Gå til innhold

er det for mye å be om?

Gjest litt hensyn går det vel å ta?

Anbefalte innlegg

Gjest litt hensyn går det vel å ta?

mannen lider av migrene, meget sterk. kun sengeleie og sterke medisiner som hjelper litt. Naboen tvers over veien legger nytt tak, og når man kaster ned taksten fra tredje etasje og ned i en tom container smeller det ganske ille. Så jeg tuslet over veien, forklarte situasjonen, og lurte på om de kunne dempe seg så mye som mulig. Og ble møtt med en råfliring. Det var ikke deres sak om noen hadde "litt" vondt i hodet. Etter det gjorde de det de kunne for at det skulle bråke ekstra mye. De sto på toppen av taket og kastet taksteine av all kraft ned, og bråket ble mye verre enn før. Mannen lå med øreplugger, pute over hodet, og kastet opp av smerte hver gang taksteina braste ned i containeren. Til slutt måtte jeg ringe svigerfar som kom, og vi nesten bar mannen ned og ut i bilen. Svigerfar bor i et hus oppe i skogkanten så der er det stille og rolig. Dette skjedde i går og mannen ligger fortsatt hos svigerfar, men er tross alt mye bedre. Jeg skjønner jo godt at håndverkere må få gjort jobben sin, og at taklegging medfører noe bråk, men det går vel an å dempe seg litt der man kan? Eller er det for mye å be om?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363848-er-det-for-mye-%C3%A5-be-om/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var ille. Jeg ville blitt like fortvilet som deg. Har selv migrene, samt flere i familien.

Men det er nok dessverre slik at enkelte som ikke har eller kjenner til migrene (eller mangler empati) tror at det kun handler om "litt vondt i hodet".

De vet ikke at migrene påvirker hele kroppen og at man bl.a. kan få lammelser og talevansker under anfall.

Forferdelig trist for din mann å ha en sånn lidelse!

Når det gjelder riving av tak og kasting av takstein, så er det nok ikke så veldig lett å "dempe seg litt". Om man kaster takstein hardt eller løst ned i en kontainer, så bråker det like ille. Og når man driver med slikt arbeid, så har man ikke så mye tid å gå på, når gammel takstein er borte blottlegges jo selve taket, og da handler det mye om å holde godt tempo slik at man får på nytt tak før det kommer nedbør.

Naboens reaksjon var jo i beste fall umoden, men det er neppe noe særlig de kan gjøre med lydene de lager.

Dere fant nok den beste løsningen for din mann, og kanskje det kan være smart å tenke den løsningen med èn gang når neste anfall er på tur? Husker godt at migreneanfallet varte lenger om jeg ble utsatt for lyder/lys, kanskje det er slik for din mann også?

Enkelte takler bare ikke å bli snakket til, uansett hvordan man ordlegger seg..... Det er ikke enkelt å gjøre en slik jobb roligere. Det var ikke bra at de gjorde bråket enda verre. Trassige..

Håper ikke det var naboer av deg som stod på toppen...... Håper også at de så at din mann ble båret ut i bil. Bra han er bedre.

tzatziki1365380058

Det er jo ikke så lett å kaste takstein i container uten at det blir mye lyd av det. Så det å spørre om de kunne gjøre det stille, ble nok delvis latteliggjort fordi det er en ganske umulig henvendelse.

Jeg synes det er mye å be om at folk skal la være å jobbe på husene sine pga folk som er syke i nabohuset, så lenge det ikke dreier seg om nattejobbing og sånn. Det kan fort bli svært mange hensyn å ta da. Normal oppussing og sånn må nesten folk få lov til å holde på med. Dersom noen er så syke at de ikke klarer å være hjemme omgitt av "normal" lyd, så må nesten de nesten finne løsningen på sånt selv. Slik dere gjorde.

Dersom dette var håndtverkere, så kunne de jo ikke stoppe å jobbe heller. Da måtte i så fall naboen betalt for tapt arbeidstid, og det var vel ikke han interessert i, akkurat. Da måtte i tilfellet dere tilbydt dere å betale for forsinkelsen, og det kunne fort blitt dyrt.

Ikke misforstå, jeg synes det er ille at du ble latteliggjort, og de kunne gjort det de kunne for å være stille. Men det var jo ikke mye, så lenge det involverte om takstein og container... :)

Bra det går bedre med mannen din, i alle fall!

Det er nok umulig å rive tak uten å bråke - og de som jobber med det må gjøre det så raskt som mulig. Jeg vil tro at det ikke varer så mange dager - kanksje bare et par dager å ta av taksteinene?

Når mannen din er så sterkt plaget av migrene, tror jeg at det beste for alle ville være at han reiste bort et sted når bråkete arbeid skulle foregå i nærheten - slik dere gjorde, men dere ventet til han var blitt veldig dårlig.

Annonse

'' Jeg skjønner jo godt at håndverkere må få gjort jobben sin, og at taklegging medfører noe bråk, men det går vel an å dempe seg litt der man kan?''

Siden du sier det var håndverkere som gjorde jobben, så antar jeg at de betales av naboen. Hvis de skulle ha stoppet arbeidet, så måtte også du ha betalt dem for tapt arbeidsfortjeneste den dagen. Det blir fort mye penger, f.eks. kr 500,- pr mann, pr time.

Gjest hvem eier problemet

Det var ille. Jeg ville blitt like fortvilet som deg. Har selv migrene, samt flere i familien.

Men det er nok dessverre slik at enkelte som ikke har eller kjenner til migrene (eller mangler empati) tror at det kun handler om "litt vondt i hodet".

De vet ikke at migrene påvirker hele kroppen og at man bl.a. kan få lammelser og talevansker under anfall.

Nåja, jeg har migrene men hadde ALDRI kommet med en slik forespørsel som trådstarter.

Jeg hadde forespurt hvor lenge dette ville vare, en dag, flere dager, og selv sørget for å befinne meg et sted som var bedre for meg.

Annonse

Ja, det synes jeg er for mye å be om. På normal dagtid må en påregne at det bråkes og jobbes rundt en... Jeg forstår din mann (jeg har selv migrene), og jeg provoseres av at håndverkerne (etter ditt utsagn) bråket mer etter at du hadde sagt fra... Men jeg synes det er din manns "anvsar" å finne seg et sted han kan være i fred...

Kolesjanka

Nåja, jeg har migrene men hadde ALDRI kommet med en slik forespørsel som trådstarter.

Jeg hadde forespurt hvor lenge dette ville vare, en dag, flere dager, og selv sørget for å befinne meg et sted som var bedre for meg.

Det er jeg enig i. Jeg ville også gjort som deg.

Det jeg ville få frem var forståelse for mangelen på empati i møtet med takarbeiderne. Jeg ville ikke forventet at de holdt opp med arbeidet sitt. Ser at det kunne misforstås.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...