Gå til innhold

Katter er fascinerende dyr:)

Anbefalte innlegg

Vi har to katter i huset. Det som er ganske rart å se er hvor "omsorgsfulle" kattene blir når en av oss er syke! Minstejenta på snart syv var syk et par dager denne uka. Ingen av kattene lot henne være i fred! De skulle absolutt ligge tett inntil henne begge to, og vek omtrent ikke fra hennes side.. det samme ser jeg når et av barna gråter. Kattene kommer løpende og gnir seg mot den som gråter. Utrolig rart :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363928-katter-er-fascinerende-dyr/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Morsomt. :) En del dyr har følelsene på plass når det gjelder omsorg for familien el."flokken". Også på tvers av art. Det sikrer sikkert flokkens (flest mulig individers) tilstand og overlevelse.

Lurer også på om såkalte "speilnevroner" bidrar til dette.

Interessant og fascinerende er det iallefall. :)

Morsomt. :) En del dyr har følelsene på plass når det gjelder omsorg for familien el."flokken". Også på tvers av art. Det sikrer sikkert flokkens (flest mulig individers) tilstand og overlevelse.

Lurer også på om såkalte "speilnevroner" bidrar til dette.

Interessant og fascinerende er det iallefall. :)

"Speilnevroner"?

Annonse

Ja, det er de :) Jeg merker selv at når jeg er stressa og løfter opp en av kattene, så slår hjertet straks saktere:)

Den svarte katten min fotefølger meg og skal helst ligge oppå beina mine, men den grå kommer hvis jeg er syk eller lei meg og skal ligge oppå brystet mitt.

Den svarte katten min fotefølger meg og skal helst ligge oppå beina mine, men den grå kommer hvis jeg er syk eller lei meg og skal ligge oppå brystet mitt.

Artig :)) Den katten vi hadde når jeg var gravid sist, var gær'n etter magen min og skulle helst ligge oppå meg hele tida :)

Annonse

ShitDiddelyDo

Det er galskap i en by, men her på landet er det galskap å ikke ha katt ;) Hver eneste dag finner jeg muselik utenfor døra mi ;)

Jaja. Når jeg våkner i morgen har forhåpentligvis alkoholen roet seg, og jeg vil ikke lenger ha noen katt. Dessuten skal jeg til Fornebu og se Roger Waters i morgen, så jeg lærer muligens å bygge en Wall for å hindre kattejævlene adgang. :)

Jaja. Når jeg våkner i morgen har forhåpentligvis alkoholen roet seg, og jeg vil ikke lenger ha noen katt. Dessuten skal jeg til Fornebu og se Roger Waters i morgen, så jeg lærer muligens å bygge en Wall for å hindre kattejævlene adgang. :)

Det er rart det med alkohol...det meste virker så vakkert :P

Kos deg :)

Sånn er det her også. Pusefrøkna er utrolig søt mot matmoren og passer på om noen er syk eller lei seg :)

En annen merkelig ting (med fare for å høres helt Margit Sandemo ut..;)) : Her forleden lå hun rundt halsen min, mjaua høyt, klorte meg, og lagde en større baluba, når jeg skulle ut en tur..Jeg fikk rett og slett ikke gått ut når jeg skulle, ble sånn 5 minutter forsinket for å sjekke hva det var med pus. Det fant jeg ikke ut av, men...Når jeg kom ut på gata, hadde det ramlet ned en _diger_ terakottapotte med plante og full pakke fra naboens vindu, akkurat der jeg ville låse meg ut. :o

Der var det nesten så jeg ble litt overtroisk! :) Snille pusen, passer på ;)

Sånn er det her også. Pusefrøkna er utrolig søt mot matmoren og passer på om noen er syk eller lei seg :)

En annen merkelig ting (med fare for å høres helt Margit Sandemo ut..;)) : Her forleden lå hun rundt halsen min, mjaua høyt, klorte meg, og lagde en større baluba, når jeg skulle ut en tur..Jeg fikk rett og slett ikke gått ut når jeg skulle, ble sånn 5 minutter forsinket for å sjekke hva det var med pus. Det fant jeg ikke ut av, men...Når jeg kom ut på gata, hadde det ramlet ned en _diger_ terakottapotte med plante og full pakke fra naboens vindu, akkurat der jeg ville låse meg ut. :o

Oi, dæven!! (venter bare på at Sør og Nickløsheletida begynner å blande seg inn i tråden med at dette selvsagt var helt tilfeldig, noe det selvsagt kan ha vært, men rart er det :P)

Man har jo bevis for at katter kan merke at eieren snart får et epilepsianfall, og man vet også at katter kan merke det om eieren har fått kreft eller andre sykdommer. Katten vi hadde når jeg ble gravid siste gangen begynte å tisse inne når jeg var noen uker på vei. Hun markerte i sofaen og flere steder, om og om igjen.. Jeg ringte veterinæren for råd og han spurte om det hadde skjedd noe nytt i hjemmet i det siste eller om jeg var gravid? Jeg hadde jo ikke fortalt om graviditeten til noen, men måtte fortelle at jeg var åtte uker på vei. Veterinæren sa at det var dette som var årsaken til skvettinga inne ;)

Gjest pjolter

Jeg er overbevist om at katter har en 6. sans.

Gjest zippyz

Mora mi har en gammel katt som sier ifra om noe på komfyren koker over. Selv om han ligger og sover rykker han til og begynner å mjaue, slik at min halvdøve mor reagerer.

En gang hadde mora mi besøk av et særdeles bråkete og viltert barnebarn. Katten liker ikke barn, så han holdt seg ute og viste seg ikke før en time etter barnebarnet dro. Det skal sies at besøket varte ca en uke, barnebarnet var borte på besøk til andre slektninger noen av dagene, eller på butikken (må ha bil). Ingen av gangene viste katten seg utenfor for å komme inn for å få mat. (Maten ble satt ut istedet.) Normalt sitter han klar klokken halv syv presis, fordi da vet han at matmor har stått opp og går inn på kjøkkenet for å sette på kaffen. Ikke så dum den katten. ;-)

En annen ting som er litt merkelig er at den forstår når jeg vil hjelpe den, f.eks når han har skadet seg eller når jeg må klippe av litt pels. Han er en tidligere villkatt med mye pels, så klipping og kamming var ikke aktuelt i begynnelsen. Nå kommer han og legger seg ned når vi roper på ham. Han legger seg også til slik at vi kommer til når vi skal sjekke om han har skadet seg. Alltid litt skeptisk først, men det er ok når vi ikke holdet ham fast eller kliper for mye i ham.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...