Lillemus Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Jeg liker at det kommer post hver dag. ) Jeg kjøper en del småting på nettet (samlerhobby) og det kommer rett i postkassen og som den utålmodige sjel jeg er hadde jeg ikke likt å vente i mange dager fordi det var postutdeling bare to ganger i uka. Når det gjelder reklame har jeg "Nei til uadressert reklame" på postkassen og det funker stort sett veldig bra. Kommunal info (som tømmeplan for avfall o.l.) får jeg allikevel. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Nå er det ikke alle som bor så nært postkontoret at de bare kan svippe innom, vet du, Sør Så jeg mener vi bør ha postombringing hver dag - over hele landet 0 Siter
Angustia Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Det er da mange småsteder ihvertfall som har avisbud. Jeg har vokst opp med det. Men det er jo veldig mye i Norge som er ekstremt grissgrent. Er man i området for landpostbudet, kommer vel neppe avisgutten syklende med avisa ;-) ''Men det er jo veldig mye i Norge som er ekstremt grissgrent. Er man i området for landpostbudet, kommer vel neppe avisgutten syklende med avisa ;-)'' Hehe, nå blei jeg litt småsnurt Det er ikke ekstremt grisgrendt i min kommune (det er faktisk over 5000 innbyggere, såh det såh!), men avstandene er store slik at avisbudene måtte vært atleter om de benytta sykkel ;-p Og ja, vi har landpostbud, men postkontoret eksisterer fortsatt! Vi har av en eller annen grunn "post i butikk" også, til stor ergrelse for meg som ikke benytter tjenesten og må vente leeenge i kassa til den ansatte er ferdig, sukk... 0 Siter
cathlin Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Post hver dag er veldig viktig for meg. Mulighet for å sende og motta post som når frem dagen etter den blir sendt. Daglige posthentingsrituale viktig. 0 Siter
Gjest zipper Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Jeg ønsker postlevering hver dag, men jeg trenger det ikke. To-tre ganger i uka hadde vært mer enn nok, i tillegg til et hastepostssystem som faktisk fungerer for hele landet. I tillegg burde postutleveringa ha vært sentralisert for alle som bor i urbane strøk, selvsagt med mulighet for utvidet service for eldre/bevegelseshemmede/andre som har andre gode grunner, evt som betalingstjeneste. En annen ting som burde ha vært gjort i fhd til landpostbud er å tillegge dem flere oppgaver. Jeg tror det er/har vært slik i deler Sverige at landpostbudet er pålagt å stikke innom eldre/syke brukere på ruten sin for å sikre at de ikke ligger der hjelpesløse, som et oppdrag for sosialmyndighetene. 0 Siter
Gjest Modern77 Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Nei, av og til haster det jo veldig med et brev... men syns det funker greit sånn som nå, ikke post på søndager. Fikk et brev nylig, med betalingsfrist samme dag! Flaks det var postlevering den dagen da. 0 Siter
ekte nick Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Da måtte det i tilfelle vært et A-post og B-post system. Postbudet måtte levere daglig, men det haster bare med A-posten. Dette kunne kanskje avlaste systemet litt. Men jeg vil tro at hele postsystemet har blitt veldig avlastet de senere årene etter man gikk mer og mer over til mail. 0 Siter
Gjest Tatjana Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 På kvelden er jo matbutikkene så lavt bemannet, at det ikke er kapasitet til å utnytte fordelene ved Post i butikk, nemlig at de har åpent sent. Det er litt bedre på kjøpesentre med postkontorer som følger senterets åpningstid, der er det i hvert fall folk på jobb. Men man kan jo ikke _hente_ pakker på et slikt kontor hvis man ikke hører til der. (Når kommer det "fritt postkontor-valg", burde ikke det være like enkelt som valg av skole og sykehus?) Og mens jeg er i gang: Kan ikke noen finne opp en automat for frimerkesalg etter verdi og vekt, som tåler å bli brukt? De har en rett ved der jeg jobber, men den er nesten alltid i ustand! Det er virkelig ikke verdens vanskeligste operasjon å trykke frankeringsmerker, det finnes jo automater for togbilletter og visittkort? Når jeg en sjelden gang trenger et frimerke med litt ukurant verdi, kommer det alltid en som skal overføre penger til et land uten bankvesen eller krangle på en renteoppføring i Postbanken fra 1976, og da stopper alle prosesser opp mens samtlige ansatte tar seg av det. ''På kvelden er jo matbutikkene så lavt bemannet, at det ikke er kapasitet til å utnytte fordelene ved Post i butikk, nemlig at de har åpent sent. '' Jeg skjønner at jeg virkelig bor i Huttaheiti. Butikkene stenger kl 17.00 på hverdager, og (en av dem) har åpnet il kl 19.00 fredager. Det er i sentrum. I vår lille grend har vi Post Depot, og der kan du få utlevert pakker og kjøpe frimerker. Og that's it. Jeg har prøvd å sende pakker, det går ikke men du kan få det sendt som brev. 0 Siter
fresja Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Trenger vel ikke få post hver dag. Avisene blir levert i postkassen av en annen distributør enn posten. Lokalavisa hjemmefra kommer nok med posten, men den kommer ut bare to ganger pr uke. Hastebrev på postkontoret er lite aktuelt. Bor i en kommune uten postkontor, og bygdas butikk vil heller ikke ha post i butikk. Må derfor dessverre til nabobygda for å hente pakker i en butikk der. 0 Siter
