Gå til innhold

Konfirmasjonsinnbydelse, dilemma

Anbefalte innlegg

Gjest anonym i denne tråden

Noen spørsmål til dere i dag i forbindelse med en konfirmasjonsinnbydelse vi har fått.

1. Er det vanlig å invitere venner av konfirmanten i selskapet? Jeg har ikke hørt om dette før. Det er ikke vanlig i min familie. (konfirmanten er eldre enn vennen).

2. Hvis ja på nummer 1: Er det i tillegg vanlig å invitere med vennens foreldre også? (I dette tilfellet er det riktignok en reisevei på ca 2 timer hver vei, fordi konfirmasjonen skjer på hjemstedet til en av foreldrene.)

3. Hvis man har blitt invitert som nevnt under nr 1 og nr 2, er det ok at man ikke inviterer dem i eget barns konfirmasjon? Vil ditt syn på dette avhenge av om vi takker ja eller nei til deres invitasjon? Vi antar at denne familien ser på oss som "familievenner", mens vi dessverre ikke gjegjelder dette, og er derfor overrasket over innbydelsen.

4. Det er ca 2 timers reisevei hver vei, og overnatting er utelukket. Går det an å takke nei til seremonien i kirka og heller komme direkte til selskapet? Det begynner 3 timer senere enn kirkeseremonien, så da slipper vi å reise grytidlig. Eller er det uhørt?

5. Her er det egentlig ikke noe spørsmål, men jeg ville legge til at jeg skulle ønske vi slapp å ta stilling til denne innbydelsen. Det er vanskelig å takke nei, men ikke fristende å takke ja heller. Vi kjenner ingen andre på dette stedet, og vi kjenner ikke konfirmantens familie utover foreldrene. Jo, forresten et spørsmål: Er det helt uhørt at den ene av oss foreldrene ikke kommer, men at vennen og den andre forelderen kommer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363720-konfirmasjonsinnbydelse-dilemma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''1. Er det vanlig å invitere venner av konfirmanten i selskapet?''

Jeg er heller ikke vant til det. Men det er enorme variasjoner når det gjelder dåp, konfirmasjon, bryllup osv. Kanskje de har liten familie, kanskje har de en merkelig grunn vi ikke forstår.

''2. Hvis ja på nummer 1: Er det i tillegg vanlig å invitere med vennens foreldre også? I dette tilfellet er det riktignok en reisevei på ca 2 timer hver vei''

Tror nok avstanden er en viktig årsak, men det du skriver om at dere regnes som "familievenner", spiller nok også inn.

''3. Hvis man har blitt invitert som nevnt under nr 1 og nr 2, er det ok at man ikke inviterer dem i eget barns konfirmasjon? Vil ditt syn på dette avhenge av om vi takker ja eller nei til deres invitasjon?''

Se pkt. 1. Alle har ikke store konfirmasjoner, familiestørrelsene varierer og dette er ikke noen konkurranse. Jeg mener nei.

''4. Går det an å takke nei til seremonien i kirka og heller komme direkte til selskapet?''

Etter min mening går det helt fint an. Men snakk med vertskapet. Jeg er ikke vant til at hele selskapet er i kirken uansett, av plasshensyn.

''5. Er det helt uhørt at den ene av oss foreldrene ikke kommer, men at vennen og den andre forelderen kommer?''

Det synes jeg absolutt ikke, når dere ikke er familie.

Men jeg ser ikke på konfirmasjon som en av de største begivenhetene i ens liv, slik jeg har sett her at noen gjør. Så jeg har nok et mer avslappet forhold til disse "reglene" enn mange andre.

Da jeg var barn hadde jeg en bestevenninne som var 2 år eldre enn meg. Jeg ble invitert til selskapet etter konfirmasjonen hennes, og satte stor pris på det.

Vi bodde ca 2 km fra hverandre, så det var ikke snakk om noen særlig reisevei.

Om dere velger å takke ja til innbydelsen, så hadde jeg nok valgt å høre om minst en av de voksne også kunne komme, og om det var greit at dere bare kom til selskapet. Dette har dere jo gode argumenter for.

