Gå til innhold

Flytter dine gamle foreldre inn hos deg?

Anbefalte innlegg

Mine også, men mora mi hadde det kjipt de siste årene. Faren min tok reper'n fort og greit i godstolen mens han rullet seg en røyk.

Anta du med 'repern' mener at han døde en naturlig død mens han satt i stolen?

Strengt tatt betyr vel "å ta reper'n" noe helt annet... :-(

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

17

• morsan

7

• Mammantil3

7

• Elis31

3

Mest aktive i denne tråden

Hva er reglene på det her? Enormt å bli fratatt hele trygda og i tillegg måtte etterbetale mer "skyld".

Reglene er som Lillemus beskriver og mora mi hadde et par private pensjoner, den ene har jeg overtatt nå, og penger i banken, men ikke noen formue nei.

Jeg visste ikke hvor mye hun hadde i trygd, hadde jeg visst det og tenkt litt mer så hadde jeg antagelig tatt henne hjem. Og mora mi var ikke snill engang.

Min svigermor er gammel, og vi ønsket at hun skulle flytte til oss for endel år siden. Vi bodde da i et hus med utleieenhet, og vi tilbød henne den gratis.

Hun ville ikke selv, for da måtte hun flytte veldig langt. Og det skjønner jeg i grunnen, for selv om hun ikke kommer seg noe sted nå lenger, så er det noe med å ha sitt vante miljø osv. Allikevel tror jeg hun kunne fått det veldig godt der vi bodde, for det var flere på hennes alder i samme gate som hun likte veldig godt da hun kom på besøk.

Jeg ville ikke greid å ha en 24/7 pleietrengende voksen boende hos meg, tror jeg, for det er kjempetungt å f.eks. skifte bleier, vaske og stelle dem. Jeg tror ikke jeg ville være i fysisk stand til å klare det.

Annonse

Min svigermor er gammel, og vi ønsket at hun skulle flytte til oss for endel år siden. Vi bodde da i et hus med utleieenhet, og vi tilbød henne den gratis.

Hun ville ikke selv, for da måtte hun flytte veldig langt. Og det skjønner jeg i grunnen, for selv om hun ikke kommer seg noe sted nå lenger, så er det noe med å ha sitt vante miljø osv. Allikevel tror jeg hun kunne fått det veldig godt der vi bodde, for det var flere på hennes alder i samme gate som hun likte veldig godt da hun kom på besøk.

Jeg ville ikke greid å ha en 24/7 pleietrengende voksen boende hos meg, tror jeg, for det er kjempetungt å f.eks. skifte bleier, vaske og stelle dem. Jeg tror ikke jeg ville være i fysisk stand til å klare det.

Det finnes hjemmesykepleie og det er mulig å bruke trygda til å betale en privatperson til å gjøre slike ting.

Gjest sjøstjerna

Det finnes hjemmesykepleie og det er mulig å bruke trygda til å betale en privatperson til å gjøre slike ting.

Er det lett å få tak i en person som kan ta slik jobb da?

Det måtte vel vært 2-3 stykker som deler på de 7 dagene? Og da kommet innom de gamle 2-3 timer pr dag? Dette i tillegg til hjemmesykepleien.

Eller hvordan tenkte du deg det?

Er det lett å få tak i en person som kan ta slik jobb da?

Det måtte vel vært 2-3 stykker som deler på de 7 dagene? Og da kommet innom de gamle 2-3 timer pr dag? Dette i tillegg til hjemmesykepleien.

Eller hvordan tenkte du deg det?

Jeg vil egentlig ikke tenke på det for jeg får dårlig samvittighet for det ble slik at uansett hva jeg gjorde med mora mi så ble det feil og uansett hva jeg tenker om meg sjøl så blir det feil. Og jeg er faktisk ikke utstyrt med spesiell dårlig samvittighet til vanlig. Men jeg er innmari redd for å havne på sykehjem, det er dødens forgår. Antagelig kommer den dagen fortere for meg at jeg ikke klarer meg sjøl enn for de fleste andre, men ingen vet noen ting om dagen i morgen. Venninna til dattera mi fikk slag for noen mnd siden og dattera mi er fortvilet fordi de trodde det gikk ganske bra og så viser det seg at det har gått ut over det kognitive. Skikkelig kjipt.

