Gå til innhold

Når et forhold går over og FB

Anbefalte innlegg

På slutten av 60-tallet var det lignende diskusjoner om farge-tv. I dag høres det helt utrolig ut, men mange bakstreverske nordmenn hadde fått det for seg at farge-tv var synden selv. Om ikke argumentene er helt overførbare til face-diskusjonen, så er i hvert fall måten argumentene blir fremsatt på, veldig like.

(Utrolig mange som jeg kjenner, har vært store motstandere av facebook. Men forbausende mange av dem er der nå.)

Jeg var skikkelig mot mobiltelefoner også, jeg. Det var noen jævlige dingser som tok fra meg friheten. Haha!

Fortsetter under...

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

15

• nitty-gritty

8

• BobbyPeru

5

• Holmes

4

På slutten av 60-tallet var det lignende diskusjoner om farge-tv. I dag høres det helt utrolig ut, men mange bakstreverske nordmenn hadde fått det for seg at farge-tv var synden selv. Om ikke argumentene er helt overførbare til face-diskusjonen, så er i hvert fall måten argumentene blir fremsatt på, veldig like.

(Utrolig mange som jeg kjenner, har vært store motstandere av facebook. Men forbausende mange av dem er der nå.)

Det har du rett i ;)

Husker vi veldig sent fikk fargetv. Mamma og pappa skjønte ikke poenget og hjernevaska oss til å tro at det var mye bedre med sort-hvitt-tv når de f.eks. viste hjerteoperasjoner på tv (sånt hadde vi jo bare så vidt begynt å få se) ;)

Videomaskin var ogå tull - vi hadde tross alt NRK1 må vite!

(mamma og pappa er moderne idag altså, minus Facebook da :P)

nitty-gritty

Hvis FB skal bli artig, så må man være aktiv der inne - skrive på egen "vegg" og kommentere hos andre. Selv liker jeg humoristiske innslag og skrev her forleden f.eks. om edderkoppjakt på rommet til tiåringen - ble en laaaaang tråd med kommentarer.. tror det ble oppi 50-60 kommentarer og jeg lo så jeg skreik (andre gjorde det samme). Liver virkelig opp hverdagen selv om jeg selvsagt ler masse i RL også :)

Jeg ser bare ikke poenget. Har jeg noe å fortelle, så er det til en eller to spesielle. Vil jeg dele en lengre historie eller be om råd, så gjør jeg det på DOL og ikke rettet mot perifere bekjente. Bilder sender jeg til familie og eventuelt venner manuelt, etter lyst og behov.

Jeg liker sikkert en hel masse ting som du ikke liker - det er ikke slik at om jeg bare gjorde som deg, så ville jeg forstå greia. Jeg forstår ikke greia og det må da være greit.

nitty-gritty

Jeg burde selvsagt skrevet "endel" og ikke "de" der ;)

Selv har jeg prøvd meg på Twitter, men den greia skjønte jeg meg ikke på.... og ang FB, man kan ikke savne noe man ikke vet hva er ;)

''...og ang FB, man kan ikke savne noe man ikke vet hva er ;)''

Jeg vet godt hva det er.

Jeg var skikkelig mot mobiltelefoner også, jeg. Det var noen jævlige dingser som tok fra meg friheten. Haha!

''Jeg var skikkelig mot mobiltelefoner også, jeg. Det var noen jævlige dingser som tok fra meg friheten. Haha''

Jeg også. Jeg fikk mobiltlf ganske sent. I dag har jeg ikke hustelefon:) Jeg pleier å være grinebiter på det meste av slikt, men facebook fikk jeg veldig tidlig av en eller annnen grunn....

Jeg ser bare ikke poenget. Har jeg noe å fortelle, så er det til en eller to spesielle. Vil jeg dele en lengre historie eller be om råd, så gjør jeg det på DOL og ikke rettet mot perifere bekjente. Bilder sender jeg til familie og eventuelt venner manuelt, etter lyst og behov.

Jeg liker sikkert en hel masse ting som du ikke liker - det er ikke slik at om jeg bare gjorde som deg, så ville jeg forstå greia. Jeg forstår ikke greia og det må da være greit.

