Gå til innhold

Hva gjør Pepsi Max med meg?

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna

Selvsagt.

Det står at noen er uenige, og at de forsker på en masse ting, og hadde de funnet noe seriøst så hadde de gått ut med det.

Som tonie linket til så har de ikke funnet noe, selv etter 30 år. Hvor lenge mener du man skal forske?

Med vennlig hilsen

Så du mener de kan avslutte forksning nå?

De er uenige- dvs det er ingen entydige svar når ulike grupper studerer dette.

Skal man da velge resultat (farlig/ufarlig) og kutte ut videre forskning?

Fortsetter under...

• Svar 126
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

35

• hidi, the scorpion

9

• tonie

8

• candyqueen_83

4

Mest aktive i denne tråden

Nå er det vel ikke drukket lettbrus i mengder av millioner av mennesker i _veldig_ mange år. Sånn i helsemessig utviklings-sammenheng. Før var det brus for diabetikere, nå er det for alle.

Så lenge man ikke drikker brus hver dag (og det er det vel ingen som synes at man _burde_??) så gjør det vel heller ikke så mye om det er med sukker.

Men det er faktisk mange som drikker brus hver eneste dag. Kanskje ikke i store mengder, men nok til at vanlig brus vil inneholde signifikante mengder kalorier.

Selv en halvliter brus hver dag blir veldig mye sukker per år. Det får man ikke i seg hvis man drikker Coke Zero, osv.

De har forsket på Aspartam i 30 år nå, og det har vel vært vanlig å drikke det i 15 år, minst.

Med vennlig hilsen

Annonse

Så du mener de kan avslutte forksning nå?

De er uenige- dvs det er ingen entydige svar når ulike grupper studerer dette.

Skal man da velge resultat (farlig/ufarlig) og kutte ut videre forskning?

Jeg sier ikke at de skal kutte forskningen, men når de ikke har funnet noe signifikant etter 30 år (!), og med utallige millioner av friske drikkere (som ikke dør i gatene), så er det grunn til å tro at det er minst like trygt som alt annet man spiser og drikker til vanlig.

Og mindre skadelig (for svært mange) enn tilsvarende mengder sukker.

Med vennlig hilsen

Gjest sjøstjerna

Men det er faktisk mange som drikker brus hver eneste dag. Kanskje ikke i store mengder, men nok til at vanlig brus vil inneholde signifikante mengder kalorier.

Selv en halvliter brus hver dag blir veldig mye sukker per år. Det får man ikke i seg hvis man drikker Coke Zero, osv.

De har forsket på Aspartam i 30 år nå, og det har vel vært vanlig å drikke det i 15 år, minst.

Med vennlig hilsen

15 år er ikke lenge....

Men jeg stopper her. Jeg har fått sagt hva jeg mener. At du mener noe annet er tydelig.

Vi kan igjen avslutte med å være enige om at vi har ulikt syn på saken. :)

''Mens lettbrus ikke gir noen karbohydrater.''

Men det gir meg vondt i magen. :o) Heldigvis er jeg ingen brusdrikker, verken med eller uten sukker, så det er ikke noe problem. De få gangene i året jeg drikker brus drikker jeg sukker-brus med god samvittighet.

Det rare er at jeg ikke fikser sukkerbrus... det byr meg nesten imot... Får en følelse av et sukkerbelegg på tennene etterpå, men aner ikke om det er en psykisk greie eller ikke;)

Pepsi Max er stort sett den eneste brusen jeg drikker... drikker vel nesten en halvliter i uka og det tviler jeg på er "farlig"? :/

Gjest sjøstjerna

Det rare er at jeg ikke fikser sukkerbrus... det byr meg nesten imot... Får en følelse av et sukkerbelegg på tennene etterpå, men aner ikke om det er en psykisk greie eller ikke;)

Pepsi Max er stort sett den eneste brusen jeg drikker... drikker vel nesten en halvliter i uka og det tviler jeg på er "farlig"? :/

Jeg drikker heller ikke sukkerbrus. Drikker brus en gang i uka- og da blir det lettbrus.

Alt med måte er egentlig en grei leveregel.

Mary Poppins

Jeg drikker også mye pepsi max. Det sies at kunstig søtningsstoff bidrar til økt sukkerbehov slik at man spiser mer sukker enn man burde. Det er dog helt motsatt av min erfaring, så jeg tror ikke så mye på det, og dermed tviler jeg på at du vil bli kvitt bilringen av å slutte å drikke pepsi max. Men du kan jo prøve :-)

Annonse

Ja, og for noen dager siden kunne du lese i avisen at det var NULL sammenheng mellom inntak av sukker og diabetes.

Regner med det var en pålitelig avis...?

Leste også en undersøkelse for noen måneder tilbake, der det gjennom forskning er påvist 60 prosent større risiko for hjerneslag ved inntak av lettbrus over lengre tid. Fant dessverre ikke igjen denne på nett nå, men det betyr sikkert ingenting, du vil avfeie det som sludder uansett ;)

Ha en fin kveld!

hidi, the scorpion

''Pepsi Max er stort sett den eneste brusen jeg drikker... drikker vel nesten en halvliter i uka og det tviler jeg på er "farlig"? :/''

Det er overhodet ikke farlig, togli;) Drikk med god samvittighet din halvliter pr. uke, så lenge du drikker sunnere drikker utenom....

*Så som rødvin, øl etc*

Gjest nordnes

''Nåja, millioner røyker, og overlever, hver eneste dag.''

Ja, men tusenvis dør. Hver dag.

Vedr. linken din: les det som står på slutten! :-)

Nåja. Siden dette er kreftfremkallende kan man ikke si eksakt hvor mange som får kreft, og dør, av dette stoffet. Spesielt farlig i moderate mengder er det neppe.

Nåja. Siden dette er kreftfremkallende kan man ikke si eksakt hvor mange som får kreft, og dør, av dette stoffet. Spesielt farlig i moderate mengder er det neppe.

''Siden dette er kreftfremkallende kan man ikke si eksakt hvor mange som får kreft, og dør, av dette stoffet. ''

Hvorfor skulle man ikke kunne si det, hvis det faktisk var kreftfremkallende?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...