Gjest Elextra

Må nok ærlig innrømme at dersom det er tale om at svigermor skal flytte inn til et av sine barn, så håper jeg det blir dattra! ;-)

''Må nok ærlig innrømme at dersom det er tale om at svigermor skal flytte inn til et av sine barn, så håper jeg det blir dattra! ;-)''

d.o. (dvs. broren)

Annonse

Gjest Elextra

Meget interessant spørsmål, som løfter viktige problemstillinger. Har ikke svaret, og vet ikke helt hva jeg mener. Fornuften, hjertet og egoismen slåss litt :/. Men tror uansett ikke at mine foreldre nødvendigvis ville hatt det best ved å bo med oss - spørs helt på alternativene.

Reglene er som Lillemus beskriver og mora mi hadde et par private pensjoner, den ene har jeg overtatt nå, og penger i banken, men ikke noen formue nei.

Jeg visste ikke hvor mye hun hadde i trygd, hadde jeg visst det og tenkt litt mer så hadde jeg antagelig tatt henne hjem. Og mora mi var ikke snill engang.

Tror det vil være lett å tenke i ettertid at man skulle gjort ting annerledes, eller på en annen måte og satt mer pris på foreldrene mens man har de. Men så er det kanskje ikke så lett likevel mens de fortsatt er i livet.

Egentlig må det være helt pyton når barna vokser og blir fremmede for foreldrene sine.

Tror det vil være lett å tenke i ettertid at man skulle gjort ting annerledes, eller på en annen måte og satt mer pris på foreldrene mens man har de. Men så er det kanskje ikke så lett likevel mens de fortsatt er i livet.

Egentlig må det være helt pyton når barna vokser og blir fremmede for foreldrene sine.

Jeg skulle ønske at gamlehjem var et sted hvor de gamle trivdes og snakket sammen og fikk skikkelig mat og slapp å betale så mye at de hadde hatt anledning til å kose seg litt på sine eldre dager. Så kunne de ha bodd der og vi barn kunne hatt god samvittighet og besøkt dem når det passet oss.

Sånn som det er nå er det pyton å komme på besøk også, ingen hilser, man sitter der og føler seg i veien, nei, det er skikkelig kjipt. Man burde få en kopp kaffe og fått snakke med primærkontakten og hatt anledning til å påvirke hverdagen. Mora mi var ikke ute av døra på tre år, men nå var hun veldig dement, faren min hadde henne hjemme i over 20 år helt til han ikke orket mer.

Mine foreldre er nå 70 og 73 år, og foreløpig ganske friske og raske. Men ingen vet hvordan de neste ti årene blir - og jeg har begynt å tenke litt på hvordan det blir om ti år. Da kan nok ikke min far bor der han bor - og vil han da flytte inn til min mor (de er vel det en kaller nå for særboere) tro? Og vil hun ha han boende hos seg?

En leilighet på et senter der de har noe tilsyn måtte vel være ideelt, men min far som har hatt så stor plass rundt seg alltid, og vel er litt sær i forhold til mange andre, vil vel ikke trives sammen med mange andre....

Men nei, jeg kunne vel ikke tenke meg å ha dem hos oss heller.... Min far og min mann går ikke så godt sammen.

Og svigermor, hun er blitt mye skralere det siste året, vet ikek hvor lenge hun kan bo i det huset hun har, med bratt trapp og vedfyring.... Men her hos oss ville hun nok ikke trives....

Det er fryktelig vanskelig dette her, og jeg vil helst ikke tenke på det. Men vi bør vel tenke på det, og snakke om det snart...

Gjest Elextra

Broren min har fått flere hus og masse greier av moderen, så han kan ta seg av henne. Når hun begynner å skvette i krokene får han trå til, det skulle bare mangle, synes jeg:)

''Broren min har fått flere hus og masse greier av moderen, så han kan ta seg av henne.''

Men dette er vel da forskudd på arv, som vil jevnes ut i det store oppgjøret en dag (i den grad arv kommer inn i dette)?

Mista nikket

Det var bare min mor som dette kunne gjelde. Da hun var i 50 årene sa hun at når hun ble gammel og kanskje rørete og ikke kunne ta vare på seg selv, skulle jeg ikke la henne flytte inn til meg. Hun mente det for da var hun ved sine fulle 5. Hva hun sa om hun ble rørete skulle jeg ikke bry meg om.

Hun ble gammel og rørete og hun/jeg var så heldig at hun fikk en omsorgsleilighet. Det var ikke hver dag hun var førnøyd med ordningen og hun ville hjem, men det kunne hun ikke. Jeg trøstet meg med hva hun hadde sagt da hun var i 50 årene og klar.

Det samme har jeg også sagt til mine barn at de ikke skal la meg flytte inn til dem. Det ligger vel i menneskenaturen at en ikke vil være til bry.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...