Gå til innhold

Trenger råd vær så snill.

Anbefalte innlegg

Gjest ammedame

Har en baby på 5 uker og hvergang jeg ammer med det venstre bryst så griner bebi og drar brystet vekk også vil det ha igjen med en gang men når det suger så bare vrir babi seg og ser ut som om det sliter. Puster og peser og vrir seg mens baby stresser med brystvorten i munnen. Drar den vekk og tar den til seg på nytt og slik er det hele tiden. Hva kan dette være?

HJELP MEG.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363921-trenger-r%C3%A5d-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ammedame

Det kan være at utdrivningsrefleksen ikke har kommet i gang, slik at det ikke kommer noe melk, og så blir babyen irritert og frustrert?

Jeg har PCOS så meleprod min er ikke så på topp og har måtte gi baby MME men ikke hverdag. Bare når jeg VET at det er tomt og baby er sulten. Ca. 4 ganger siden sykehuset. Har aldri drukket mer enn 50ml fordi jeg ammer ALLTID først. Men Igår og idag har jeg ammet henne som vanlig og hun blir sånn når jeg bytter bryst. Så da tenkte jeg at kanskje hun var sulten? Men lagde MME og hun ville IKKE ha. Så nå vet jeg ikke hva det kan være. Ellers sover hun mesteparten av tiden.

Jeg har PCOS så meleprod min er ikke så på topp og har måtte gi baby MME men ikke hverdag. Bare når jeg VET at det er tomt og baby er sulten. Ca. 4 ganger siden sykehuset. Har aldri drukket mer enn 50ml fordi jeg ammer ALLTID først. Men Igår og idag har jeg ammet henne som vanlig og hun blir sånn når jeg bytter bryst. Så da tenkte jeg at kanskje hun var sulten? Men lagde MME og hun ville IKKE ha. Så nå vet jeg ikke hva det kan være. Ellers sover hun mesteparten av tiden.

Kan det være at hun har sugebehov, men ikke er sulten? Har du prøvd med smokk? Hun kan jo rett og slett være sint fordi det kommer melk og det ikke er det hun vil da?

Da vet jeg dessverre ikke hva det kan være. Jeg slet med amming selv.

Annonse

Gjest sjøstjerna

Fortsett som du gjør. Gi bryst- gjerne venstre først (siden det er det bryste babyen krangler litt med). Enig i rådene som går på og evt stimulere brystvorten litt før amming. Om du ikke rekker eller det stresser deg, så bare forsøk amm som vanlig.

ALternativt får du oxitocin nesespray hos legen, som stimulerer utdrivining. ergo får babyen ut melka uten å måtte jobbe så mye.

Første baby hos meg hadde et yndlingsbryst. For å få barnet til å ta "ikke-yndingsbrystet", så måtte jeg først tilby det- for deretter gi yndlingsbrystet som dessert.

Gjest zipper

Babyen strever nok med å få godt tak. Det er ikke uvanlig at de får bedre tak på den ene siden enn på den andre. Fortsett med å gi fra begge sider, men ikke hold på så altfor lenge på den vanskelige siden om babyen blir frustrert. Det er ikke uvanlig at det tar 1-2 mnd til amminga sitter godt.

Av en eller annen grunn så forteller ingen ammevideoer eller velmenende helsesøstre noe om akkurat den saken... Imponerende at du strever og står på for å få det til så lenge!

Jeg slet med det samme problemet med alle mine tre babyer... Fant egentlig aldri ut hva det var (på helsestasjonen fikk jeg heller ingen forklaring). Dette varte mer eller mindre de første fire mnd, men jeg er glad jeg holdt ut, for jeg amma alle tre barna lenge:)

Selv tror jeg det handla om at babyene fikk vondt i magen fordi de hadde en tendens til å svelge mye luft og at sugerefleksen kanskje medførte at de kjente smertene?

Noe som hjalp noe var å holde babyen i "sittende" stilling når jeg amma...

Ingen av dem var direkte kolikkbabyer, men de hadde mye magevondt og jeg måtte passe godt på hva jeg spiste osv. De gulpa også mye. Vet ikke om det kan passe med din baby?

Gjest zipper

PS - noe som kan hjelpe er å legge babyen bakover, under armen din. Dvs at den har beina pekende bort fra deg, og hodet nærmest brystet. Det hjalp for vår del i hvert fall, og når grepet først satt, så var det ingen problem å snu til normalstilling.

Gjest Ammedama

Kan det være at hun har sugebehov, men ikke er sulten? Har du prøvd med smokk? Hun kan jo rett og slett være sint fordi det kommer melk og det ikke er det hun vil da?

Tusen hjertelig takk alle sammen!!! Tror det som lillemusen sist nevnte stemmer. Hun var sååå trøtt og tok pupp til seg og sovnet med en gang. Så ligger hun å bare koser. Straks det kom masse melk bare skyver hun vekk brystet. Så jeg pumpet meg hihihi. Har merket at jeg kanskje misforstår. Hun har kun sugebehov og vil ha pupp uten melk. Men smokk vil hun helst smokke meg i trynet med! Hun liker ikke smokken å gråter med sinne! Men ellers er ho bare nydelig å jeg lærer henne mer å kjenne. Hun smiler så søtt og har latterkrampe i søvne...

Takk til dere alle. Go helg videre å klem :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...