Gå til innhold

Publikasjon og publisering

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Publisering er gerundiumsformen av et verb, altså en handling.

Publikasjon er et substantiv, i dette tilfellet en ting.

Jeg kan ikke skrive "publikasjon av musikk" når det er snakk om å få musikken spilt for andre da? Publikasjon av musikk vil da si at notene er trykket på papir?

Forstår jeg det rett?

Altså at jeg må skrive "publisering av musikk"?

Jeg kan ikke skrive "publikasjon av musikk" når det er snakk om å få musikken spilt for andre da? Publikasjon av musikk vil da si at notene er trykket på papir?

Forstår jeg det rett?

Ja, for publikasjonen er selve noteheftet ;)

Gjest zipper

Forstår jeg det rett?

Både publikasjon og publisering av musikk kan være riktig. En generell tendens i dårlig språk er den såkalte "substantivsyken", dvs at man velger substantiver der man kunne ha valgt verb. Direkte feil blir det ikke, men ofte er det bedre språk å velge verb-varianten. For å si det veeeeldig forenklet.

Annonse

Både publikasjon og publisering av musikk kan være riktig. En generell tendens i dårlig språk er den såkalte "substantivsyken", dvs at man velger substantiver der man kunne ha valgt verb. Direkte feil blir det ikke, men ofte er det bedre språk å velge verb-varianten. For å si det veeeeldig forenklet.

Takk - jeg endret det i teksten nå, og det ser mye riktigere ut nå.

Alt man ikke kan bruke DOL til en sein fredagskveld :)

Forøvrig en grei huskeregel å forsøke å ha et mer aktivt enn passivt språk.

Enig i det med verb og substantliv (aktivt/passivt) i språket. Men i eksempelet mitt var det jo en forskjell også ift det at publikasjonen er slev noteheftet/notene/den nedskrevne låta, men publiseringen er det å gjøre den kjent (inkl markedsføring, konsert, produksjon, salg osv). Ikke sant?

Gjest search result

Er du sikker på dette? Jeg vil da vitterlig mene at det er feil, og du sier det ikke er direkte feil. Hvorfor er det ikke direkte feil?

Gjest zipper

Er du sikker på dette? Jeg vil da vitterlig mene at det er feil, og du sier det ikke er direkte feil. Hvorfor er det ikke direkte feil?

Nei, når det gjelder publisering av musikk i betydning framføring, så er jeg på tynn is :) Og jeg er enig i at en publikasjon i mitt hode vil være en konkret trykksak, men kjenner ikke musikkens verden godt nok til å svare mer bastant enn jeg gjorde.

Gjest zipper

Enig i det med verb og substantliv (aktivt/passivt) i språket. Men i eksempelet mitt var det jo en forskjell også ift det at publikasjonen er slev noteheftet/notene/den nedskrevne låta, men publiseringen er det å gjøre den kjent (inkl markedsføring, konsert, produksjon, salg osv). Ikke sant?

Jeg er nok for usikker på ordene brukt i musikksammenheng til å svare mer bastant enn jeg gjorde. I utgangspunktet kan "publikasjon" også brukes om offentliggjøring mer generelt, og ikke bare om den konkrete trykksaken. Derfor mitt "ikke nødvendigvis feil".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...