Gå til innhold

Jeg tror kjæresten kan lide av depresjon

Anbefalte innlegg

Gjest kjæreste_mann(29)
Skrevet

Hei, Jeg tror kanskje at kjæresten min kan lide av depresjon, grunnen til at jeg tror det er fordi jeg selv har slitt med dette tidligere når jeg var yngre. Jeg fikk behandlig og medisiner den gangen og har det helt fint nå. Vi har vært sammen en god stund nå og har hatt mye opp og nedturer. Mest fordi hun til tider kan ha problemer med at hun føler seg sint, trist og sliten. Hvorfor veit hun ikke selv og liker ikke å snakke om det. Hun mener det ikke er noe å snakke om siden hun ikke kan forklare hvorfor hun føler sånn. Det jeg veit er at hun sliter med søvn, føler seg sint, trist og rett og slett litt tom veldig ofte. Hun blir utrolig fort irritert og da spesielt på meg, selv om jeg ikke gjør noe. Hun sier jo selv at hun ikke veit hvorfor, men selv om jeg gjør noe fint for henne kan hun bli irritert pga det også. Til tider kan det gå litt opp og ned, den ene dagen er det som å være nyforelsket og alt er helt utrolig fint, men så snur det og hun føler seg ikke bra i forholdet. Så kan dette snu igjen. Hun er også utrolig dyktig på det hun gjør og skal nå fortsette skole på det hun liker best. Nå har hun null tro på at hun kommer inn og har vært litt stressa for skolegang neste år i lang tid. Nå sier hun at hun plutselig ikke ønsker å fortsette med hun har elsket siden hun var liten, og fortsatt elsket for en måned siden. Som hun sier selv, så er det ingen åpenbar grunn til hvorfor hun føler sånn og hvorfor hun oppfører seg slik hun gjør. Dette gjør at jeg tenker at hun kanskje burde få hjelp, slik jeg selv gjorde når jeg var yngre? Jeg prøver å være tålmodig og godta det meste, men dette blir jo litt slitsomt i lengden. Jeg veit ikke hva jeg skal gjøre eller si. Føles som om alt jeg gjør er feil. Jeg veit ikke hvordan jeg skal gå frem med at jeg synes hun burde prøve å få hjelp. Men hun snakker ikke om så dype ting med noen. Ikke venner, ikke familie og ikke meg. Hun har en tendens til å stenge folk ute når folk flest ville ha brukt de rundt seg til å støtte seg på. Hun har opplevd mye vondt uten at jeg har lyst til å gå mer innpå det, men jeg tenker at hun sier og kanskje føler at hun er ferdig med ting, men at det fortsatt kanskje henger litt i? Jeg trenger hjelp. Slik jeg ser det nå, så vil vi nok ikke klare å holde sammen. Men jeg ønsker at hun har det bra uansett og da trenger jeg litt hjelp til å finne ut hva jeg burde gjøre, hvis jeg burde gjøre noe?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror du har rett, og hun bør få hjelp. Det bør hun få i helsevesenet. Du bør motivere henne til å søke hjelp hos fastlegen. Det er der all hjelpsøking begynner.

Skrevet

Hun høres ut som en "hormonbombe". Mer PMS enn depresjon slik jeg tolker det. Se om du finner et mønster i når reaksjonene hennes i form av irritasjon, sinne o.l dukker opp.

• 1 måned senere...
Gjest yallapeno
Skrevet

Huff, dette var nesten som å lese om meg selv. Stakkar kjæresten min, han har det nok på samme måte som deg.

Jeg svinger veldig i perioder, i det ene øyeblikket er jeg nyforelsket og vi har det kjempebra og jeg er verdens lykkeligste. Noen dager etter kan jeg være totalt nedstemt og være veldig usikker på forholdet. Jeg har også søvnproblemer og kan ofte bli veldig sliten og trist, og føler meg tom innvendig. Blir heldigvis ikke sint og irritert da..Jeg også trekker med inn i meg selv og vil ikke snakke om det for jeg vet ikke hvorfor jeg føler det slik. Nå skal det sies at jeg har veldig dårlig selvtillit, og føler meg ofte stygg og ikke bra nok( jeg er desverre ikke en jente med bra utseende, noe som har plaget med så lenge jeg kan huske. Dette er heller ikke enkelt i disse dager hvor det er sååå mye fokus på det å se bra ut). I dårlige perioder sliter jeg da veldig med dette..

Men i det siste har vi faktisk snakket litt om det, det gjør kjæresten min veldig urolig og utrygg. Har går ofte og er redd for at jeg skal gjøre det slutt, og er bekymra for meg. Så han satte foten ned og forlangte at vi snakket om det, for han klarte ikke mer. Og i disse samtalen fikk vi sporet frem at det ofte er rett før min mensperiode disse dårlige periodene kommer. Jeg er i den situasjonen nå, og er veldig nedstemt og vil være i fred. Er veldig usikker på både meg selv og forholdet. Så dette kan kanskje være noe å tenke på hos dere også? Vet flere jenter som blir veldig nedstemte og "ustabile" rett før mens. Disse hormonene er ikke til å spøke med!!

Du skriver at hun sliter med søvnen, dette i seg selv kan spille en stor rolle. Jeg merker veldig stor forskjell på de periodene der jeg sover bra og i de peroidene jeg sover dårlig. Dårlig søvn er rot til mye vondt. Både fysisk og psykisk.

Jeg håper iallefall det går bra me både deg å henne, og dere sammen. Ville bare dele min erfaring, og håper den kan være til noe hjelp i vertfall, det er flere her ute som sliter med det samme..Lykke til til dere begge:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...