Gå til innhold

En drøm går i oppfyllelse: Fødsel i morgen!

Anbefalte innlegg

Gjest - Ingoen -

Jippi!

Min beste veninne og kusine skal settes i gang i morgen tidlig, og jeg skal være med. Født 3 barn selv, ønsket egentlig å bli jordmor (men turte ikke satse, så ble lærer istedet. Ofte angret på det), dette er min veninnes 3. barn og det kommer til verden 4 uker før tiden. Vi har tidligere forsøkt å få det til å klaffe slik at vi kunne være med på hverandre sine fødsler, men det har faktisk ikke klaffet de andre 5 (!) gangene.

Tror det kommer til å gå fort, for alt er veldig modent og 4 cm åpning allerede.De skal først løsne litt på hinnene, og viss ikke det får ting i gang skal de ta vannet. Hun har tidligere født ganske raskt, så jeg er veldig spent på hvordan det blir denne gangen.

Jeg blir bilde- og filmansvarlig, og planen er å ikke se ned i underlivet og ikke ha en fremtredende rolle. Bare være til stede, oppmuntre litt, finne drikke og forhåptenligvis være en ekstra trygghet. Skal holde kjeft mest mulig, for vet hvor frustrerende det er med småprat når man føler seg døden nær i kampens hete.

Ellers så har vi selvsagt snakket om at det ikke alltid er lett å vite hvordan man reagerer midt oppi alt, så den fødende har full vetorett på fødestua og kan jage ut/skjelle ut uten at det skal huskes når alt er over ;-)

Noen som har gode tips til meg?

Tror det blir helt annerledes å være til stede ved en fødsel når jeg ikke spiller hovedrollen selv. Må bare få sagt hvor heldig jeg syns jeg er og hvor mye jeg gleder meg til å få se et nytt lite menneskebarn komme til verden!

PS: Ja, jeg vet at de fleste ikke har noen glede/interesse av dette innlegget, men jeg vet at vi er flere her inne på DOL som faktisk syns fødsler og babyer er veldig fascinerende og spennende. ( ikke sant, Jubalong?;-) )

Fortsetter under...

Jeg blir fryktelig misunnelig. Jeg skulle gjerne ha overvært en fødsel på ordentlig særlig siden jeg har bare har vært gjennom keisersnitt sjøl og synes egentlig jeg er blitt snytt for fødselsopplevelsen. Din heldiggris ;o)

Gjest sjøstjerna

Så heldig du er! Fødsel og babyer er gave.

Jeg var hjemme hos ei med sterke rier. Jeg skulle være barnevakt for eldstebarnet. Hun dro, og 1 time senere kom barnefaren hjem. Babyen var født.

Det var _meget_ sterkt for meg. Og nå var jeg jo ikke med når det ble action og det nye livet møtte dagen. Men bare det å være sammen med en kvinne i sterke rier gjorde inntrykk.

(ja, jeg har født selv- flere ganger).

Annonse

Gjest - Ingoen -

Jeg blir fryktelig misunnelig. Jeg skulle gjerne ha overvært en fødsel på ordentlig særlig siden jeg har bare har vært gjennom keisersnitt sjøl og synes egentlig jeg er blitt snytt for fødselsopplevelsen. Din heldiggris ;o)

Takk for alle koselige lykkeønskinger!

Det ble en fantastisk opplevelse, det må jeg si. Er veldig trett nå og skal straks køye, men må bare skrive her litt først.

Etter 2 hinneløsninger/strippinger ble riene regelmessige og mye sterkere. Det var da 5 cm åpning, og hun jobbet jevnt og trutt med riene. Fødselen tok 4 timer fra det ble regelmessige rier og 5 cm, hun fikk epidural med god effekt og da jordmoren tok vannet var barnet ute på under 1 time. Hun pustet seg lydig igjennom pressriene, og jobbet som den helten hun er!

Barnet kom fint ut og mor måtte ikke sy et eneste sting. Dette var hennes tredje, og i følge henne selv, den beste fødselen.

Barnet veide 2,5 kg og var 45 cm langt, født 4 uker før termin. Veldig sprek og fin liten gutt ;-) Både barnefaren og jeg gråt en liten skvett da gutten så dagens lys. HERLIG!

Det var utrolig fascinerende å følge de ulike fasene i fødselen, jeg merker at jeg selv er erfaren og har kunnskap om fasene etter mine egne fødsler.

Dette anbefales - en sterkere opplevelse har jeg knapt hatt (bortsett fra mine 3 egene fødsler).

Lykkelig hilsen en sliten og fornøyd

Takk for alle koselige lykkeønskinger!

Det ble en fantastisk opplevelse, det må jeg si. Er veldig trett nå og skal straks køye, men må bare skrive her litt først.

Etter 2 hinneløsninger/strippinger ble riene regelmessige og mye sterkere. Det var da 5 cm åpning, og hun jobbet jevnt og trutt med riene. Fødselen tok 4 timer fra det ble regelmessige rier og 5 cm, hun fikk epidural med god effekt og da jordmoren tok vannet var barnet ute på under 1 time. Hun pustet seg lydig igjennom pressriene, og jobbet som den helten hun er!

Barnet kom fint ut og mor måtte ikke sy et eneste sting. Dette var hennes tredje, og i følge henne selv, den beste fødselen.

Barnet veide 2,5 kg og var 45 cm langt, født 4 uker før termin. Veldig sprek og fin liten gutt ;-) Både barnefaren og jeg gråt en liten skvett da gutten så dagens lys. HERLIG!

Det var utrolig fascinerende å følge de ulike fasene i fødselen, jeg merker at jeg selv er erfaren og har kunnskap om fasene etter mine egne fødsler.

Dette anbefales - en sterkere opplevelse har jeg knapt hatt (bortsett fra mine 3 egene fødsler).

Lykkelig hilsen en sliten og fornøyd

Det høres ut som en fantastisk opplevelse :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...