Gå til innhold

Blomster til pottene i hagen - tips?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Litt tidlig på året for de fleste planter, med mindre du kan ta pottene inn om natten. Det kan fortsatt være fare for nattefrost :-)

Men en plante som jeg virkelig synes er enkel, er Flittig Lise. Den tåler både full sol og skygge, og er ikke så kresen på om det er mye eller lite vanning som en del andre sommerplanter.

Jeg valgte denne blomsten etter å ha sett den brukt i blomsterbed/midtrabatter i Frankrike, der de sto i full sol, samt at vi skulle ha dem på en skyggefull side av huset, og da var det vel enten dem eller blomkarse det sto om. Ikke mange blomster tåler å stå skyggefult uten at de samtidig skal stå veldig fuktig.

Gjest Elextra

Litt tidlig på året for de fleste planter, med mindre du kan ta pottene inn om natten. Det kan fortsatt være fare for nattefrost :-)

Men en plante som jeg virkelig synes er enkel, er Flittig Lise. Den tåler både full sol og skygge, og er ikke så kresen på om det er mye eller lite vanning som en del andre sommerplanter.

Jeg valgte denne blomsten etter å ha sett den brukt i blomsterbed/midtrabatter i Frankrike, der de sto i full sol, samt at vi skulle ha dem på en skyggefull side av huset, og da var det vel enten dem eller blomkarse det sto om. Ikke mange blomster tåler å stå skyggefult uten at de samtidig skal stå veldig fuktig.

Tja, tror det skal litt til at det fryser på på verandaen...? Tar vel sjansen, selv om det muligens er stemor som klarer seg best, og akkurat de er jo litt kjedelige. Dog blir det nok noen stemorpotter på skyggesiden av huset.

Må innrømme at jeg ikke hadde klart for meg hvordan flittiglise ser ut og måtte google litt - og får frem litt av hvert *hmf* - skal sjekkes ut nærmere!

Verbena kommer jeg tilbake til hvert år.

Den blomstrer og er fin hele sommeren uansett hva jeg gjør / ikke gjør, og er den eneste som er like flott når høstfrosten setter inn. Skulle nesten tro den er laget av plast :-)

http://1.bp.blogspot.com/_ebFcROPhKpY/SMmRlYEcGDI/AAAAAAAAAHE/19yMlYFjQUo/s1600-h/1109+verbena.JPG

Akkurat vært der. Og skal si deg pengene blir borte på et blunk... *gaper*

Jeg er nå lykkelig eier av et eller annet tre...lite med hengende greiner, som jeg stappet i en stor potte. Og stemorsblomst og de der gammeldagse...geranium et eller annet tror jeg de heter. De som råtner dersom de får vann på bladene.

Jeg skal gjøre det enkelt for meg selv og kjøpe ferdige ampler med hengepetunia og sylte bortover alt av rekker og utstikk på kåken.

Annonse

Tja, tror det skal litt til at det fryser på på verandaen...? Tar vel sjansen, selv om det muligens er stemor som klarer seg best, og akkurat de er jo litt kjedelige. Dog blir det nok noen stemorpotter på skyggesiden av huset.

Må innrømme at jeg ikke hadde klart for meg hvordan flittiglise ser ut og måtte google litt - og får frem litt av hvert *hmf* - skal sjekkes ut nærmere!

De finnes i mange fargevarianter, hvit, rosa, lilla, oranssj, rød.

Men har du sol på terrassen kan du jo velge i mye annet enn flittig lise, men den er altså veldig enkel :-)

Ellers har jeg gode erfaringer med en surfinavariant som heter Million Bells. Den har mye mindre og nettere blomster enn den mest brukte surfinaen, og er ganske enkel. Men må ha litt sol, og man bør helst knipe av avblomstrede blomster for at det skal kommer mer... Hvilket jo er noe herk.

http://web.mit.edu/molly/Public/pictures/million-bells.jpg

Gjest Elextra

De finnes i mange fargevarianter, hvit, rosa, lilla, oranssj, rød.

Men har du sol på terrassen kan du jo velge i mye annet enn flittig lise, men den er altså veldig enkel :-)

Ellers har jeg gode erfaringer med en surfinavariant som heter Million Bells. Den har mye mindre og nettere blomster enn den mest brukte surfinaen, og er ganske enkel. Men må ha litt sol, og man bør helst knipe av avblomstrede blomster for at det skal kommer mer... Hvilket jo er noe herk.

http://web.mit.edu/molly/Public/pictures/million-bells.jpg

Takk for tips, skal sjekke ut neste gang :-).

Har handlet i hh til flere tips i dag, men flittliglise har de ikke fått inn for sesongen ennå :-).

Nå gjenstår å se om jeg klarer å vanne (og knipe) nok! :-)

Annonse

Hei!

Jeg elsker roser.

Remonterende kan man få igjen og igjen og de overvintrer fint i potter så slipper man kjøpe nytt hvert år.

Det fins så mange fine buskroser, jeg skal kjøpe en buskrose en historisk nå med god duft, til utenfor døren,

Så kommer den igjen hvert år.

:)

Gjest Elextra

Hei!

Jeg elsker roser.

Remonterende kan man få igjen og igjen og de overvintrer fint i potter så slipper man kjøpe nytt hvert år.

Det fins så mange fine buskroser, jeg skal kjøpe en buskrose en historisk nå med god duft, til utenfor døren,

Så kommer den igjen hvert år.

:)

Ja, jeg er også veldig glad i roser, og har plantet flere i hagen :-). Vil ikke si jeg har vært veldig heldig med dem så langt, men har stelt pent med dem siden i fjor og håper på vilter blomstring i år.

Har ikke tenkt på roser i pottene til terrassen og inngangspartiet, men det kunne vel kanskje også være alternativer.

Ja, jeg er også veldig glad i roser, og har plantet flere i hagen :-). Vil ikke si jeg har vært veldig heldig med dem så langt, men har stelt pent med dem siden i fjor og håper på vilter blomstring i år.

Har ikke tenkt på roser i pottene til terrassen og inngangspartiet, men det kunne vel kanskje også være alternativer.

Hei!

Det fine med roser er jo at de kan stå i blomst hele sommeren, og de har så god duft mange, og de er enkle å stelle.

De Max Havalaar rosene jeg fikk til min bursdag forrige uke står på bordet foran meg og en dame som var innom i går trodde de var kunstige for de er så store og utsprunget nå. Hun spurte hva jeg gjorde med dem for at de står så flott og jeg sa, "Ingenting tror det er gode roser bare". Jeg smilte til henne, men jeg så ikke på henne.

Jeg tenkte på det etterpå at jeg kanskje skulle forklart mer, men jeg likte ikke så godt at hun bare kom sånn innom når jeg var midt i noe, heldigvis gikk hun ganske fort, da ble jeg glad. Jeg liker best at man sier i fra hvis man vil komme på besøk, helst at man sier fra/til klokkeslett også, men det er ikke så vanlig at voksne gjør, men det hadde vært best for meg.

Jeg liker å få besøk hvis jeg vet hvor lenge menneskene har tenkt å bli, jeg blir stresset hvis jeg ikke vet at de kommer eller vet hvor lenge de har tenkt til å bli. Noen ganger sitter de på en stol og av og til går de rundt i huset, jeg foretrekker at de sitter på stoler. (da er de i vertfall plassert hvis du skjønner)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...