal pr dag.

Lise og mange andre spiser 2000 kcal pr dag, og mosjonerer ikke.

Lotte og mange andre spiser også 2000 kcal pr dag, og trener aktivt hver dag feks et energiforbruk på 400kcal.

Tror ikke du Lotte og co vil gå litt ned- mens Lise og co blir stående på stedet hvil mht vekt?

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

7

• tjohei

4

• tzatziki1365380058

3

• nitty-gritty

2

Gjest sjøstjerna

Det er voldsom misjonering når det gjelder lav-karbo for tiden.Det har blitt en slags ny religion. Du må nesten gjøre deg opp en mening om dette selv. For meg funker det best å gå ned i vekt ved å trene og ellers være fysisk aktiv, men jeg har egentlig aldri vært overvektig og tenker at hvis man skal ha en varig endring må det bli slitsomt med telling av kalorier og kabohydrater i det lange løp.

Jeg tror at dette med det psykiske og fysiske helsa henger sammen og at trening er viktig. Jeg tror det er feil å bare fokusere på maten. Ihverfall i så stor grad som mange gjør og jeg tror vel egentlig ikke det er nødvendig heller.

''Det er voldsom misjonering når det gjelder lav-karbo for tiden''

Ja, du har rett.

Gjest togli

Jeg sitter på en kontorstol stort sett hele arbeidsdagen, men det er psykisk stressende for tiden pga. mange psyke kolegaer. Det blir mye å ta unna for oss som er igjen.

Jeg er nødt til å bevege meg i fritiden. Jeg har nemlig evnen til å legge på meg hvis jeg bare vil. Det så jeg spesielt i fjor:-)

Men det verste var ikke vekten. Det verste var kondisen og det var skremmende faktisk. Har aldri vært i så dårlig fysisk form som jeg var i da.

Jeg tenker også ofte på den fysiske formen. For noen år siden hadde jeg "stille" lungebetennelse uten andre symptomer enn forferdelig hoste og det at jeg følte meg utslitt etter trappegåing f.eks. Det skremte vettet av meg! ;)

Gjest togli

''Jeg er veldig enig med deg i det du sier her, men tror nesten trening er overvurdert (mht vektnedgang)''

Et tankeeksperiment, hvor vi antar alle involverte har samme kroppsbygning, alder og hvileforbrenning. Kaloribehov er 2000kcal pr dag.

Lotte og mange andre spiser også 2000 kcal pr dag, og trener aktivt hver dag feks et energiforbruk på 400kcal.

Tror ikke du Lotte og co vil gå litt ned- mens Lise og co blir stående på stedet hvil mht vekt?

Jo, selvsagt, men de aller fleste har behov for flere kalorier når de trener, så for veldig mange vil det gå opp i opp mht vekta. Det er altfor mange som tror at trening alene bidrar til vektnedgang. Trening _sammen med_ kostholdsendringer vil selvsagt gi resultater for alle.

''Tror ikke du Lotte og co vil gå litt ned- mens Lise og co blir stående på stedet hvil mht vekt?

''

Det forutsetter at Lotte ikke er blant de som begynner å spise litt mer som følge av at hun trener. Enkelte studier har vist at mange opplever økt sult, og dermed spiser noe mer, når de trener. Andre har det motsatt, de opplever at trening virker apetittregulerende og at de spiser mindre når de trener enn når de ikke gjør det.

Gjest sjøstjerna

''Tror ikke du Lotte og co vil gå litt ned- mens Lise og co blir stående på stedet hvil mht vekt?

''

Det forutsetter at Lotte ikke er blant de som begynner å spise litt mer som følge av at hun trener. Enkelte studier har vist at mange opplever økt sult, og dermed spiser noe mer, når de trener. Andre har det motsatt, de opplever at trening virker apetittregulerende og at de spiser mindre når de trener enn når de ikke gjør det.

Trening kan absolutt være apetitt-regulerende.

Jeg har økt trening kraftig siden jul, og har spist som normalt (uten problem- fordi jeg ikke kjenner så mye sult).

Det tok et par mnd- men så begynte vekta gå sakte ned...

(antar muskeloppbyggning gjorde at vekta holdt seg stabil i starten. Deretter har hvileforbrenningen økt pga økt muskelmasse- og dermed begynte vekta gå ned).

Annonse

Gjest sjøstjerna

Jo, selvsagt, men de aller fleste har behov for flere kalorier når de trener, så for veldig mange vil det gå opp i opp mht vekta. Det er altfor mange som tror at trening alene bidrar til vektnedgang. Trening _sammen med_ kostholdsendringer vil selvsagt gi resultater for alle.

