Gå til innhold

Flott! Da kan vi også få barn!

Anbefalte innlegg

''Formannen i NHF sitter i rullestol, men ellers så er det få funksjonshemmede.''

Snakker du om sentralstyret eller administrasjonen nå? Jeg vet ikke så mye om administrasjonen, men flertallet av sentralstyrets medlemmer ser ut til ha synlige funksjonsnedsettelser ; http://www.nhf.no/index.asp?id=63447

I tillegg ledes administrasjonen av en generalsektretær som bruker rullestol.

Jeg tenker på når man tar kontakt og får beskjed om å komme ned på Oslo Galleriet, det er der man henvender seg når man trenger hjelp til noe.

Fortsetter under...

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

21

• Kim78

9

• frosken

7

• tzatziki1365380058

7

''Briller er et hjelpemiddel på samme linje som en rullestol og betyr egentlig akkurat det samme.''

Jeg synes det er absurd å påstå at brillebruk ikke medfører flere hindringer i hverdagen enn avhengighet av rullestol. Jeg er enig i at mange mennesker med funksjonsnedsettelse vil kunne være gode nok omsorgspersoner til å få adoptere barn, men jeg mener også at en god del har mer enn nok med å få til sine egne liv. Jeg er glad for at fokuset skal være på hva som er til det beste for barnet, og ikke på potensielle adoptivforeldres ønske om å få barn.

Jeg innbiller meg at de flest vet sjøl om de er i stand til å ta seg av barn eller ikke. Jeg har ikke planlagt flere altså, jeg har mer enn nok med de jeg har og ikke visste jeg at jeg skulle bli så mye dårligere heller siden alle sier at ryggmargsskader er stabile etter noen år.

''Jeg synes det nesten er som å si at de som bruker briller ikke kan adoptere for de ser ikke normalt.''

Som sagt før i denne tråen så har enkelte giverland mye strengere regler enn det Norge har. Vi kan f.eks ikke adoptere fra Kina, ene og alene fordi mannen min har ett glassøye. (han har vanlig syn på det andre øyet)

Det blir i så fall helt feil for meg at ikke dere skal kunne få adoptere barn.

tzatziki1365380058

Er ikke det diskriminerende at det må være par? Og må det nødvendigvis være par av to kjønn?

For meg er det helt greit at jeg ikke kan adoptere. Jeg har fått de barna jeg vil, men hvis jeg hadde vært enslig i tredve årene........hva da?

Voksne kan, etter min mening, pr definisjon ikke bli diskriminert når det gjelder adopsjon. Voksne er faktisk - i bunn og grunn - irrelevante i sammenhengen. Adopsjon er et virkemiddel for å sikre barn trygge oppvekstvilkår. Hensikten er ikke å skaffe barn til barnløse eller andre som ønsker å adoptere, selv om det i praksis er konsekvensen.

Det man kan hevde, er at det er diskriminerende dersom folk ikke en gang får bli vurdert for adopsjon. Men i Norge i dag, kan alle som vil, bli vurdert, så vidt jeg vet. Både enslige og homofile par, folk med forskjellige handicap, lidelser mv. Det er ikke alle som blir godkjent, men det gjøres individuelle vurderinger av omsorgsevne. At giverlandene i liten grad akespterer enslige adoptivforeldre, og slett ikke aksepterer homofile par, eller har strenge krav til søkernes helse, er en annen sak, og noe norske myndigheter ikke har påvirkning på.

I praksis er det derfor en del personer som vil bli frarådet av adopsjonsforeningene, å starte prosessen i det hele tatt, siden det nærmest er gitt at de ikke vil få lov til å adoptere, enten pga kravene Norge stiller, eller kravene i giverlandet. Men i følge norsk lov, kan alle, så vidt jeg vet, bli vurdert.

Adopsjon handler først og fremst om å finne den best mulige løsningen for barn som ikke har foreldre, og som har fått en særdeles hard start på livet. Om voksne føler seg diskriminert fordi de ikke får adoptere, betyr absolutt ingenting i sammenhengen! Det er ingen menneskerett å få barn. og det er i alle fall ingen menneskerett å få barn med økt sårbarhet, som tap av omsorgspersoner og skifte i omgivelser i de første leveårene, fører til.

tzatziki1365380058

Er ikke det diskriminerende at det må være par? Og må det nødvendigvis være par av to kjønn?

For meg er det helt greit at jeg ikke kan adoptere. Jeg har fått de barna jeg vil, men hvis jeg hadde vært enslig i tredve årene........hva da?

Alder er vel forresten unntaket når det gjelder vurdering for adopsjon. Jeg er ikke sikker på om det er satt en helt bestemt alder fra norske myndigheters side, men er man over 50 blir man vel ikke godkjent uansett, dersom man ikke har en ung partner. Det synes jeg er helt på sin plass. Jeg ser ikke for meg noen situasjoner hvor det er en fordel for små barn å ha foreldre på over 50, dersom det finnes gode alternativ blant yngre personer. Og siden det for tiden er lange køer for å adoptere, finnes disse yngre personene i praksis alltid.

trollemor;o)

Da må du forklare hvilke negative konsekvenser det kan ha at to av samme kjønn får barn sammen? Og hva har det forresten med normer og moral å gjøre? Normene endrer seg hele tiden, og takk gud for at vi har andre normer idag enn for f.eks. 1000 år siden...

