Gå til innhold

ammeslutt

luffa

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en gutt på 10mnd som jeg ammer fire ganger om dagen nå. I tillegg får han en brødskive til lunsj, middagsmat og grøt til kvelds. Men nå har jeg så smått begynt å tenke på å trappe ned på ammingen. Hvor mye melk bør jeg gi han da? Han drikker littegrann vann nå. Men det er så vanskelig å vite hvor mye melk jeg har. Han skal ikke ha vanlig melk enda pga allergi. Han var 8kg på 9mnd kontrollen, så han er ingen stor gutt. Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei luffa

Morsmelk kan du gi barnet ditt i ubegrenset mengde. Dersom du gir annen melk bør ikke mengden overstige ca 6 dl totalt (inkludert i grøt/mat og som drikke) per dag. Gi melken på slutten av måltidet. I tillegg kan han f.eks få vann og fruktsaft som tørstedrikk.

Begrunnelsen for å begrense melkemengden er at barnet trenger næringsstoffene som finnes i andre matvaregrupper. Barn som drikker "for mye" melk spiser ofte "for lite" annen mat. Det er lett å drikke seg mett på melk.

Barnet kan med fordel få mat til fire faste måltider per dag. Grøt og brød, samt middagsmat og frukt. Små mager trenger oftere mat enn store for å klare å spise nok.

I en periode der du gir både morsmelk og annen melketype må du bruke skjønn i forhold til disse retningslinjenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...