Jeg opplever det motsatte. Treningen regulerer min sultfølelse til min fordel. ;-)

Kan dra små-sulten til trening, og komme "mett" hjem. I alle fall kjenner jeg ikke sult-følelse og spiser bare forsiktig (eks en appelsin, en yougert, et knekkebrød e.l)

Gjest togli

Jeg opplever det motsatte. Treningen regulerer min sultfølelse til min fordel. ;-)

Kan dra små-sulten til trening, og komme "mett" hjem. I alle fall kjenner jeg ikke sult-følelse og spiser bare forsiktig (eks en appelsin, en yougert, et knekkebrød e.l)

Tviler ikke på at noen har det på den måten også :)

Jeg er nok litt farget av at jeg har endel venninner som maser om vekta si hele tida og tyter på at de trener og trener, men at vekta står stille.. De samme venninnene er ekstremt matsentrerte :P

Gjest togli

Jeg er selv en sånn type som bare raser ned i vekt dersom jeg spiser _litt_ for lite og veldig sunt i noen dager.... så for meg har nok mye mer å si enn trim. Trim er mest for å holde seg fast i fisken og opprettholde kondisen:)

Gjest derom strides

Karbohydrater blir, enkelt sagt, omdannet til sukker i kroppen. Kroppen trenger bittelitt sukker for å fungere, men det er så lite at den får nok om vi så og si bare spiser fett og proteiner.

Sukker lagres i kroppen - som fett.

En annen ting er at vi fra veldig gammelt av ikke spise noe særlig karbohydrater, og at kroppen vår derfor ikke er laget for at vi trenger det.

Du kan gjerne lese ting Dag Viljen Poleszynski eller Sofie Hexeberg skriver. Fedon Lindberg har også skrevet mye lurt om karbohydrater. Stig Bruset også.

Søk på f.eks. Steinalderkosthold. LCHF (Low carb high fat). Lavkarbo. Vekt i balanse osv.

http://www.forskning.no/artikler/2010/oktober/268274

tzatziki1365380058

'' Det er voldsom misjonering når det gjelder lav-karbo for tiden.Det har blitt en slags ny religion. Du må nesten gjøre deg opp en mening om dette selv. For meg funker det best å gå ned i vekt ved å trene og ellers være fysisk aktiv, men jeg har egentlig aldri vært overvektig og tenker at hvis man skal ha en varig endring må det bli slitsomt med telling av kalorier og kabohydrater i det lange løp.

Jeg tror at dette med det psykiske og fysiske helsa henger sammen og at trening er viktig. Jeg tror det er feil å bare fokusere på maten. Ihverfall i så stor grad som mange gjør og jeg tror vel egentlig ikke det er nødvendig heller.''

Hvis det hadde fantes en av disse patetiske "liker"-knappene som er så vanlige overalt nå, skulle jeg klikket 10 ganger på dette innlegget selv om jeg er veldig imot den slags "liker"-tullball. :)

liker

Jeg er selv en sånn type som bare raser ned i vekt dersom jeg spiser _litt_ for lite og veldig sunt i noen dager.... så for meg har nok mye mer å si enn trim. Trim er mest for å holde seg fast i fisken og opprettholde kondisen:)

''Jeg er selv en sånn type som bare raser ned i vekt dersom jeg spiser _litt_ for lite og veldig sunt i noen dager''

Da er du faktisk veldig heldig :-)

Annonse

Mary Poppins

Det er voldsom misjonering når det gjelder lav-karbo for tiden.Det har blitt en slags ny religion. Du må nesten gjøre deg opp en mening om dette selv. For meg funker det best å gå ned i vekt ved å trene og ellers være fysisk aktiv, men jeg har egentlig aldri vært overvektig og tenker at hvis man skal ha en varig endring må det bli slitsomt med telling av kalorier og kabohydrater i det lange løp.

Jeg tror at dette med det psykiske og fysiske helsa henger sammen og at trening er viktig. Jeg tror det er feil å bare fokusere på maten. Ihverfall i så stor grad som mange gjør og jeg tror vel egentlig ikke det er nødvendig heller.

Så sant!

Har det noe å gjøre med hvorvidt vi for lenge siden spiste karbohydrater eller ikke?

Du får lese hele innlegget ;)

Dessuten vil jeg tro at et eventuelt mel som ble kvernet i steinalderen var noe ganske annet enn det melet vi får kjøpt nå :)

Gjest sjøstjerna

''This study do not clarify whether the observed results can be attributed to energy restriction in general or to carbohydrate restriction per se. Whatever the mechanisms might be, the subjects in the Lc+Ex group reduced body fat while maintaining lean body mass. Similar results have also been obtained using resistance exercise in combination with a regular energy restricted diet ''

Dette står i diskusjonen på artikkelen du henviste til. Igjen- folk får finne ut hvilken metode som fungerer for dem. :)

Gjest derom strides

Du får lese hele innlegget ;)

Dessuten vil jeg tro at et eventuelt mel som ble kvernet i steinalderen var noe ganske annet enn det melet vi får kjøpt nå :)

''Du får lese hele innlegget ;)''

Gidd itj. Sto på engelsk, sjø :-p

Gjest sjøstjerna

http://www.slankenett.no/artikler/art.php?id=139

Man finner egentlig det man vil, på nettet. Denne fant jeg ved tilfeldighet- når jeg søkte etter treningsformer/kne-skader osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...