Det er selvsagt helt greit :)

Når er ikke jeg på FB for å fortelle noe - jeg er der fordi jeg er et sosialt vesen også etter klokka åtte når ungene er i seng - elsker å skravle :)

Annonse

Facebook er det du gjør det til. Det er ikke bare en sosial kakleklubb, selv om mange bruker det til det. Det er opp til deg, det er det som er så fint. Har du en fin samling venner kan du få i gang veldig intressante diskusjoner, og alt og alle er innen rekkevidde. Det blir som med meg som var så anti-mobiltelefon for et halvt hundreår siden. Da det gikk opp for meg at det faktisk bare var å ignorere uønskede oppringninger og mas var det jo helt ok. Faktisk åpnet det seg nye og interessante muligheter. Sånn er det med facebook også. Man kan bestemme selv hva man skal bruke det til:)

Facebook er det du gjør det til. Det er ikke bare en sosial kakleklubb, selv om mange bruker det til det. Det er opp til deg, det er det som er så fint. Har du en fin samling venner kan du få i gang veldig intressante diskusjoner, og alt og alle er innen rekkevidde. Det blir som med meg som var så anti-mobiltelefon for et halvt hundreår siden. Da det gikk opp for meg at det faktisk bare var å ignorere uønskede oppringninger og mas var det jo helt ok. Faktisk åpnet det seg nye og interessante muligheter. Sånn er det med facebook også. Man kan bestemme selv hva man skal bruke det til:)

''Har du en fin samling venner kan du få i gang veldig intressante diskusjoner''

Nettopp. Senest i gåt var jeg med på en lang diskusjon om religion (på veggen til en venn). Mer interessant å diskutere religion med folk som ikke er anonyme. Religionsdiskusjonene på dol vet vi jo alle hvor ender etter tre innlegg.

nitty-gritty

Jada, det har jeg fått med meg. Men nå er det en gang slik at jeg har andre greier jeg bruker til slikt. Jeg diskuterer og samtaler på Skype, jeg bruker DOL, jeg sender e-mails. Facebook hadde ingenting jeg føler jeg mangler, tvert i mot fikk jeg en hel greie med ting jeg var uinteressert i. Kontakt med gamle klassekamerater, for eksempel. Eller chatting med en onkel jeg aldri har hatt en samtale med før. Eller enda verre: Masse statusoppdateringer fra folk jeg faktisk bryr meg om, hvor det står: "Jeg er så lei meg nå!". Og ingenting mer.

Så jeg har ikke behov for Facebook. Jeg bruker da jammen meg nok tid ved dataen uansett ;)

nitty-gritty

Jeg var aldri i mot mobiltelefoner, men jeg har sjelden min med meg, sjekker den heller en-to ganger for dagen, og svarer kun på meldinger om det er noe å svare på.

Jada, det har jeg fått med meg. Men nå er det en gang slik at jeg har andre greier jeg bruker til slikt. Jeg diskuterer og samtaler på Skype, jeg bruker DOL, jeg sender e-mails. Facebook hadde ingenting jeg føler jeg mangler, tvert i mot fikk jeg en hel greie med ting jeg var uinteressert i. Kontakt med gamle klassekamerater, for eksempel. Eller chatting med en onkel jeg aldri har hatt en samtale med før. Eller enda verre: Masse statusoppdateringer fra folk jeg faktisk bryr meg om, hvor det står: "Jeg er så lei meg nå!". Og ingenting mer.

Så jeg har ikke behov for Facebook. Jeg bruker da jammen meg nok tid ved dataen uansett ;)

Ok, det argumentet kjøper jeg;) Det virker som du er litt kjent med facebook. Mange mener så mye om det uten å ane hva det er, og uten å forstå at de selv kan gjøre sitt facebook til det de liker og har nytte av.

Ok, det argumentet kjøper jeg;) Det virker som du er litt kjent med facebook. Mange mener så mye om det uten å ane hva det er, og uten å forstå at de selv kan gjøre sitt facebook til det de liker og har nytte av.

