Gå til innhold

Bake kake til i morgen - men hva?

Anbefalte innlegg

Fikk akkurat beskjed om å bake kake til en avslutning i morgen, og siden jeg er litt lei av å bake boller og sjokoladekaker tenkte jeg å spørre om inspirasjon her.

Er en OK baker, greier fint å bake noe annet enn det som kommer som ferdig kakemix. :-)

Hva ville du likt å finne på et kakebord på en avslutning?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363861-bake-kake-til-i-morgen-men-hva/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Vafler har alltid vært et "sikkerstikk" her, alt har forsvunnet. Tror kanskje det er godt med noe salt ved siden av alle kakene?

Hm, mulig jeg misforstår her, men salte vafler? Eller mente du vafler + noe salt?

Jeg har forresten bestemt meg for ostekake, og fant fram en oppskrift jeg ikke har brukt på maaaange år. Gleder meg til å sette i gang! :-)

Det kommer litt an på settingen. Hvis kakene bare blir servert på en serviett, er det begrenset hvor avansert kakene kan være og da kan en kringle av gjærdeig være et alternativ.

Gjærbakst er godt, men aller best når den er helt fersk. Jeg er i møter fra lunsj i morgen, så jeg rekker ikke å bake noe senere enn i kveld/i morgen formiddag. Dermed ble det ostekake, mmm! :-)

Ser du har bestemt deg for ostekake, men til avslutninger, type skoleavslutninger, har jeg ofte brukt denne, og den slår alltid godt an.

Banankake i langpanne

4 egg

4 kopper sukker

4-5 knuste bananer

2 kopper (250 g) smeltet margarin

1 full kopp (1,5 dl) melk

2 ts natron

4 ts bakepulver

4 ts vaniljesukker

6 kopper (9 dl) hvetemel

Egg og sukker vispes til eggedosis, tilsett det øvrige med bakepulver

og hvetemel til slutt. Stekes ved 175 grader Celsius i ca. 45 minutter.

Glasur

150 g margarin

400 g melis

4 ts vaniljesukker

3 ss kakao

5 ss sterk kaffe

Smelt margarin og tilsett det øvrige.

Onsdag1365380628

Det kommer litt an på settingen. Hvis kakene bare blir servert på en serviett, er det begrenset hvor avansert kakene kan være og da kan en kringle av gjærdeig være et alternativ.

''Hvis kakene bare blir servert på en serviett, er det begrenset hvor avansert kakene kan være og da kan en kringle av gjærdeig være et alternativ.''

kringle laget av gjærdeig må serveres aldeles nylaget for å være saftig og god syns jeg....dagen derpå blir den oftest tørr og kjedelig.

Annonse

Gjest Høstløv

''Hvis kakene bare blir servert på en serviett, er det begrenset hvor avansert kakene kan være og da kan en kringle av gjærdeig være et alternativ.''

kringle laget av gjærdeig må serveres aldeles nylaget for å være saftig og god syns jeg....dagen derpå blir den oftest tørr og kjedelig.

''kringle laget av gjærdeig må serveres aldeles nylaget for å være saftig og god syns jeg....dagen derpå blir den oftest tørr og kjedelig.''

Det er jeg enig i. Det var først etter svaret mitt at trådstarter presiserte at hun måtte bake kaken dagen før.

Ser du har bestemt deg for ostekake, men til avslutninger, type skoleavslutninger, har jeg ofte brukt denne, og den slår alltid godt an.

Banankake i langpanne

4 egg

4 kopper sukker

4-5 knuste bananer

2 kopper (250 g) smeltet margarin

1 full kopp (1,5 dl) melk

2 ts natron

4 ts bakepulver

4 ts vaniljesukker

6 kopper (9 dl) hvetemel

Egg og sukker vispes til eggedosis, tilsett det øvrige med bakepulver

og hvetemel til slutt. Stekes ved 175 grader Celsius i ca. 45 minutter.

Glasur

150 g margarin

400 g melis

4 ts vaniljesukker

3 ss kakao

5 ss sterk kaffe

Smelt margarin og tilsett det øvrige.

Ah, den skal jeg ta vare på - takk! :-)

(Det er en idrettslagsavslutning, så det blir mye voksne folk der - derfor valgte jeg ostekake og ikke en "vanlig langpannekake".)

Gulrotkake, ostekake, kringle, fylte vannbakkels, pai med bærfyll.

Nam-nam!

Blir så lett "fastkjørt" i disse sjokoladekakene og bollene, så jeg husket neimen ikke engang gulrotkake. Og det som jeg engang var så veldig god på, da gitt! :-)

Må være noe gærn't med meg, for jeg har aldri helt skjønt fascinasjonen for ostekake, som svært mange har. Og det enda jeg er en kakemons, i gitte situasjoner.

Er bare for at du ikke har smakt min det, skjønner du. :-)

Jeg bruker sæterrømme i lag 2, det gjør noe spesielt med kaka altså. :-)

Neida, vi er forskjellige, jeg er ikke så veldig begeistret for ostekake bestandig jeg heller. Noen er direkte smakløse og kjedelige, men den jeg lager nå har først kjeksbunn, så et lag med ost, rømme, melis og vaniljesukker, så et lag med fromasj av kremfløte og sitrongele - og på toppen rødt gelelokk. Den er Rolls Royce-utgaven av ostekaker! :-)

Gjest Elextra

Hm, mulig jeg misforstår her, men salte vafler? Eller mente du vafler + noe salt?

Jeg har forresten bestemt meg for ostekake, og fant fram en oppskrift jeg ikke har brukt på maaaange år. Gleder meg til å sette i gang! :-)

''Hm, mulig jeg misforstår her, men salte vafler?''

Lurte også på akkurat den! :P

Gjest Elextra

Er bare for at du ikke har smakt min det, skjønner du. :-)

Jeg bruker sæterrømme i lag 2, det gjør noe spesielt med kaka altså. :-)

Neida, vi er forskjellige, jeg er ikke så veldig begeistret for ostekake bestandig jeg heller. Noen er direkte smakløse og kjedelige, men den jeg lager nå har først kjeksbunn, så et lag med ost, rømme, melis og vaniljesukker, så et lag med fromasj av kremfløte og sitrongele - og på toppen rødt gelelokk. Den er Rolls Royce-utgaven av ostekaker! :-)

Høres godt ut!

Etter tips her innefra lagde jeg for et par år siden nøttebunn til ostekaken, og trodde dét skulle gi den det nødvendige løft, men nei - ikke for meg, i hvertfall. Synes oftest den ostemassen blir litt smakløs og mektig på en gang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...