Gå til innhold

Arr og soling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt at man ikke skal sole et nytt arr. Må en dekke med plaster e.l., eller kan en bruke solblokk?

Arrene det er snakk om er 8 mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da hadde jeg drøyd solinga. Jeg brant meg skikkelig i oktober og fikk beskjed av hjemmesykepleien at jeg ikke skulle sole meg der i sommer. Jeg har andre arr etter olje når jeg har stekt mat og jeg ser at når jeg blir brun så er jeg hvitprikkete på lårene. Og det fra i høst er kanskje 10x15cm og synes ikke lenger, men jeg vil helst ikke gå med et stort hvit arr på oversiden av kneet.

Skrevet

Når arrene er åtte mnd, tror jeg ikke du trenger å ta hensyn til dette lenger.

Jeg ble operert i beinet i januar for tre år siden, men tok ikke spesielt hensyn til arrene da sommeren kom. Arrene ble helt greie de.

Skrevet

Da hadde jeg drøyd solinga. Jeg brant meg skikkelig i oktober og fikk beskjed av hjemmesykepleien at jeg ikke skulle sole meg der i sommer. Jeg har andre arr etter olje når jeg har stekt mat og jeg ser at når jeg blir brun så er jeg hvitprikkete på lårene. Og det fra i høst er kanskje 10x15cm og synes ikke lenger, men jeg vil helst ikke gå med et stort hvit arr på oversiden av kneet.

Det er bare så vrient, arrene er på armene, og det er så varmt å ikke kunne gå med t-skjorte. Plastring er uaktuelt, arrene er for mange.

Og ja, jeg vet jeg burde tenkt på det før :(

Skrevet

Når arrene er åtte mnd, tror jeg ikke du trenger å ta hensyn til dette lenger.

Jeg ble operert i beinet i januar for tre år siden, men tok ikke spesielt hensyn til arrene da sommeren kom. Arrene ble helt greie de.

Er ikke så sikker på at jeg ikke trenger å ta hensyn, satt litt ute her en dag, og nå er de mørkere røde/lilla enn før :(

Har kjøpt solstift med blokk, men er altså usikker på det hele.

Skrevet

Det er bare så vrient, arrene er på armene, og det er så varmt å ikke kunne gå med t-skjorte. Plastring er uaktuelt, arrene er for mange.

Arr blir brune når de får sol på seg. Så du bør dekke dem til.

Skrevet

Jeg har tatt på meg korte tights under skjørtet, jeg skjønner at det er verre å ikke sole armene. Du kan jo satse på sunblock da. Det spørs jo hvor mye det er.

Skrevet

Arr blir brune når de får sol på seg. Så du bør dekke dem til.

Men så blir de hvite senere og man blir ikke brun der. Jeg hadde et arr på leggen, nå er det borte, men det var hvitt i minst 20 år og jeg kan se det enda hvis jeg ser godt etter. Det har aldri vært synlig om vinteren.

Skrevet

Mitt råd blir, dekk til arrene denne sommeren, men unn deg solblokk ved spesielle anledninger. (som ikke bør være for mange)

Jeg har hatt øyelokkoperasjon. halvannet år siden nå. Ser at jeg har hvite arr der nå. Jeg var ikke flink nok nei. :/ Brukte solbriller, men det var ikke godt nok.

Gjest Modern77
Skrevet

Bra du tok opp dette, kom til å tenke på det pga jeg tok keisersnitt for 7 mnd siden... så det blir nok sunblock her :-) eller... nå er jo arret nedenfor trusekanten, så bare passe på å ha en høy bikinitruse ;-)

Skrevet

Når jeg ble operert fikk jeg beskjed om at arrene ikke skulle utsettes for sol de to første årene. Alså at de skulle dekkes til...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ah! Nå skjønner jeg hvorfor jeg har hvite merker rundt forbi på kroppen.

Dette gjelder tydeligvis også når man f.eks. fjerner en føflekk.

Jaja, er det så nøye. :)

Mrs. Wallace
Skrevet

Ja, arr skal skjermes for sola hele det første året - minst. Dekk det (dem?) med klær når du kan. Ellers kan det være veldig greit å bruke sånne tynne strimler med plastertape. Så kan du bruke et tykt lag med sunblock ved spesielle anledninger.

Skrevet

Det kommer helt an på hvordan huden din reagerer. Jeg har veldig godt grokjøtt, og mine arr blir ikke hvite - de bare forsvinner mer og mer med årene. Operasjoner tatt for 5-6 år siden synes knapt om man ikke vet hvor de er.

Jeg har aldri dekket til operasjonsarr, og jeg har 13 pent fordel bortimot overalt på kroppen.

Det generelle rådet er å dekke til i laaaaang tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...