Gå til innhold

for mye proteiner

Gjest prottis

Anbefalte innlegg

Gjest prottis

Hei!

Trener styrketrening ca. 4 dager i uken, og prøver og spise bra mat. Dvs. mye proteiner er en del av kosten "ca.2-3 gram pr. kg kroppsvekt".

Min mor, som jobber som sykepleier mener at mitt proteininntak er alt for høyt og at normal norsk mat uten noe slags proteintilskudd er nok for trenende. Hun mener også at det de sier i muskelbladene med at du trenger så så mye proteiner for å bygge eller bevare muskelmassen er tull. "Et så stort protein inntak er farlig for nyrene og man vi få problemer i 40 åra, ja bare vent og se," sier hun.

Fins det noen upartiskte studier på dette som kan fortelle om min redde og sinte mor eller jeg har rett?

Vil helst ha svar av noen som har skikkelig greie på dette, og ikke bare beleste bedrevitere som meg selv.

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et meget interessant spørsmål. Dette er det alt for lite informasjon om. Håper du får et skikkelig svar.

big

ja jeg har hørt noe lignende jeg også, at det visstnok skal kunne ta knekken på nyrene eller levren eller noe annnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kvinnelig bekjent av meg spanderte på seg en time hos en av landets fremste ernæringseksperter for å få orden på kostholdet. Hun er litt opp i årene og driver moderat trening/mosjon 3-4 ganger i uken. Rådet hun fikk var å alltid ta en protein-shake etter treningen.

Jeg har faktisk liten tro på sykepleiere og allmennpraktiserende leger når det gjelder råd om trening og kosthold. Mitt inntrykk er at de ikke forstår at dem som trener trenger litt annerledes mat enn sofagrisene.

Jeg bruker proteinpulver selv og er ihvertfall ikke i tvil om at det har en positiv effekt på kroppen.

Håper du får svar fra noen "eksperter" på området. Det ville være interessant å få vite om proteinene kunne ha en skadelig effekt i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ta inn E N O R M E mengder med proteiner før nyrene og leveren begynner å krangle. Dessuten har kroppen egne begrensninger på hvor mye protein den klarer å ta opp. Ett enkelt introspektivt forsøk kan alle gjøre selv. Kjør ned 10-15 proteinshaker på en dag. Så ser dere selv hva som skjer, men jeg kan gi dere ett tips. Kjøp inn godt med dasspapir, og gjerne noe kløvervaselin!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei, prottis!

Din mor har nok mye rett i det hun sier. Det er mye meninger ute og går om proteiner og hvor mye vi trenger av dette. Dessverre er det mange av disse meningene som ikke har noe vitenskapelig grunnlag. Vi mennesker trenger et inntak av 0.8 til 1.0 g proteiner pr. kg kroppsvekt pr. dag ved vanlig aktivitet. Et slikt inntak er ikke vanskelig å få gjennom et vanlig sunt kosthold og vil sørge for at vi opprettholder nitrogenbalansen i kroppen (dvs. at vi fyller på med like mye som vi bruker).

For utholdenhets trening har flere studier vist at proteinbehovet bør være høyere enn for stillesittende. Et klassisk regressjons-studie av mannlige joggere som trente daglig opp til 75% av deres maximum, viste at et inntak rundt 0.94 g/ kg kroppsvekt opprettholdt nitrogenbalansen. Men det må nevnes at dersom kalori-inntaket ikke er høyt nok, vil selv ikke så mye som 2 g protein/kg kroppsvekt være nok for en som trener regelmessig. Dette er fordi for lite kalorier fører til at proteiner må brukes til 'drivstoff' i stedet for å opprettholde nitrogenbalansen. Proteiner kan omdannes til glukose ved behov, og det er dette som skjer når vi ikke får i oss nok av karbohydratene - som er den primære kilden av glukose.

Folk som driver med styrketrening inntar alt fra 1.2 til 3.4 g proteiner/ kg kroppsvekt per dag (dette er data fra diett-analyser), og ofte er mesteparten av dette fra protein-supplementer. Oppfatningen er at jo mer proteiner, jo sterkere blir man. Grunnlaget for denne praksisen har ikke blitt tilstrekkelig vist gjennom vitenskapelige studier. Proteinbehovet er delt inn i to deler for folk som driver med styrketrening - vedlikehold av 'lean body mass' og vekst av 'lean body mass'. Erfarne styrketrenere kan lett vedlikeholde muskelmassen med et protein-inntak likt stillesittende mennesker. Dette ble vist i et studie utført av Tarnopolsky og kollegaer i 1991. Derimot i begynnelsen av et styrketrenings-opplegg, når man begynner å bygge muskler, vil proteinbehovet være høyere. Et annet studie av Tarnopolsky viste at unge menn som drev med body-building 6 dager i uka, trengte et inntak rundt 1.5 g proteiner/ kg kroppsvekt pr dag for å opprettholde en positiv nitrogen-balanse for muskel-vekst. Nok et studie av Tarnopolsky (1992) viste at et inntak av 1.4 g protein/ kg kroppsvekt hadde en positiv virkning på muskelmasse-veksten i forhold til et inntak av 0.9 g/kg kroppsvekt. Når inntaket av 1.4 g/kg ble sammenlignet med et inntak av 2.4 g/kg, ble det ikke observert noe ekstra muskelmasse-vekst ved det høyere inntaket.

Å innta mer proteiner enn kroppen kan bruke er ikke nødvendig. Det er faktisk anbefalt å unngå dette. Når atleter har et høyt proteininntak, går dette ofte på bekostning av karbohydrat-inntaket. Dette kan gi for lite 'drivstoff' til musklene, og man vil ikke kunne yte sitt beste. Høyt inntak av proteiner bør også unngås da det kan føre til nyreproblemer og dehyrering. Et annet problem med høyt proteininntak er at kalsium-nivået i urinen øker. Det er en del diskusjoner om dette har noen praktisk effekt, men før vi vet mer, anbefales det at proteininntaket ligger på et nivå hvor nitrogenbalansen opprettholdes (eller er bare positiv nok til å bygge muskler. Se over for eksakte verdier). På den måten kan man forebygge osteoporose.

Informasjonen jeg har inkludert i dette svaret er hentet fra en klinisk ernæringsfysiologibok fra år 2000 som er et av standardverkene her i USA.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...