Gå til innhold

Sykepleier i svarte klær i psykiatrien

Anbefalte innlegg

sant å si
Skrevet

Nei, jeg er faktisk en ganske normal norsk kvinne.

Regnet i grunnen med det. Jeg er oftest svartkledd jeg også, uten å ha spesiell tilhørighet i noen av gruppene du (eller jeg ;) nevnte.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Spenol(1)

13

• Mandolaika

8

• frosken

5

• Sør

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest anonymt spørsmål
Skrevet

Hva slags t-skjorter er det du snakker om?

Generelt sett så oppfatter jeg det ikke som så spesielt om en mann går i svarte bukser og en svart t-skjorte.

Neida, jeg går mye med svart selv, men ikke helt konsekvent. Jeg går heller ikke med naglebelte, men det gjør ofte han.

T-skjortene er av typen som du ser på bildet midt i denne artikkelen:

http://www.biip.no/waschera/trend/3004500

I tillegg har han litt flere piercinger enn det som er normalt synes jeg.

Det er mulig at dette er normalt og ikke noe å tenke på, men jeg synes det var litt spesielt.

Gjest anonymt spørsmål
Skrevet

Hvorfor er svarte klær mindre nøytralt enn hvite klær, som jo svært mange bruker?

Med vennlig hilsen

Nå tenker jeg ikke på nøytralt rent fargemessig, men hva man signaliserer rent meningsmessig.

Jeg glemte å nevne at han også bruker naglebelte og har unormalt mange piercinger. Dette trenger ikke å bety noe spesielt kanskje, men man legger merke til han for å si det sånn ;)

Gjest pasient i sort
Skrevet

Jeg skjønner godt hva det er du er inne på. Det er klart en signaliserer noe gjennom sitt bruk av antrekk. Uniformering i en eller annen form kan skape avstand, indikere autoritet på samme måte som det å gå i sivil liksom skal skape mindre avstand og appellere til opplevelse av likeverd. Dette kan kanskje sies å være særlig tydelig innen psykiatrien.

Som pasient innen psykiatrien må jeg innrømme at jeg reagerer på pleiernes antrekk på samme måte som jeg forholder meg til hvite frakker på bestemte måter når jeg møter det.

Pleiere som går veldig "rocka" kledd kommuniserer noe ganske annet enn en typisk voksen dame i flagrende lilla og oransje gevanter og mange hengesmykker.

Typiske antrekk er gjerne et uttrykk for konvensjoner og det er da ikke unaturlig at dette trigger fordommer av lettere eller tyngre kaliber.

Jeg reagerer også når mennesker i helsevesenet går med kors rundt halsen eller har mye piercing eller tatoveringer.

Når jeg føler meg dårlig og er veldig skjør i forhold til mine omgivelser så ønsker jeg så stor grad av nøytralitetv som mulig. Det gjør meg tryggere å slippe å forholde meg til andres uttrykk og deres ønsker om å kommunisere en sosial, religiøs eller politisk posisjon.

Skrevet

Neida, jeg går mye med svart selv, men ikke helt konsekvent. Jeg går heller ikke med naglebelte, men det gjør ofte han.

Det er mulig at dette er normalt og ikke noe å tenke på, men jeg synes det var litt spesielt.

''Det er mulig at dette er normalt og ikke noe å tenke på, men jeg synes det var litt spesielt.

''

Kanskje du også er litt spesiell.

Skrevet

Nå synes jeg du legger utrolig mye i det å kle seg i svart.

Tror forøvrig det kan være fornuftig at folk som er innlagt møter folk som er sivilt kledd, og ikke bare "helseuniformer" :)

Gjest anonymt spørsmål
Skrevet

For å generalisere veldig; musikere går gjerne med svarte klær. De som spiller litt sånn røff og rocka type musikk. Eller de som liker sånn musikk.

Han behøver slett ikke være gother eller satanist av den grunn. Mange føler seg ellers bare mest vel i svarte klær, enkelt og greit.