Jeg har vært på FB en god stund og for meg som er døv er det jo et fantastisk redskap for å kunne kommunisere med venner over hele landet :) Kan selvsagt bruke Skype og MSN osv også, men der er terskelen litt større for å ta kontakt... Her forleden jumpa det plutselig inn en kompis jeg ikke har hatt kontakt med på 25 år, og vi skravla som om det skulle vært igår vi så hverandre sist. Utrolig kjekt :)

Forresten tror jeg kanskje FB passer best til utadvendte mennesker? De som lett slenger på en kommentar hist og pist... og som liker å delta i en diskusjon osv. Er man av de som helst ikke byr på seg selv, så tror jeg det kan bli kjedelig i lengden.

Jeg skriver aldri noe på FB som jeg ikke kunne stått på "torget" og ropt ut i RL, så sånn sett føler jeg meg slett ikke utleverende på egne vegne. Det er selvsagt enkelte som skriver ting de strengt tatt burde tatt innenfor husets fire vegger, men de blir det færre og færre av.. Folk lærer etterhvert... og det viktigste er at man selv bestemmer hvordan man ønsker å fremstå ;)

Datra mi grua seg voldsomt til å begynne på ungdomsskolen fordi hun ikke kjente noen av de nye elevene osv.. Hun fikk FB-profil og noen av de hun skulle begynne på skolen sammen med la henne til som venn (vi bor i en forholdsvis liten kommune og venner kjenner venner osv ;)). Plutselig hadde hun et stort nettverk av nye venner hun skulle begynne i klasse med, og gjett om det gjorde susen!! Vi bor også slik til at jeg ofte må kjøre henne til venner på ettermiddagstid.... Uten FB hadde jeg nok tilbragt hver ettermiddag i bil ;) Nå sitter hun også hjemme og skravler med venner til sene kvelden... De er så utrolig snille med hverandre også. Skryter av hverandre på hverandres "vegger", sender hjerter og skriver "søta"..Gjett om det har hjulpet på min datters selvtillit:))

Annonse

Ikke hvis du ikke har brukt det aktivt. Det tok meg noen mnd og oppfylling av vennelister før jeg selv skjønte hva som var bra med FB :)

Jeg tror jeg skjønner hva som er bra med facebook. Jeg ser også at jeg kan virke sur. Men for meg er facebook bare et symptom på noe annet. Det samme kan sies om hangen til å skaffe seg kjæledyr, eller manøvrere hele kvelden bort i reality-tv. Det aller verste er sjøldiggingen som pågår på NRK akkurat nå i programmet "litt av et liv".

Folk kunne hatt godt av å være litt mer sammen med bare seg selv eller de nærmeste uten å kjede seg eller å få angst.

Gjest Hulderen

Jeg tror jeg skjønner hva som er bra med facebook. Jeg ser også at jeg kan virke sur. Men for meg er facebook bare et symptom på noe annet. Det samme kan sies om hangen til å skaffe seg kjæledyr, eller manøvrere hele kvelden bort i reality-tv. Det aller verste er sjøldiggingen som pågår på NRK akkurat nå i programmet "litt av et liv".

Folk kunne hatt godt av å være litt mer sammen med bare seg selv eller de nærmeste uten å kjede seg eller å få angst.

Nå ble jeg nysgjerrig. Hva mener du at det å skaffe seg kjæledyr er symptom på?

Nå ble jeg nysgjerrig. Hva mener du at det å skaffe seg kjæledyr er symptom på?

Det er et symptom på at mange mennesker ikke "står ut seg selv" og et symptom på at folk er ensomme, evt ikke takler ensomhet. De har ingen ambisjoner på vegne av husdyrholdet. De har ambisjoner om selv å bli et lykkeligere menneske ved å skaffe seg en "venn" som bedårer dem betingelsesløst.

Jeg vet jeg bare kommer til å få en moralpreken fra henne hvis jeg forteller det. Jeg nærmer meg 40, men hun tror fortsatt hun kan forme meg og påvirke meg, hah, så feil kan man ta. :P

Og jeg er 41, så du må nok belage deg på at dette vil fortsette i ca tjue år framover ;P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...