Når det gjelder å gjengjelde invitasjonen, så gjorde ikke vi det. Litt pga at moren min var syk da jeg ble konfirmert, så vi bare hadde familien der. Litt fordi venninnen da hadde begynt på videregående og vi naturlig nok hadde mindre kontakt enn før.

Dere bestemmer jo selv om dere vil/ kan, og hvor mange som evt drar, men hos oss er ikke det der uvanlig. Poden ble konfirmert for ett år siden, og ønsket to familier utenfor vår slekt på gjestelisten. Den ene familien bor som dere to timer unna oss, og jr ville invitere dem fordi deres eldste er god venn av jr. Den andre familien har vi vært en del (men ikke vanvittig mye) sammen med fordi mor i familien er min ungdomsvenninne. Det er imidlertid far i huset han bonder mest med, siden han jobber med foto og film som også jr er interessert i. Begge familier kom, og i år er vi tilsvarende glade gjester i førstnevnte families konfirmasjonsselskap. Vanlig eller ikke - hos oss har dette utelukkende vært hyggelig.

Mrs. Wallace

''1. Er det vanlig å invitere venner av konfirmanten i selskapet? Jeg har ikke hørt om dette før. Det er ikke vanlig i min familie. (konfirmanten er eldre enn vennen).''

I de fleste konfirmasjoner jeg har vært (og jeg har vært i et par-tre i året de siste årene), har det vært venner av konfirmanten til stede. Ikke mange, men et par stykker. I vår vennegjeng er det heller ikke uvanlig at man ber venner av foreldrene - men det henger kanskje sammen med at vi er mye sammen som familier, og dermed kjenner hverandres barn godt, også. Jeg kan ikke huske at det med venner tilstede var så vanlig da jeg vokste opp, så det er kanskje litt tid- og sted-avhengig.

''2. Hvis ja på nummer 1: Er det i tillegg vanlig å invitere med vennens foreldre også? (I dette tilfellet er det riktignok en reisevei på ca 2 timer hver vei, fordi konfirmasjonen skjer på hjemstedet til en av foreldrene.)''

Jeg har aldri opplevd at foreldrene også blir bedt, med mindre de er venner av konfirmantens foreldre, som nevnt over. Jeg ville nok stusset litt over å bli bedt i konfirmasjon til ett av barnas venner, sånn uten videre. Men de ser kanskje på dere som nærere venner enn dere ser på dem?

''3. Hvis man har blitt invitert som nevnt under nr 1 og nr 2, er det ok at man ikke inviterer dem i eget barns konfirmasjon? Vil ditt syn på dette avhenge av om vi takker ja eller nei til deres invitasjon? Vi antar at denne familien ser på oss som "familievenner", mens vi dessverre ikke gjegjelder dette, og er derfor overrasket over innbydelsen.''

Det må være helt greit - familier har forskjellige grenser for hvem de inkluderer i slike selskaper som dåp og konfirmasjon. Har man plassbegrensninger, er det f.eks helt naturlig å sette grense ved den nære familien.

''4. Det er ca 2 timers reisevei hver vei, og overnatting er utelukket. Går det an å takke nei til seremonien i kirka og heller komme direkte til selskapet? Det begynner 3 timer senere enn kirkeseremonien, så da slipper vi å reise grytidlig. Eller er det uhørt?'' Mange steder er det faktisk begrensinger på hvor mange gjester hver enkelt konfirmant kan ha med seg i kirka, da det som regel blir veldig fullt. Med lang reisevei er det helt ok å prioritere selskapet framfor kirken, med mindre man er fadder eller blant den nærmeste familien.

''5. Jo, forresten et spørsmål: Er det helt uhørt at den ene av oss foreldrene ikke kommer, men at vennen og den andre forelderen kommer?'' Nei, det er ikke uhørt - det er ikke uvanlig at familier må dele seg opp sånn av forskjellige grunner. Da er det bare å si at X og Y kommer gjerne, men Z har dessverre ikke anledning til å komme.

