Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har fått målt kolesterol 5,5 til ca 6,8 totalkolesterol, og gjør grep der jeg kutter alt som er unødvendig mettet fett. Har bynt å lese på innholdsdeklareringen på matvarene, og har stusset over en ting spesielt:

En pose vanlig potetgull KIMS inneholder bare 3 gram mettet fett! De resterende 27gram fett er enumettet fett. Og enumettet fett er jo bare gode greier hvis jeg har forstått rett.

Hvis dette stemmer, så er jo potetgull utmerket mat! En hvitost av den lette typen inneholder til sammenligning 16 gram fett!

Jeg har alltid trodd at potetgull er noe av det verste en kan putte i seg, men dette er kanskje bare en myte? Kan noen forklare?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363507-har-potetgull-blitt-sunt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

ShitDiddelyDo

Hvis jeg var deg ville jeg satt med ned med posen og regnet ut hvor mange prosent av kaloriene som kommer fra henholdsvis proteiner, fett og karbohydrater. Fett ganges med 9 mens karbohydrater og proteiner ganges med 4.

Da vil du ganske sikkert finne ut at potetgull er særdeles usunt.

Du må aldri henge deg opp i tullballet på ymse pålegg, f.eks. denne (som jeg mener står på diverse kalkunpålegg): "Inneholder kun 0.1 gram fett".

Det er ikke det det dreier seg om, ei heller er det enkeltprodukter det dreier seg om - men det totale kaloriinntaket, og hvor kaloriene er hentet fra (fett, proteiner eller karbohydrater).

Før øvrig bør alle boikotte Kims grunnet reklamen fra helvete.

Hvis jeg var deg ville jeg satt med ned med posen og regnet ut hvor mange prosent av kaloriene som kommer fra henholdsvis proteiner, fett og karbohydrater. Fett ganges med 9 mens karbohydrater og proteiner ganges med 4.

Da vil du ganske sikkert finne ut at potetgull er særdeles usunt.

Du må aldri henge deg opp i tullballet på ymse pålegg, f.eks. denne (som jeg mener står på diverse kalkunpålegg): "Inneholder kun 0.1 gram fett".

Det er ikke det det dreier seg om, ei heller er det enkeltprodukter det dreier seg om - men det totale kaloriinntaket, og hvor kaloriene er hentet fra (fett, proteiner eller karbohydrater).

Før øvrig bør alle boikotte Kims grunnet reklamen fra helvete.

Jeg skjønner ikke stort av dette. Skal bare senke kolesterolet og hr fått beskjed om å unngå fett, og alt jeg finner av litteratur innebærer råd om å hovedsaklig unngå mettet fett, og heller få i seg fler/-enumettet fett.

Hvis det er som du sier, at fettprosenten på pålegg bare er "svada", hva skal jeg se etter da? Og hvordan kan jeg vite hvor kaloriene er hentet fra? Og hva mener du med at jeg skal gange fettprosenten?

ShitDiddelyDo

Jeg skjønner ikke stort av dette. Skal bare senke kolesterolet og hr fått beskjed om å unngå fett, og alt jeg finner av litteratur innebærer råd om å hovedsaklig unngå mettet fett, og heller få i seg fler/-enumettet fett.

Hvis det er som du sier, at fettprosenten på pålegg bare er "svada", hva skal jeg se etter da? Og hvordan kan jeg vite hvor kaloriene er hentet fra? Og hva mener du med at jeg skal gange fettprosenten?

Det med kjøttpålegget var bare et eksempel, og det var et dårlig eksempel hvis du skal få ned kolesterolnivået. Du kan ganske sikkert spise de fleste kjøttpålegg.

Jeg aner ikke hva du bør spise, men det burde jo legen opplyst deg om.

Men det du kan være sikker på er at typisk junkfood og pizza ikke er bra. Samme med potetgull, godteri, osv. Jeg vet ikke hvor lurt rødt kjøtt er heller, ei heller bacon.

Dette er sikkert noen med høyt kolesterolnivå her inne som kan hjelpe deg. Spør på Åpent Forum. Vil tro flere leser der.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...