Gå til innhold

Sykepleier i svarte klær i psykiatrien

Anbefalte innlegg

Det siste avsnittet - ja, det kjenner jeg meg veldig igjen i. En mønstrete duk kan jo være nok til å vippe meg av pinnen når det er slik. MEN - jeg vært innlagt et utall ganger, og jeg har ALDRI reagert på hva de ansatte har på seg. Kanskje fordi jeg lar være å se på dem når jeg er dårlig.

Utover det synes jeg trådstarter er uhyggelig fordomsfull når det gjelder svartkledde folk.

Jeg synes også det er fordomsfullt. Kjenner også til andre som møter fordommer og får rare spørsmål fordi de har en klesstil som trådstarter beskriver. Selv synes det bare stilen er stygg, men smaken er jo som baken.

Fortsetter under...

• Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Spenol(1)

13

• Mandolaika

8

• frosken

5

• Sør

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Svarttrost

Neida, jeg går mye med svart selv, men ikke helt konsekvent. Jeg går heller ikke med naglebelte, men det gjør ofte han.

T-skjortene er av typen som du ser på bildet midt i denne artikkelen:

http://www.biip.no/waschera/trend/3004500

I tillegg har han litt flere piercinger enn det som er normalt synes jeg.

Det er mulig at dette er normalt og ikke noe å tenke på, men jeg synes det var litt spesielt. Det er liksom ikke helt vanlige svarte klær. Trange bukser, spesielle t-skjorter og naglebelte er det eneste han har i klesskapet kan det se ut til.

Skjønner bedre hva du mener nå.

Hadde jeg på psyk hatt en kontakt jeg ikke kjenner som sender så sterke signaler, ville jeg nok tenkt meg om flere ganger enn normalt for å ta kontakt, om jeg hadde behov for det.

Jeg synes virkelig ikke det er verre med svartkledde menn med naglebelte enn middelaldrende damer som går i flagrende lag på lag på lag-klær. Eller en lege jeg kjenner som konsekvent går i så korte bukser at det ser ut som han sparer til lengre buksebein.

Men jeg hadde vel reagert om vedkommende hadde en halvmeter høy, knallrød hanekam. :-)

Men nå handler det ikke om hva du som person synes er ok å se på men hva pasienter i en institusjon kan feste seg ved.

Hvis denne personen i tillegg til å like å kle seg i svart, også indirekte gir uttrykk for en spesiell livstil/filosofi så forstår jeg pasienter som kan synes det er angstfullt og skremmende.

Det er mennesker som er der fordi de er veldig dårlige psykisk. En skal ha vært igjennom mye før en havner på en langtidsavdeling.

Så litt refleksjon over dette kan være bra for alle parter. Det er ikke alltid at slike ting har så mye å si, men greit å tenke over ting, og rådføre seg med andre.

Men nå handler det ikke om hva du som person synes er ok å se på men hva pasienter i en institusjon kan feste seg ved.

Hvis denne personen i tillegg til å like å kle seg i svart, også indirekte gir uttrykk for en spesiell livstil/filosofi så forstår jeg pasienter som kan synes det er angstfullt og skremmende.

Det er mennesker som er der fordi de er veldig dårlige psykisk. En skal ha vært igjennom mye før en havner på en langtidsavdeling.

Så litt refleksjon over dette kan være bra for alle parter. Det er ikke alltid at slike ting har så mye å si, men greit å tenke over ting, og rådføre seg med andre.

Nå ja, jeg er uansett ikke enig med deg ang denne svartkledde sykepleieren.

Jeg synes også det er fordomsfullt. Kjenner også til andre som møter fordommer og får rare spørsmål fordi de har en klesstil som trådstarter beskriver. Selv synes det bare stilen er stygg, men smaken er jo som baken.

Dette handler jo ikke om klesstil i seg selv, men kleskodeks som ansatt på en psykiatrisk avdeling. Der må en reflektere over hvilke signaler en sender ut.

Hvis det er klesstilen en først hefter seg ved når en treffer den ansatte , så gir det forvirrende signaler.

Annonse

Dette handler jo ikke om klesstil i seg selv, men kleskodeks som ansatt på en psykiatrisk avdeling. Der må en reflektere over hvilke signaler en sender ut.

Hvis det er klesstilen en først hefter seg ved når en treffer den ansatte , så gir det forvirrende signaler.

Jeg hefter meg alltid først ved klesstilen. Det er slik jeg er skrudd sammen.

Jeg ser ikke noe problem i å reflektere rundt dette. Jeg sier jo at jeg er usikker på hva det kan skyldes og ønsker andres tanker rundt det.

Jeg følger deg helt på dette. Jeg tror problemet oppstår når vi alle får forskjellige bilder på netthinnen når vi snakker om det. Dessuten er det å skulle kommentere andres klestil noe vi ikke bør legge oss oppi. Men når en jobber i psykiatrien er en jo der i form av et yrke, en ansatt, ikke som privatperson.

Siden de som bor på avdelingen er sårbare fra før, er det blant annet klesstil noe en bør reflektere over.

Neida, jeg går mye med svart selv, men ikke helt konsekvent. Jeg går heller ikke med naglebelte, men det gjør ofte han.

T-skjortene er av typen som du ser på bildet midt i denne artikkelen:

http://www.biip.no/waschera/trend/3004500

I tillegg har han litt flere piercinger enn det som er normalt synes jeg.

