Gå til innhold

hva vil de si å være 40 % sykmeldt?

Anbefalte innlegg

Mammantil3

Er du sikker på at hun faktisk _kan_ bruke egenmeldinger i denne situasjonen?

Nei, jeg var ikke sikker, så jeg slo opp - og dere har rett.

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Sykmelding+og+sykepenger/Sykepenger+til+arbeidstakere

Dessuten regnes arbeidsgiverperioden ut fra kalenderdager - altså 16 kalenderdager, ikke arbeidersdager.

Egenmeldingsdager kan tas _før_ sykemelding, ikke i tilknytning til i etterkant.

Men: Jeg skjønner ikke at legen har snodd seg unna noe som helst, jeg, for 40 % sykemelding betyr da ikke at arbeidstakeren må ta ut mandag og tirsdag som sykedager for så å gå på jobb. Man kan jo redusere litt hver dag også, om så er, og da er man jo i en annen situasjon.

Fortsetter under...

Gjest jobber med slikt

ja jeg skal garantert bytte fastlege for han er utrolig dårlig på sosial intiligens...sitter bare foran pc'n sin og ser omtrent ikke på deg som pasient en gang... han har en ok sykepleier som tar tester og gjør så godt hun kan og takket være henne har jeg fått vite hva som feilte meg og gått på sterke medisiner for å bli bra igjen... Nå trenger jeg bare disse siste dagene på meg og helgen så klarer jeg nok å stabbe meg på jobb til mandag igjen... Har en utrolig krevende jobb så det er viktig og være frisk også...

Siden det er første gangen jeg er syk overhode har jeg ikke dårlig samvittighet for jeg vet at jeg har alt på det rene...

Bare lurer på om jeg nå kan bruke egenmelding på de tre siste dagene denne uken? eller kan jeg ikke det siden legen har skrevet ut 40% til og med fredag 6mai ?

Du kan IKKE bruke egenmelding rett etter en sykemelding. Det må ha vært en arbeidsdag imellom en sykemelding og en egenmelding. Og du kan ikke bruke egenmelding når arbeidsgiverperioden (16 kalenderdager) er oppbrukt

Gjest det er uprofesjonelt

Må si jeg ikke skjønner så mye av disse reglene jeg :´(

Jeg skulle ha skrevet i hovedinnlegget at jeg har først vært sykmeldt en uke....så fikk jeg en uke til...og jeg er like dårlig om ikke verre egentlig... men legen min sa at det ble så mye styr med nav så han kunne ikke sykmelde meg 100% den 3'dje uka for da ble det så mye problemer og spørsmål fra Nav :S Men at jeg ikke er bra er tydligvis ikke så viktig...

så jeg har altså først fått en uke sykmelding så måtte jeg tilbake til sjekk og nye penger måtte betales til legen....da han av prinsipp bare skriver ut en uke av gangen ( "prinsippet" hans er at han er VELDIG pengegrisk og bare tenker penger bestandig!!) så fikk jeg en uke til og nå fikk jeg altså kun 40% fra mandag 2/5 til fredag 6/5..... problemet er at jeg har ikke vært frisk nok til å klare å gå på jobb mandag og tirsdag....så da er vel de 40% brukt opp allerede? Det betyr at jeg må på jobb i morgen og blir vel enda verre... i stedenfor å prøve å bli bedre, ta helgen til hjelp og stille forhåpentligvis frisk til neste mandag.....

Men nå som jeg har 40% ut denne uka så kan jeg vel ikke bruke egenmelding "oppå" 40% sykmeldig eller??

Jeg har aldri vært syk før så jeg har ikke brukt noen egenmeldinger så jeg har i alle fall de til gode... men hvordan er reglene her i min situasjon nå da tro? blir helt stressa av det her jeg...huff....

Det høres ut som legen din ikke orker så mye papirarbeid, og velger grad av sykemelding ut i fra det, i stedenfor å ta utgangspunkt i din faktiske sykesituasjon. I så fall er det høyst uprofesjonelt!

Kanskje du skulle ta en telefon til fylkeslegen, eller enda bedre, sende en kopi av det du har skrevet her, og spørre om en lege kan fraskrive seg ansvar på den måten? Aller først kan du jo ta en telefon til legekontoret og si at du vurderer å spørre Fylkeslegen om dette - så kan du jo se om pipa får en annen låt.

Er du syk, så skal du ikke gå på jobb.

Gjest det er uprofesjonelt

Det høres ut som legen din ikke orker så mye papirarbeid, og velger grad av sykemelding ut i fra det, i stedenfor å ta utgangspunkt i din faktiske sykesituasjon. I så fall er det høyst uprofesjonelt!

Kanskje du skulle ta en telefon til fylkeslegen, eller enda bedre, sende en kopi av det du har skrevet her, og spørre om en lege kan fraskrive seg ansvar på den måten? Aller først kan du jo ta en telefon til legekontoret og si at du vurderer å spørre Fylkeslegen om dette - så kan du jo se om pipa får en annen låt.

Er du syk, så skal du ikke gå på jobb.

Jeg glemte å tilføye, at det vanlige er at når man skal forlenge en sykemelding (med en uke eller to) så er det vanlig at man bare kan ta en telefon til legen og be om dette. Altså når du først har vært der fysisk ved første sykemeldingen.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...