Gå til innhold

ok å bruke FB til annet enn de sosiale?

Anbefalte innlegg

Gjest fjesboka

Jeg forsøker å finne en epostadresse til en person jeg ellers ikke har noen interesse av å legge til som venn eller chatte med på FB. Ses det på som snoking å skulle sende en pm når en har sett at vedkommende har profil på FB for deretter å spørre om riktig epostadresse? Eller er det bedre da at jeg ringer en av fire mobilnumre som jeg finner i telefonkatalogen?

Blir det helt feil å kontakte noen på FB uten at det er snakk om å få flere "venner"?

Fortsetter under...

Gjest fjesboka

Det er da ikke noe problem!

Jeg har jobba med et prosjekt der jeg trengte å kontakte forskjellige personer. Da tok jeg kontakt via PM på Facebook, og dette var personer jeg ikke har på vennelista mi. Ingen som reagerte negativt på det:)

Jeg fikk tips om en terapeut som kanskje hadde noe ledig kapasitet. Siden hun ikke står på gulesider med noen mailfunksjon så vet jeg ikke om hun ville likt om jeg sendte en pm på FB for å spørre om det. Blir det som å sende en hvilken som helst annen mail (som jeg ikke vet når jeg får svar på) eller er FB et sted hvor folk vil være private og ikke på jobb?

Jeg fikk tips om en terapeut som kanskje hadde noe ledig kapasitet. Siden hun ikke står på gulesider med noen mailfunksjon så vet jeg ikke om hun ville likt om jeg sendte en pm på FB for å spørre om det. Blir det som å sende en hvilken som helst annen mail (som jeg ikke vet når jeg får svar på) eller er FB et sted hvor folk vil være private og ikke på jobb?

Hm..... der er jeg litt usikker.... blir kanskje litt feil siden FB er hennes private sfære?

Annonse

Gjest fjesboka

Det er da ikke noe problem!

Jeg har jobba med et prosjekt der jeg trengte å kontakte forskjellige personer. Da tok jeg kontakt via PM på Facebook, og dette var personer jeg ikke har på vennelista mi. Ingen som reagerte negativt på det:)

Var det da folk du kjente i fra jobbsammenhenger?

Jeg vet ikke om alle er så glade i å blande jobb og fritid.

Ringe henne i kontortiden på mandag?

Med vennlig hilsen

Gjest fjesboka

Hm..... der er jeg litt usikker.... blir kanskje litt feil siden FB er hennes private sfære?

ja det er det jeg tenker også. Kanskje hun blir redd jeg bare vil kaste meg over henne og bombardere henne med innlegg og invitasjoner ?;)

Men det er i utgangspunktet bare et spørsmål om hun har en annen epostadressen jeg kan nå henne på. En søknad om terapi ville jeg aldri sendt via FB;)

Gjest fjesboka

Ringe henne i kontortiden på mandag?

Med vennlig hilsen

Hva er kontortiden? hvor er kontoret? Mange terapeuter jobber shift i disse dager. Det er ikke alltid slik at en er privat etter kl 17.

Men du mener at det riktige er å prøve et av mobilnr jeg får opp via telefonkatalogen?

ja det er det jeg tenker også. Kanskje hun blir redd jeg bare vil kaste meg over henne og bombardere henne med innlegg og invitasjoner ?;)

Men det er i utgangspunktet bare et spørsmål om hun har en annen epostadressen jeg kan nå henne på. En søknad om terapi ville jeg aldri sendt via FB;)

Du kan jo spille "spinn-gærn", og spørre om hun har lyst på et virkelig interessant "case", som til og med forfølger henne rundt på nett? ;-)

Jeg tror ikke hun ville tatt det ille opp, men samtidig så vil hun kanskje ikke lese jobb-eposter før på mandag, og da er det mer proff å ringe.

Med vennlig hilsen

Hva er kontortiden? hvor er kontoret? Mange terapeuter jobber shift i disse dager. Det er ikke alltid slik at en er privat etter kl 17.

Men du mener at det riktige er å prøve et av mobilnr jeg får opp via telefonkatalogen?

Først og fremst, kan du jo bruke Google og firma-katalogen, for å se om du får opp arbeidsstedet hennes, og så ringe der.

Hvis ikke, så ville jeg ringt henne mellom 09:00 og 15:00 til uken.

Med vennlig hilsen

Var det da folk du kjente i fra jobbsammenhenger?

Jeg vet ikke om alle er så glade i å blande jobb og fritid.

Nei, det handla om at jeg skulle skaffe noen intervjuobjekter som jeg visste var engasjerte i den saken jeg skulle skrive om, så det blir kanskje litt annerledes?

Annonse

Ser den.... spørs helt hvordan hun er som menneske. Folk kan reagere så ulikt ;)

Du kan jo evt skrive at du føler det kanskje er frekt å kontakte henne via FB, og at hun ikke trenger å svare om hun føler det blir feil... Si at du har fått anbefalt henne, men at du ikke finner tlfnr hennes og lurer på om du kan få dette. Vil tro det skulle gå greit? :)

I et slikt tilfelle ville jeg gått utenom fjesboka.

Gjest fjesboka

Nei, det handla om at jeg skulle skaffe noen intervjuobjekter som jeg visste var engasjerte i den saken jeg skulle skrive om, så det blir kanskje litt annerledes?

ja det blir nok litt anderledes. Der er det snakk om en flat struktur. Her er det en annen struktur.

Men FB skaper en del spesielle dillemmaer. For en tid siden så var det en psykiater som modererte en gruppe, som hadde ganske radikale syn på den norske politikken og kongehuset. Hun var rimelig spydig mot alle som kom med motargumenter.

Så hvis jeg hadde vært en av hennes pasienter som deltok i denne gruppa så hadde jeg vel på mange måter vært sammen med psyken privat? Eller regnes ikke FB som privat samvær?

En annet moment er hvilke konsekvenser meningene hennes vil få ved fremtidige oppdrag. Er hun å foretrekke som rettsakkyndig som bruker FB for å uttrykke meningene sine?

Gjest fjesboka

Du kan jo spille "spinn-gærn", og spørre om hun har lyst på et virkelig interessant "case", som til og med forfølger henne rundt på nett? ;-)

Jeg tror ikke hun ville tatt det ille opp, men samtidig så vil hun kanskje ikke lese jobb-eposter før på mandag, og da er det mer proff å ringe.

Med vennlig hilsen

Tror du det er mere lystbetont å lese private meldinger på FB ?;)

ja det blir nok litt anderledes. Der er det snakk om en flat struktur. Her er det en annen struktur.

Men FB skaper en del spesielle dillemmaer. For en tid siden så var det en psykiater som modererte en gruppe, som hadde ganske radikale syn på den norske politikken og kongehuset. Hun var rimelig spydig mot alle som kom med motargumenter.

Så hvis jeg hadde vært en av hennes pasienter som deltok i denne gruppa så hadde jeg vel på mange måter vært sammen med psyken privat? Eller regnes ikke FB som privat samvær?

En annet moment er hvilke konsekvenser meningene hennes vil få ved fremtidige oppdrag. Er hun å foretrekke som rettsakkyndig som bruker FB for å uttrykke meningene sine?

Jeg synes vel generelt man skal være forsiktig med hva man skriver og se om det man skriver åpent er forenlig med det yrket man har...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...