Det er mulig at dette er normalt og ikke noe å tenke på, men jeg synes det var litt spesielt.

Etter min oppfatning så går det en grense for hvor spesielt en bør kle seg på jobb. I ditt opprinnelige innlegg så snakket du primært om sorte klær (inklusive noen t-skjorter med trykk på). Dette mener jeg må være ok. Dersom vedkommende på ulike måter gjør seg selv "svært spesiell", så mener jeg det kan virke forstyrrende i forhold til miljøet på avdelingen. Dette er imidlertid noe de fleste ledere vil ta opp med sine ansatte dersom det er tilfellet.

Skjønner bedre hva du mener nå.

Hadde jeg på psyk hatt en kontakt jeg ikke kjenner som sender så sterke signaler, ville jeg nok tenkt meg om flere ganger enn normalt for å ta kontakt, om jeg hadde behov for det.

Kanskje personen er lei av pasienter som "spiser han opp" og derfor velger en slik stil? ;)

Etter min oppfatning så går det en grense for hvor spesielt en bør kle seg på jobb. I ditt opprinnelige innlegg så snakket du primært om sorte klær (inklusive noen t-skjorter med trykk på). Dette mener jeg må være ok. Dersom vedkommende på ulike måter gjør seg selv "svært spesiell", så mener jeg det kan virke forstyrrende i forhold til miljøet på avdelingen. Dette er imidlertid noe de fleste ledere vil ta opp med sine ansatte dersom det er tilfellet.

Tror du det er noe ledere kvier seg for å gjøre? Jeg tenker at en persons klesstil er noe personlig, og noe en ikke vil legge seg opp.

Annonse

Gjest segunda

KIlær gjenspeiler mye, og jeg er veldig nøye med å kle meg etter anledninger. Det er jamenn ikke alltid lett.

Du får altfor mye dumme svar her. Du beskriver din magefølelse på en god måte, men det er umulig å si om den er riktig eller ikke. Uansett jeg forstår godt hva du prøver å uttrykke.

Gjest anonymt spørsmål

Jeg ser at jeg ha fått en del kritikk ang spørsmålet mitt. Jeg velger å svare på det felles i stedet for å svare hver enkelt.

Jeg vil igjen understreke at dette kun var et spørsmål og jeg ønsket å få innspill på hva som gjør at noen velger å kle seg på denne måten. Det er selvsagt mange grunner til dette og jeg vet ikke så mye om noen av de grunnene og ønsket innspill rundt dette. Jeg var litt skeptisk da det er en del grupper av mennesker som bruker svarte klær som har litt spesielle meninger, men jeg mener selv at jeg ikke hadde bestemt meg for at denne mannen er gal. Hvis jeg hadde bestemt meg for det så hadde det ikke vært noen grunn til å lufte det her ;-)

Jeg takker for innspill som gjorde at jeg fikk mer kunnskap om flere grunner folk har til å gå med svarte klær og jeg klarer fint å leve med at noen mener at jeg er fordomsfull. Jeg selv mener at det er mer fordomsfullt å anta noe uten å være villig til å høre på andre og få et annet syn på det :-)

Det tror jeg alle gjør. Spørsmålet er hva slags konsekvenser det får når en er ansatt i psykiatrien.

Når jeg tenker meg om, kommer jeg på at jeg har vært borti en pleier som kledde seg ca sånn. Det var ingen som reagerte negativt på stilen hans. Jeg tror til og med han er avdelingssykepleier i dag. :o)

Tror du det er noe ledere kvier seg for å gjøre? Jeg tenker at en persons klesstil er noe personlig, og noe en ikke vil legge seg opp.

Sikkert noen ledere som misliker å ta opp slikt. Samtidig er jo dette helsevesenet, og i helsevesenet er man ganske gode på å få folk til å innordne seg...*s*

Gjest anonymt spørsmål

KIlær gjenspeiler mye, og jeg er veldig nøye med å kle meg etter anledninger. Det er jamenn ikke alltid lett.

Du får altfor mye dumme svar her. Du beskriver din magefølelse på en god måte, men det er umulig å si om den er riktig eller ikke. Uansett jeg forstår godt hva du prøver å uttrykke.

Takk for støtte! :) Det er veldig vanskelig å forklare en magefølelse som du sier. Jeg hadde ikke spurt om dette dersom jeg bare hadde møtt en person med svarte klær. Atferd henger nøye sammen her og det er helhetsinntrykket som gjorde at jeg begynte å lure på om det kunne være noe mer som lå under her. Jeg har uansett fått noen gode forslag om andre grunner til at noen går med svarte klær hver dag og det setter jeg pris på. Men atferden hans er nå like spesiell da ;) Men vanskelig å beskrive et slikt inntrykk.

Når jeg tenker meg om, kommer jeg på at jeg har vært borti en pleier som kledde seg ca sånn. Det var ingen som reagerte negativt på stilen hans. Jeg tror til og med han er avdelingssykepleier i dag. :o)

Hvordan vet du at ingen reagerte negativt?

Gjest anonymt spørsmål

Ja, hadde dette kun dreid seg om en person med svarte klær hadde jeg ikke tenkt noe på det. Det er mer helhetsinntrykket med atferd, klær, piercinger som gjør at jeg fikk et inntrykk av at det kunne være andre grunner til at han velger å gå slik. Mulig at jeg tenker mer på dette enn andre, men ville bare høre andres tanker rundt dette :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...