Gå til innhold

for mye proteiner

Gjest prottis

Anbefalte innlegg

Gjest prottis

Hei!

Trener styrketrening ca. 4 dager i uken, og prøver og spise bra mat. Dvs. mye proteiner er en del av kosten "ca.2-3 gram pr. kg kroppsvekt".

Min mor, som jobber som sykepleier mener at mitt proteininntak er alt for høyt og at normal norsk mat uten noe slags proteintilskudd er nok for trenende. Hun mener også at det de sier i muskelbladene med at du trenger så så mye proteiner for å bygge eller bevare muskelmassen er tull. "Et så stort protein inntak er farlig for nyrene og man vi få problemer i 40 åra, ja bare vent og se," sier hun.

Fins det noen upartiskte studier på dette som kan fortelle om min redde og sinte mor eller jeg har rett?

Vil helst ha svar av noen som har skikkelig greie på dette, og ikke bare beleste bedrevitere som meg selv.

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et meget interessant spørsmål. Dette er det alt for lite informasjon om. Håper du får et skikkelig svar.

big

ja jeg har hørt noe lignende jeg også, at det visstnok skal kunne ta knekken på nyrene eller levren eller noe annnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kvinnelig bekjent av meg spanderte på seg en time hos en av landets fremste ernæringseksperter for å få orden på kostholdet. Hun er litt opp i årene og driver moderat trening/mosjon 3-4 ganger i uken. Rådet hun fikk var å alltid ta en protein-shake etter treningen.

Jeg har faktisk liten tro på sykepleiere og allmennpraktiserende leger når det gjelder råd om trening og kosthold. Mitt inntrykk er at de ikke forstår at dem som trener trenger litt annerledes mat enn sofagrisene.

Jeg bruker proteinpulver selv og er ihvertfall ikke i tvil om at det har en positiv effekt på kroppen.

Håper du får svar fra noen "eksperter" på området. Det ville være interessant å få vite om proteinene kunne ha en skadelig effekt i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider