Gå til innhold

FU: Leger, resepter og provisjon

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest luftslott

Jeg tror ikke det nei, sånn på generell basis. Men noen ganger begynner jeg å lure. I hjembygda mi hadde vi en stund en lege som skrev ut astmamedisin til nær sagt alle pasienter. Min søster fikk p-piller og astmamedisin, en venninne dro inn med brukken finger og kom ut med astmamedisin, og jeg kunne nevnt mange flere. Ingen av de har noengang hatt symptomer på astma.

Annonse

Gjest sjøstjerna

Tror at medisinerstudenter og/eller leger kan bli invitert til ulike konferanser/møter som er sponset av legemiddelselskap. Der blir de presentert for produkter bl.a fra disse selskapene.

Tror ikke legene for provisjon for å skrive ut resepter for spesielle legemidler. Tror likevel de er som mennesker flest og at de kan bli påvirket av slike konferanser til å ha "ekstra godt øye" for legemidler fra spesifikke selskap- og dermed helst velge skrive ut produkter fra disse og ikke fra konkurrerende selskap.

Hvorvidt noe av det ovenfor er rett- vet jeg ikke.

''Av ulike innlegg her og andre steder får jeg det inntrykk at mange mennesker tror leger får provisjon når de skriver ut resepter - både hvite og blå.

Hva tror/vet du?''

Nei, jeg tror ikke leger får provisjon, men har lest og hørt at enkelte leger er "kjøpt og betalt" av bestemte legemiddelprodusenter. Slik jeg tolker det, vil det si at en gitt lege skriver ut preparat A istedenfor preparat B (som for all del er kompatible).

Om det har rot i virkeligheten aner jeg ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...