Om han er mer kompis enn sykepleier, er du sikker på at det er sykepleier han er? Ikke sosionom, vernepleier el.l?

Nei, han er sykepleier. Mulig han er veldig glad i musikk, det vet jeg ikke. Som sagt så er det mulig at dette ikke betyr noe spesielt, men for meg signaliseres det noe når folk kler seg på en slik måte (kun svarte, trange klær, t-skjorter som har spesielle symboler, naglebelte og mange piercinger).

Skrevet

OK, trodde det var vanlig med hvitt tøy i helsevesenet.

Som regel ikke i psykiatriske avdelinger. Det ville blitt for sterilt og upersonling. Men de har noen hvite sykehussenger vet jeg ;)

Som pasient i en langtidssavdeling så vil en fort merke seg sånne detaljer, som feks mørke klær. Nå har jeg bare erfaring fra somatiske avdelinger, men det skjer såpass lite der også at en hekter seg fort opp i detaljer.

Om en ansatt skulle kle seg i svart en dag så hadde jeg nok ikke tenkt noe særlig over det. Men hvis personen _bare_ gikk i det, og jeg var litt paranoid så hadde jeg nok tenkt at han var satanist eller noe liknende o;).

Gjest anonymt spørsmål
Skrevet

Det er helt sikkert bare fordi klær ikke interesserer ham overhodet, derfor kjører han safe linje og kjøper svarte klær konsekvent.

Han må jo interessere seg litt for det er ikke hva som helst av svart han har på seg. Kun trange bukser og t-skjortene er ikke kjøpt i vanlige butikker (http://www.biip.no/waschera/trend/3004500). Se bildet i midten.

Gjest anonymt spørsmål
Skrevet

Om man ferdes i Paris eller Roma, ser en svært ofte kvinner i svarte kjoler. Det har aldri falt meg inn at de verken er satanister eller gotere.

Det er mulig at dette er normalt og ikke noe å tenke på, men jeg synes det var litt spesielt. Det er liksom ikke helt vanlige svarte klær. Trange bukser, spesielle t-skjorter og naglebelte er det eneste han har i klesskapet kan det se ut til.

Gjest anonymt spørsmål
Skrevet

Kanskje han bare liker fargen? Jeg går alltid i sort (kvinne), og jeg er hverken satanist, gother, rocker, blitzer, spesielt politisk, outsider eller begravelsesbyrå agent. Jeg liker sort, det er min farge, og jeg jobbet også tidligere innen psykiatri.

Skrevet

''Hvorfor er svarte klær mindre nøytralt enn hvite klær, som jo svært mange bruker?''

Svarte klær er vel ikke nødvendigvis mindre nøytrale enn hvite, men i helsevesenet generelt er det vel aller mest vanlig med hvitt tøy, eller i alle fall veldig sjeldent med svart.

''Svarte klær er vel ikke nødvendigvis mindre nøytrale enn hvite, men i helsevesenet generelt er det vel aller mest vanlig med hvitt tøy, eller i alle fall veldig sjeldent med svart.''

Det er ikke min erfaring. Jeg jobber tett mot helsevesenet, mest poliklinikker, og det er jammen lenge siden jeg har sett en lege e.l. i hvit frakk! På somatiske langtidsavdelinger er det sikkert annerledes pga hygiene osv. De ansatte på tannlegekontoret mitt bruker også hvite eller grønne uniformer, når jeg tenker meg om.

Uansett ville jeg ikke bli skeptisk til en fagperson ikledd i svart, nei.

Gjest anonymt spørsmål
Skrevet

''Det er mulig at dette er normalt og ikke noe å tenke på, men jeg synes det var litt spesielt.

''

Kanskje du også er litt spesiell.

Tenker du at jeg er spesiell fordi jeg synes at denne måten å kle seg på er spesiell eller fordi alle mennesker er spesielle?

