skrotten Skrevet 4. oktober 2001 Del Skrevet 4. oktober 2001 Sønnen min på 7 mnd. får Nutramigen pga melkeallergi. Jeg har lest et sted at når spebarn får morsmelkerstatning ved siden av grøt, må ikke melkeinntaket overstige 6 dl i døgnet, da det er fare for at nyrene overbelastes. Men sønnen min vil ikke drikke vann - til nød får jeg i han litt saft i løpet av dagen. Han drikker 4-6 dl melk - hvor mye væske MÅ han ha for ikke å bli uttørret? Har ikke lyst til å proppe han for mye med saft, da det hverken er sunt eller noe særlig hyggelig, ettersom han i utgangspunktet ikke er så lysten på det. Men 4-6dl væske er vel i minste laget? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 7. oktober 2001 Del Skrevet 7. oktober 2001 Hei skrotten Det er vanlig å ta utgangspunkt i barnets vekt når man ser på væskebehov. For et barn på 7 mnd er behovet ca 120 ml/kg. Dvs ca 9 dl dersom sønnen din er 7,5 kg. Mhp væskemengde er det viktigste at bleiene er våte, og at barnet ikke er slapt og dehydrert. Det er alltid individuelle variasjoner omkring disse teoretiske verdiene, noen klarer seg helt fint med mindre, andre vil ha mer. Grunnen til at man begrenser melkemengden er helst at barnet spiser for lite annen mat dersom det drikker for mye melk. Han kan få litt mer Nutramigen dersom det er lettere å få han til å drikke denne enn vann. Det er imidlertid en fordel at han venner seg til vann som tørstedrikk. Saft er ok, men ikke bra dersom mengden blir så stor at det går ut over matlysten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.