Noen gjør det, noen gjør det ikke. Ofte er jo de nærmeste vennene selv konfirmanter, men jeg har faktisk vært med i en konfirmasjon som venne-gjest, disse hadde en veldig liten familie og jeg er venn med konfirmantens søster.

''2. Hvis ja på nummer 1: Er det i tillegg vanlig å invitere med vennens foreldre også?''

Ikke med mindre disse to familiene er veldig tette vil jeg tro.

''3. Hvis man har blitt invitert som nevnt under nr 1 og nr 2, er det ok at man ikke inviterer dem i eget barns konfirmasjon?''

Jeg mener dette er helt ok.

''4. Det er ca 2 timers reisevei hver vei, og overnatting er utelukket. Går det an å takke nei til seremonien i kirka og heller komme direkte til selskapet? Det begynner 3 timer senere enn kirkeseremonien, så da slipper vi å reise grytidlig. Eller er det uhørt?''

I bryllup er det jo forholdsvis vanlig at noen kommer først til selskapet eller først til kaffen, men jeg har ikke hørt om noen som har gjort det i konfirmasjon.

''5. Er det helt uhørt at den ene av oss foreldrene ikke kommer, men at vennen og den andre forelderen kommer?''

Dette er selvsagt helt i orden. Men dere skal ikke føle noen forpliktelse til å komme i det hele tatt. Om dere ikke vil så melder dere bare avbud.

Annonse

Noen gjør det, noen gjør det ikke. Ofte er jo de nærmeste vennene selv konfirmanter, men jeg har faktisk vært med i en konfirmasjon som venne-gjest, disse hadde en veldig liten familie og jeg er venn med konfirmantens søster.

''2. Hvis ja på nummer 1: Er det i tillegg vanlig å invitere med vennens foreldre også?''

Ikke med mindre disse to familiene er veldig tette vil jeg tro.

''3. Hvis man har blitt invitert som nevnt under nr 1 og nr 2, er det ok at man ikke inviterer dem i eget barns konfirmasjon?''

Jeg mener dette er helt ok.

''4. Det er ca 2 timers reisevei hver vei, og overnatting er utelukket. Går det an å takke nei til seremonien i kirka og heller komme direkte til selskapet? Det begynner 3 timer senere enn kirkeseremonien, så da slipper vi å reise grytidlig. Eller er det uhørt?''

I bryllup er det jo forholdsvis vanlig at noen kommer først til selskapet eller først til kaffen, men jeg har ikke hørt om noen som har gjort det i konfirmasjon.

Dette er selvsagt helt i orden. Men dere skal ikke føle noen forpliktelse til å komme i det hele tatt. Om dere ikke vil så melder dere bare avbud.

Når jeg tenker meg om så er det jo ofte slik at hver konfirmant har et begrenset antall "plasser" i kirken, så det er helt vanlig å komme først til selskapet. :o) *glemsk*

Gjest Tatjana

''1. Er det vanlig å invitere venner av konfirmanten i selskapet? Jeg har ikke hørt om dette før. Det er ikke vanlig i min familie. (konfirmanten er eldre enn vennen).''

Ja, min konfirmant for to år siden inviterte en venn (den eneste vennen som ikke var konfirmant samtidig).

Nja. Mulig det kan ha sammenheng med at de ser på dere som forholdsvis nære familievenner.

Ja, selvsagt.

''Vil ditt syn på dette avhenge av om vi takker ja eller nei til deres invitasjon?''

Nei.

Det er ikke uhørt. Jeg har aldri vært borti en konfirmasjon hvor konfirmanten fikk ta med alle gjestene i kirka. Det er som regel begrensninger her, av plasshensyn.

''5. Jo, forresten et spørsmål: Er det helt uhørt at den ene av oss foreldrene ikke kommer, men at vennen og den andre forelderen kommer?''

Helt greit det. Svar noe slikt som at Xxx og mamma kommer gjerne, men pappa er dessverre forhindret. Uten å spesifisere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...