Mandolaika
Skrevet

''Svarte klær er vel ikke nødvendigvis mindre nøytrale enn hvite, men i helsevesenet generelt er det vel aller mest vanlig med hvitt tøy, eller i alle fall veldig sjeldent med svart.''

Det er ikke min erfaring. Jeg jobber tett mot helsevesenet, mest poliklinikker, og det er jammen lenge siden jeg har sett en lege e.l. i hvit frakk! På somatiske langtidsavdelinger er det sikkert annerledes pga hygiene osv. De ansatte på tannlegekontoret mitt bruker også hvite eller grønne uniformer, når jeg tenker meg om.

Uansett ville jeg ikke bli skeptisk til en fagperson ikledd i svart, nei.

Jeg ville heller ikke vært skeptisk. Når jeg tenker meg om har jeg sett mange i både blått og grønt på legesenteret jeg sogner til.

Mandolaika
Skrevet

Nå synes jeg du legger utrolig mye i det å kle seg i svart.

Tror forøvrig det kan være fornuftig at folk som er innlagt møter folk som er sivilt kledd, og ikke bare "helseuniformer" :)

''Tror forøvrig det kan være fornuftig at folk som er innlagt møter folk som er sivilt kledd, og ikke bare "helseuniformer" :)''

Enig.

Skrevet

Jeg skjønner godt hva det er du er inne på. Det er klart en signaliserer noe gjennom sitt bruk av antrekk. Uniformering i en eller annen form kan skape avstand, indikere autoritet på samme måte som det å gå i sivil liksom skal skape mindre avstand og appellere til opplevelse av likeverd. Dette kan kanskje sies å være særlig tydelig innen psykiatrien.

Som pasient innen psykiatrien må jeg innrømme at jeg reagerer på pleiernes antrekk på samme måte som jeg forholder meg til hvite frakker på bestemte måter når jeg møter det.

Pleiere som går veldig "rocka" kledd kommuniserer noe ganske annet enn en typisk voksen dame i flagrende lilla og oransje gevanter og mange hengesmykker.

Typiske antrekk er gjerne et uttrykk for konvensjoner og det er da ikke unaturlig at dette trigger fordommer av lettere eller tyngre kaliber.

Jeg reagerer også når mennesker i helsevesenet går med kors rundt halsen eller har mye piercing eller tatoveringer.

Når jeg føler meg dårlig og er veldig skjør i forhold til mine omgivelser så ønsker jeg så stor grad av nøytralitetv som mulig. Det gjør meg tryggere å slippe å forholde meg til andres uttrykk og deres ønsker om å kommunisere en sosial, religiøs eller politisk posisjon.

Du har noen gode innspill der. Som ansatt bør en tenke over om en er der som ansatt eller som privatperson. Når de rollene kræsjer kan pasientene fort bli forvirret

Før jobbet jeg i en psykiatrisk bolig. Der merket jeg at mange andre ansatte nærmest var venninner med noen beboere. For meg ville den rollen blitt problematisk når jeg samtidig skal være den som skal være tydelig og sette grenser. Nå var dette en laaaangtidsbolig, men ved å være en slags utvidet familie så kan vi gjøre det enda vanskeligere for beboerne når de skal etablere seg utenfor institusjonen senere.

Gjest nordnes
Skrevet

Nei, han er sykepleier. Mulig han er veldig glad i musikk, det vet jeg ikke. Som sagt så er det mulig at dette ikke betyr noe spesielt, men for meg signaliseres det noe når folk kler seg på en slik måte (kun svarte, trange klær, t-skjorter som har spesielle symboler, naglebelte og mange piercinger).

Høres ut som en svartmetaller.

Skrevet

Jeg ville heller ikke vært skeptisk. Når jeg tenker meg om har jeg sett mange i både blått og grønt på legesenteret jeg sogner til.

:-)

Isj, da er vi kjedelig nok enige, må finne meg noen andre å krangle med ;)

Skrevet

For ikke å snakke om at det er støtende med de som har skikkelig dårlig klessmak! :o

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...