Gå til innhold

Selvangivelsen.

Gjest Håper det er feil!

Anbefalte innlegg

Gjest Håper det er feil!

Er det noen som har greie på selvangivelsen her??

Jeg prøver å ringe det nummeret som er oppgitt på selvangivelsen, men der er visst linja helt sprengt og jeg får bare beskjed om å ringe igjen senere. Så det er vel fare for at alt jeg hadde på programmet idag, bare må avlyses, mens jeg ringer og ringer for å få avklart et spørsmål om selvangivelsen!! =(

Feriepengene jeg fikk utbetalt ifjor, er ført opp som vanlig lønn, og drar opp den samlede inntekten, slik at jeg har fått baksmell. Dette stusser jeg over, fordi man skal ikke skatte av feriepenger...trodde jeg ihvertall. Men jeg har aldri klart å få tatt ligningskontoret i å gjøre feil, så det er sikkert riktig! Men jeg vil ihvertfall ha en forklaring på dette før jeg må ut med sure penger i baksmell!

Noen som har greie på slikt her som vil svare meg...? =)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363803-selvangivelsen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Denn misforståelsen har nok sin grunni at mange sleivete sier at "feriepenger er skattefrie". Men det er de slettes ikke - de er bare _trekkfrie_, altså at det ikke foretas forskuddstrekk i utbetalingen.

Det samme gjelder den "halve skatten" i desember- det er bare skattetrekket som er redusert og ikke skattepliktig inntekt.

Du kan si at forskuddstrekket innebærer en form for tvangssparing. Istedenfor at det trekkes jevnt i 12 måneder i året, blir trekket fordelt på 10,5 måneder. Du trekkes altså litt mer alle andre måneder for at man skal kunne gi helt og halvt trekkfritak i juni og desember.

men for deg var tydeligvis ikke trekket de øvrige månedene nok likevel, og da blir det restskatt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363803-selvangivelsen/#findComment-3156043
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...