Jeg har f.eks et vennepar (to menn) som har fått tre barn sammen (surrogatmor). Deres ønske om barn var utrolig sterkt i mange år og det å få barn var nok mye mer gjennomtenkt enn det er for de fleste heterofile... Jeg tror dette paret må være av de beste foreldrene jeg kjenner... De er fantastiske mot barna sine og har tre enormt harmoniske og glade barn. For meg blir det helt feil å si at disse tre barna ikke burde vært født.. De er en glede for alle:)

Når det gjelder adopsjon så ligger giverlandene enormt langt bak oss når det gjelder det å akseptere homofili. Sånn er det bare. Norge kan godkjenne så mange homofile par de bare vil, men det stopper der.

Det er veldig mange (kanskje litt for mange?) godkjente hetrofile par som venter og venter og venter og venter, så jeg tro det vil ta ekstremt mange år før giverlanda åpner for at homofile skal få adoptere.

Annonse

trollemor;o)

Det er jeg slett ikke enig med deg i. Jeg tror du lever langt etter dagens normer hvis du mener det.

det hjelper fint lite hva vi her i Norge mener og syns om at homofile skal kunne få adoptere...giverlanda ligger laaaaaaangt tilbake på dette feltet her.

trollemor;o)

Jeg får heller ikke adoptere barn, togli og folk som har hatt kreft får ikke adoptere. Norge har et veldig strengt regelverk i forhold til andre land og så skylder de på giverlandene.

Så vi får være glade for at vi har kunne laget dem sjøl. Vi er heller ikke kandidater til prøverørsbehandling, da må vi til utlandet.

Giverlanda stiller svæært strenge krav. Noen av krava er så strenge at norske myndigheter nesten blir litt flau.

trollemor;o)

Det er er da tøys. Norge har et strengt regelverk, ja, men i mange tilfeller så er det enda strengere regler satt fra giverlandenes side. Og det gjelder ikke bare helsespørsmål,. men i forhold til livssyn, ekteskap, inntekt, arbeidslivsstatus osv.

For øvrig skulle det bare mangle om ikke kravene var strenge. Det er tross alt barn med broget bakgrunn man får ansvar for. Ikke helt det samme som å føde dem på Ullevål.

AMEN!

Når det gjelder adopsjon så ligger giverlandene enormt langt bak oss når det gjelder det å akseptere homofili. Sånn er det bare. Norge kan godkjenne så mange homofile par de bare vil, men det stopper der.

Det er veldig mange (kanskje litt for mange?) godkjente hetrofile par som venter og venter og venter og venter, så jeg tro det vil ta ekstremt mange år før giverlanda åpner for at homofile skal få adoptere.

Den sørafrikanske grunnloven forbyr diskriminering på grunnlag av legning, så selv om mange land er bak oss, er det også mange som er foran.

Det er ikke naturlig at homofile har barn. Jeg er hellig ovebevist om at barn har best av å vokse opp i en kjernefamilie med mor og far. Samfunnet er i ferd med å gå opp i limingen pga. mangel på normer og moral. Bl.a. pga. oppløsningen av familien som samlende enhet. Det kan du lese mer om her: http://tinyurl.com/3tg99d3

''Det er ikke naturlig at homofile har barn.''

Det er ikke "naturlig" å bo i hus. Skal vi bo i huler?

''Jeg er hellig ovebevist om at barn har best av å vokse opp i en kjernefamilie med mor og far.''

Heldigvis viser fakta (som trumfer "hellige overbevisninger" at det går like fint med homofile foreldre, og faktisk er lesbiske foreldre litt bedre for ungene enn heterofile i gjennomsnitt.

''Samfunnet er i ferd med å gå opp i limingen pga. mangel på normer og moral. ''

Det skyldes nok helst fordommer.

Annonse

Men de adopterer ikke til homofile til utlandet, kun innenlands.

Det er fordi det er en eller to über-kristne organisasjoner i SA som styrer dette, og ingen har trukket dem i retten for det. (Slik var det sist jeg sjekket for et par år siden.)

Nelson Mandela sørget personlig for å få en slik paragraf inn i grunnloven.

Gjest Nord og ned.

Den sørafrikanske grunnloven forbyr diskriminering på grunnlag av legning, så selv om mange land er bak oss, er det også mange som er foran.

Tilfeldigvis samme land hvor store deler av den mannlige befolkningen tror man kan kurere AIDS ved å volta ei jomfru.

Virkelig et forbilde av dimensjoner.

Det er jeg selsvsagt veldig klar over...

Her skrev jeg bare min private holdning til adopsjon :)

Du snur alt opp/ned. Hva har Sør-Arikanske lover med Norge å gjøre?

Diskusjonen handler om det er noen som vil adoptere bort unger til et homofilt par i Norge. De fleste land vil ikke, men poenget er at i SA så er det grunnlovsfestet forbud mot diskriminering basert på legning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...