Gå til innhold

Noen her som har Chow Chow hund?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Tatjana

Jeg har aldri hatt chow chow selv, men hundeboken min beskriver rasen som temmelig sta, reservert og en enmannshund.

Uansett vil jeg anbefale deg å ta kontakt med raseklubben og få informasjon før du bestemmer deg.

Et kajpt google-søk ga meg denne linken: http://www.ncck.no/ Les litt her også, og ta kontakt med dem.

Gjest luftslott

Familien til min mann har hatt chow chow i årevis, de har nå hund nr. 2. Annen nær slekt har 2 chow chow'er nå. Jeg har aldri hatt hund selv og var litt skeptisk til denne rasen fordi jeg hadde hørt de var sta og lunefulle, men jeg har blitt positivt overrasket! Har hilst på alle tre, de er rolige, harmoniske og blide. Den svigerfamilien har er en 4 år gammel hannhund, han er herlig. Han er nok mest knyttet til far i huset og har sin faste plass ved fotenden av fars tv-stol, men han er så absolutt en familiehund. Han er leken og blid, og veldig rolig. Han er ivrig når de går tur og kan visst være litt sta da(grøftegraver som de sier), men underholder seg selv mye av dagen om det trengs. 14-åringen i huset(tynn jente) leker og går tur med ham, ingen problemer med å kontrollere ham. Han er helt super i forhold til andre hunder, som regel overser ham dem totalt. Hunder han kjenner leker han gjerne med, fremmede hunder som bjeffer og ypper ignorerer han.

Men allergivennlig er han ikke. Jeg reagerer på ham, og har derfor holdt litt avstand. Selv om han furter litt om han må stenges ute på verandaen når jeg kommer, hilser han på meg og leker gjerne.

Nå skal det sies at alle de tre hundene er i slekt, så det er mulig at det rolige gemyttet går i familien rett og slett.

Det man må huske på er at de krever mye pelsstell!!

Annonse

Gjest Erfaren hundeeier.

Du glemmer å stille spørsmål ved det viktigste når du skal ut å kjøpe hund. Er den sunn???

Veldig mange raser er avlet frem med store defekter. Rasen du lurer på er en av dem. De har rette bakben noe som gjør at leddene er ødelagt. Kneskåla er løs og gir kroniske smerter.

Se for deg kroppsformen på en vill ulv når du skal vurdere helse. Den er relativt firkantet i fasongen, har normale vinkler i bakbena, avlang nese og oppreiste ører. Hunder som ser slik ut er funksjonelle. Pelsen bør fungere hele året, både i kulde og varme. For lang pels blir full av kvist og kvast på tur. Spør også dyrlegen om sykdommer på de forskjellige rasene dere vurderer og om det er vanlig at rasen blir gammel. Først da har dere et utgangspunkt for en glad hund og et godt hundeliv!

candyqueen_83

Du glemmer å stille spørsmål ved det viktigste når du skal ut å kjøpe hund. Er den sunn???

Veldig mange raser er avlet frem med store defekter. Rasen du lurer på er en av dem. De har rette bakben noe som gjør at leddene er ødelagt. Kneskåla er løs og gir kroniske smerter.

Se for deg kroppsformen på en vill ulv når du skal vurdere helse. Den er relativt firkantet i fasongen, har normale vinkler i bakbena, avlang nese og oppreiste ører. Hunder som ser slik ut er funksjonelle. Pelsen bør fungere hele året, både i kulde og varme. For lang pels blir full av kvist og kvast på tur. Spør også dyrlegen om sykdommer på de forskjellige rasene dere vurderer og om det er vanlig at rasen blir gammel. Først da har dere et utgangspunkt for en glad hund og et godt hundeliv!

Så en hund med halvt eller helt hengende ører har dårlig helse? Haha. Men enig med deg i at man også bør se på hva slags helse rasen har. Velger man en rase med mye svakheter må man være forberedt på mange turer til veterinær.

Gjest Erfaren hundeeier.

Så en hund med halvt eller helt hengende ører har dårlig helse? Haha. Men enig med deg i at man også bør se på hva slags helse rasen har. Velger man en rase med mye svakheter må man være forberedt på mange turer til veterinær.

Hunder med hengeører har veldig ofte ørebetennelser. årsakene er flere men lite lufting av ørekanalen er negativt.

candyqueen_83

Hunder med hengeører har veldig ofte ørebetennelser. årsakene er flere men lite lufting av ørekanalen er negativt.

Men alle har ikke ørebetennelser. Og noen med ståører har betennelser. Så det er ikke akkurat ørene man skal gå etter for å finne rett rase. Det viktigste er faktisk å finne en rase som passer for en.

Gjest Erfaren hundeeier.

Men alle har ikke ørebetennelser. Og noen med ståører har betennelser. Så det er ikke akkurat ørene man skal gå etter for å finne rett rase. Det viktigste er faktisk å finne en rase som passer for en.

Det er stor overvekt av ørebetennelser på hunder med hengeører. Det er årsaken til at jeg tok det med.

Selv om jeg er enig i at det er viktig å velge rett rase så er førstepri å finne en sunn hunderase.

Det er blitt forbud i den nye dyrevernloven mot avl på syke og usunne hunder men myndighetene har foreløpig ikke gjort noe for å følge opp.

Annonse

Chow Chow har en del helseplager og er slettes ikke den mest allergivennlige rasen. Allergivennlige hunder er hunder som ikke røyter, som puddel eller bichon frise, evnt ulike typer nakenhund.

Om allergivennlighet ikke er viktig kan Eurasier være et godt alternativ til Chow Chow.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...