Gå til innhold

Sykepleier i svarte klær i psykiatrien

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Spenol(1)

13

• Mandolaika

8

• frosken

5

• Sør

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest dfsaf

Jeg ser at jeg ha fått en del kritikk ang spørsmålet mitt. Jeg velger å svare på det felles i stedet for å svare hver enkelt.

Jeg vil igjen understreke at dette kun var et spørsmål og jeg ønsket å få innspill på hva som gjør at noen velger å kle seg på denne måten. Det er selvsagt mange grunner til dette og jeg vet ikke så mye om noen av de grunnene og ønsket innspill rundt dette. Jeg var litt skeptisk da det er en del grupper av mennesker som bruker svarte klær som har litt spesielle meninger, men jeg mener selv at jeg ikke hadde bestemt meg for at denne mannen er gal. Hvis jeg hadde bestemt meg for det så hadde det ikke vært noen grunn til å lufte det her ;-)

Jeg takker for innspill som gjorde at jeg fikk mer kunnskap om flere grunner folk har til å gå med svarte klær og jeg klarer fint å leve med at noen mener at jeg er fordomsfull. Jeg selv mener at det er mer fordomsfullt å anta noe uten å være villig til å høre på andre og få et annet syn på det :-)

Jeg mener at klesdrakt, sminke, smykker, hårfrisyre og andre valg rundt det ytre sier noe om hvem man er og at i forskjellige yrker bør en være klar over at dette påvirker hvordan en blir oppfattet og dermed også hvordan man representerer arbeidsplassen der en arbeider.

I noen tilfeller blir klesdrakten og utseendet upassende i sammenhengen der det oppstår og kan virke krenkende. Blant annet mye smykker og svært eksklusive klær kan være upassende, det samme med lange negler med mye farge, å bruke lue inne og annet som gjør at fokuset blir på yrkesutøveren og ikke på den jobben som skal gjøres eller på pasienten.

Slik sett så vil en bekledning med svarte black metal- klær og piercinger fort gjøre pasientene nysgjerrig på denne sykepleieren, men noen vil også kunne ta avstand fordi de er nervøse eller redde for at bekledningen er en slags statement i forhold til litt avvikende holdninger, kriminalitet og lignende.

Kan tenke meg at litt engstelige, eldre pasienter kan være skeptiske.. men for eksempel for en ungdom som er litt ute og kjøre kan det være positivt å møte personale som virker å ha kjennskap til en subkultur som ligner ens eget ståsted.

Syns det var spennende å høre at denne sykepleieren i tillegg til en spenstig bekledning også var tøff nok til å komme med alternative syn på pasientene, ta deres ståsted og forsvare dem. Det er fort gjort at det blir en uforsvarlig "enighetskultur" der det kritiske blikket på seg selv og egen praksis blir fraværende. Psykiatri er ingen eksakt vitenskap og det er viktig å ha et godt menneskesyn og et nyansert og reflektert syn på egen praksis og på pasientene.

Jeg jobber med folk, ikke i psykiatgrien, og hadde ønsket en slik kollega svært velkommen og tror at han kunne gjort en god jobb. Uansett er det viktig å tenke over hvordan en framstår, at man skal være profesjonell utgave av seg selv når man er på jobb.

Gjest Hiroshima

Denne stilen du beskriver ville jeg ikke sagt var av den mest heldige mtp å jobbe med psykiatriske pasienter nei. Her mener også jeg at det gjelder å være mest mulig nøytral.

Jeg hadde nok selv blitt svært usikker om jeg som pasient skulle forholdt meg til en psyk.pleier som så ut som "Lisbeth Sallander".

Utenom dette har jeg ingen som helst fordommer når det gjelder klestiler. Beundrer de som kler seg annerledes og som tørr å skille seg ut!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...