Gå til innhold

Finnes det melkefri ost?

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)

Eller laktosefri blir det vel kanskje?

Å ja, lurer også på når legen sier at guttungen skal kutte all melk, han mener vel laktosen da eller? At jeg kan gi han laktosefrie produkter? Eller er det noe annet han kan reagere på i melken? (legen er på ferie, er ikke tilbake før om en uke så jeg får ikke ringt han)

Foreløpig er dette bare i en måned, så jeg har ikke satt meg inn i alt, men guttungen har lyst på pizza, da med ost på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363885-finnes-det-melkefri-ost/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Disse moderne "ostene" som ikke får lov til å kalle seg ost er det vel ikke melk i, eller? Trodde det var soyaprodukter... kan godt være melk i det for hva jeg vet, men det er i alle fall basert på soya.

Jeg leste på den ene jeg fant på butikken, der var det melk i, men det var ikke ost, kun "revet".

Skal kikke mer i de andre butikkene med større utvalg.

Annonse

Noen reagerer på melkeproteinene også tror jeg. Så det er vel melkefritt han skal prøve. Hvis det er laktosen han ikke tåler, kan man visst spise en del "vanlige" guloster.

Det finnes melkefri "ost", ja. Se i allergihyllene i butikkene. Vet ikke om smaken er fantastisk, men verd et forsøk kanskje.

http://www.kinsarvik.no/Vareliste.aspx?hkat=2&kat=111&grp=3

Hvite oster inneholder ikke laktose, laktose er jo melkesukker og det finnes bare i brune oster. Men om han skal holdes unna alt av melk eller "bare" laktose kommer an på om det er melkeprotein eller melkesukker han ikke tåler.

Ja, den som visste svaret på om det var proteinet eller sukkeret skal få en stor gave av meg! :o)

Vi vet ikke hva det er han ikke tåler. Vi venter på noen prøvesvar, men skulle starte med melk. Da får jeg bare kutte begge deler da.

Vi satser på at han egentlig tåler det da, men vi må starte i en ende og har startet med melk, nøtter og salami.

Noen reagerer på melkeproteinene også tror jeg. Så det er vel melkefritt han skal prøve. Hvis det er laktosen han ikke tåler, kan man visst spise en del "vanlige" guloster.

Det finnes melkefri "ost", ja. Se i allergihyllene i butikkene. Vet ikke om smaken er fantastisk, men verd et forsøk kanskje.

Takk for link! Da har jeg en idè på hva jeg skal kikke etter. Dessverre er det ikke allverden å få tak i her vi bor, men jeg skal selv til Oslo snart, får ta med meg en kjølebag og kjøpe diverse.

[quote name=Shira :o)' timestamp='1304059821' post='4570216]

Jeg fant det ikke på Meny som er den største butikken her. Er det noe de fleste butikker har?

Soyamelk er grei, men jeg fant ikke noe soyaost.

Naboen min bruker geitoster siden mannen hennes ikke tåler melk. Altså ikke brunost men fetaost og kafallitiri og halomi.

Naboen min bruker geitoster siden mannen hennes ikke tåler melk. Altså ikke brunost men fetaost og kafallitiri og halomi.

Smart, men jeg tror guttungen blir muggen om han får pizza med fetaost istedenfor gauda, he he.

Det er kun feta jeg får tak i her, men jeg kan handle litt diverse når jeg er på farten, mer utvalg.

Han spiser fetaost, men kuttet det også jeg nå, trengte kanskje ikke det da. Hm.

Han fikk pitabrød med diverse oppi i går, da var han fornøyd selv om han savnet osten og rømmen.

[quote name=Shira :o)' timestamp='1304066164' post='4570245]

Smart, men jeg tror guttungen blir muggen om han får pizza med fetaost istedenfor gauda, he he.

Det er kun feta jeg får tak i her, men jeg kan handle litt diverse når jeg er på farten, mer utvalg.

Han spiser fetaost, men kuttet det også jeg nå, trengte kanskje ikke det da. Hm.

Han fikk pitabrød med diverse oppi i går, da var han fornøyd selv om han savnet osten og rømmen.

Jeg kan spørre naboen, hun har flyttet men vi snakker på facebooki

Hos allergimat.no finner du mange melkeerstatninger. Dessverre ikke ost, ser jeg. De er effektive og sender oftest samme dag som man bestiller. Portofritt.

Det var rart at du ikke fant ost hos Meny. Vi spiser ikke soya heller, og et tips til alternativ til osten oppå pizza er knust nacochips eller potetmospulver. Jeg har kun forsøkt det første og det funker greit. -Så lenge man ikke sammenligner det med ost...

Annonse

Hos allergimat.no finner du mange melkeerstatninger. Dessverre ikke ost, ser jeg. De er effektive og sender oftest samme dag som man bestiller. Portofritt.

Det var rart at du ikke fant ost hos Meny. Vi spiser ikke soya heller, og et tips til alternativ til osten oppå pizza er knust nacochips eller potetmospulver. Jeg har kun forsøkt det første og det funker greit. -Så lenge man ikke sammenligner det med ost...

Tusen takk for link! :o)

Han liker nacho så det var jo smart!

Tofutti (soyaost) skal de ha på sånne velassorterte butikker. Ofte ligger den ikke ved andre allergivarer, men ved siden av andre oster :-)

Skal kikke, takker og bukker! :o)

Dessverre er ikke utvalget det helt store her vi bor, men vi er stadig på reise en av oss og kan plukke med oss fra andre butikker.

Vi har brukt en av de nederste på pizza til stefaren min som var allergisk mot melk. De er ikke kjempegode, men gjør nytten. Vi bor i Oslo da, vi fant den på Jacob's.

Du får også tofuis - tofuline, tror jeg den heter. Den er like god som vanlig fløteis...

Vi har brukt en av de nederste på pizza til stefaren min som var allergisk mot melk. De er ikke kjempegode, men gjør nytten. Vi bor i Oslo da, vi fant den på Jacob's.

Du får også tofuis - tofuline, tror jeg den heter. Den er like god som vanlig fløteis...

Er jeg litt kreativ med godt fyll så duger kanskje osten, takker for tips!

Sånn der is ja, det har jeg lovd at jeg skal sjekke ut i dag. Det er sommer og sol, selvsagt kommer islysten da. :o) Han er ingen saftiskar i utgangspunktet.

[quote name=Shira :o)' timestamp='1304069640' post='4570266]

Er jeg litt kreativ med godt fyll så duger kanskje osten, takker for tips!

Sånn der is ja, det har jeg lovd at jeg skal sjekke ut i dag. Det er sommer og sol, selvsagt kommer islysten da. :o) Han er ingen saftiskar i utgangspunktet.

Det finnes også soyais på helsekostforretningen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...