Caloni Makaroni Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Her jeg bor kommer posten et par ganger i uka, tror jeg. Postbudet er stadig vekk å se, men jeg tror han har viktigere syssler enn å dele ut post. Iallfall enn til å ta ta alle adressene hver dag. Må jo skravle litt og drikke litt kaffe også. (Offisielt sett så skal vel posten komme hver dag her også, når sant skal sies.) Det er forøvrig en kjent sak her at postbudet avslutter ruta om det begynner å regne. Når jeg tenker meg om har posten kommet oftere i det siste. Kanskje fordi det har blitt varmere i været. Men nei - postlevering hver dag er strengt tatt kanskje ikke nødvendig lenger. Men samtidig lever vi i et samfunn hvor vi forventer at ting skjer svært raskt, så jeg vet ikke om folk flest går med på et system hvor posten kun kommer et par-tre dager i uka. 0 Siter
morsan Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 ''Men det er jo veldig mye i Norge som er ekstremt grissgrent. Er man i området for landpostbudet, kommer vel neppe avisgutten syklende med avisa ;-)'' Hehe, nå blei jeg litt småsnurt Det er ikke ekstremt grisgrendt i min kommune (det er faktisk over 5000 innbyggere, såh det såh!), men avstandene er store slik at avisbudene måtte vært atleter om de benytta sykkel ;-p Og ja, vi har landpostbud, men postkontoret eksisterer fortsatt! Vi har av en eller annen grunn "post i butikk" også, til stor ergrelse for meg som ikke benytter tjenesten og må vente leeenge i kassa til den ansatte er ferdig, sukk... Ps Det er ingen syklende avisgutter her heller - de kjører bil! ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 På kvelden er jo matbutikkene så lavt bemannet, at det ikke er kapasitet til å utnytte fordelene ved Post i butikk, nemlig at de har åpent sent. Det er litt bedre på kjøpesentre med postkontorer som følger senterets åpningstid, der er det i hvert fall folk på jobb. Men man kan jo ikke _hente_ pakker på et slikt kontor hvis man ikke hører til der. (Når kommer det "fritt postkontor-valg", burde ikke det være like enkelt som valg av skole og sykehus?) Og mens jeg er i gang: Kan ikke noen finne opp en automat for frimerkesalg etter verdi og vekt, som tåler å bli brukt? De har en rett ved der jeg jobber, men den er nesten alltid i ustand! Det er virkelig ikke verdens vanskeligste operasjon å trykke frankeringsmerker, det finnes jo automater for togbilletter og visittkort? Når jeg en sjelden gang trenger et frimerke med litt ukurant verdi, kommer det alltid en som skal overføre penger til et land uten bankvesen eller krangle på en renteoppføring i Postbanken fra 1976, og da stopper alle prosesser opp mens samtlige ansatte tar seg av det. ''(Når kommer det "fritt postkontor-valg", burde ikke det være like enkelt som valg av skole og sykehus?)'' Ja, det kunne vært noe :-) Husker forresten en gang jeg fikk hentelapp om å hente en pakke på vår post-i-butikk, men da jeg kom dit og den ansatte slo opp på pakkenummeret/strekkode på den maksina de har, viste det seg at pakken ved en feil hadde havnet på en helt annen post-i-btuikk - omtrent en mil unna. Greit nok - feil kan skje. Men hennes første svar til meg, kjekt og greit, var at da kunne jeg jo bare dra dit og hente den. Jeg spurte om ikke hun kunne ringe eller gjøre noe annet slik at pakken ble videresendt hit, slik at jeg kunne hente den en annen dag, og da så hun helt himmelfallen på meg! Som om det var noe helt ekstremt å spørre om ;-) 0 Siter
laban Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 ''(Når kommer det "fritt postkontor-valg", burde ikke det være like enkelt som valg av skole og sykehus?)'' Ja, det kunne vært noe :-) Husker forresten en gang jeg fikk hentelapp om å hente en pakke på vår post-i-butikk, men da jeg kom dit og den ansatte slo opp på pakkenummeret/strekkode på den maksina de har, viste det seg at pakken ved en feil hadde havnet på en helt annen post-i-btuikk - omtrent en mil unna. Greit nok - feil kan skje. Men hennes første svar til meg, kjekt og greit, var at da kunne jeg jo bare dra dit og hente den. Jeg spurte om ikke hun kunne ringe eller gjøre noe annet slik at pakken ble videresendt hit, slik at jeg kunne hente den en annen dag, og da så hun helt himmelfallen på meg! Som om det var noe helt ekstremt å spørre om ;-) En sjelden gang blir våre pakker sendt nærmeste postkontor "den andre veien", men likevel får hentelapp fra det vi egentlig hører til. Ikke spør meg hvorfor hentelappen da viser at den skal hentes et annet sted, det er antakelig en standardverdi i datasystemet. Jeg har opplevd å bli sendt til det andre postkontoret for å hente der, bare for å få høre at de har sendt den videre til det riktige (uten å kontakte meg eller nabopostkontoret først, selvfølgelig). Jeg har all mulig forståelse for at det kan skje feil, jeg skjønner bare ikke hvorfor det er jeg som må gjøre 90% av jobben med å rette dem opp igjen. 0 Siter
morsan Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 En sjelden gang blir våre pakker sendt nærmeste postkontor "den andre veien", men likevel får hentelapp fra det vi egentlig hører til. Ikke spør meg hvorfor hentelappen da viser at den skal hentes et annet sted, det er antakelig en standardverdi i datasystemet. Jeg har opplevd å bli sendt til det andre postkontoret for å hente der, bare for å få høre at de har sendt den videre til det riktige (uten å kontakte meg eller nabopostkontoret først, selvfølgelig). Jeg har all mulig forståelse for at det kan skje feil, jeg skjønner bare ikke hvorfor det er jeg som må gjøre 90% av jobben med å rette dem opp igjen. ''Jeg har all mulig forståelse for at det kan skje feil, jeg skjønner bare ikke hvorfor det er jeg som må gjøre 90% av jobben med å rette dem opp igjen.'' Ikke sant! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.