Gjest togli Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Som trebarnsmor synes jeg vaskemaskina går konstant og strømregninga minker ikke akkurat Jeg har pleid å vaske på vanlig vaskeprogram (varer ca 1,5 time), men tenker at dette sikkert trekker enormt mye mer strøm enn om jeg bruker et program som varer i 30 min (temperaturen er den samme)? Jeg har en Miele-maskin om det har noe å si.. Klærne er sjelden kjempeskitne, så 30-minuttersprogram er kanskje mer enn godt nok? 0 Siter
Mandolaika Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Vet du at jeg har nettopp endret min rutine FRA den du ønsker å gå over til. Jeg har nemlig i lengre tid brukt et såkalt "dagligvask" 40-graders program på alt 40-graders tøy, det varer i ca. 45. min., mens det vanlige 40-graders programmet varer ca. 1,5 time. Jeg synes det etter hvert lukter litt av klærne! Sønnen sier det lukter surt av genseren hans (mulig han har sølt noe på den som vi ikke har visst om), og jeg synes liksom det lukter litt av gensere og trøyer, ikke vondt, men det lukter liksom kropp hvis du skjønner. Det lukter ikke sånn av tøyet når jeg har vasket det på det vanlige 40-graders programmet, så jeg tar en periode nå med tilbake til det lengste programmet. Du kan jo prøve og se, men ta da kun de klærne som du vet det ikke er sølt noe på, som ikke lukter noe svette osv. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Vet du at jeg har nettopp endret min rutine FRA den du ønsker å gå over til. Jeg har nemlig i lengre tid brukt et såkalt "dagligvask" 40-graders program på alt 40-graders tøy, det varer i ca. 45. min., mens det vanlige 40-graders programmet varer ca. 1,5 time. Jeg synes det etter hvert lukter litt av klærne! Sønnen sier det lukter surt av genseren hans (mulig han har sølt noe på den som vi ikke har visst om), og jeg synes liksom det lukter litt av gensere og trøyer, ikke vondt, men det lukter liksom kropp hvis du skjønner. Det lukter ikke sånn av tøyet når jeg har vasket det på det vanlige 40-graders programmet, så jeg tar en periode nå med tilbake til det lengste programmet. Du kan jo prøve og se, men ta da kun de klærne som du vet det ikke er sølt noe på, som ikke lukter noe svette osv. Oj.... da skal jeg revurdere det, ja! Trodde bakterier døde ved program på over 40 grader (og det er vel bakterier som bidrar til at det blir lukt?), men det spørs om programmet må være langt nok... 0 Siter
Mammantil3 Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Jeg skiller på klærne som vaskes på "vanlig" program og på kortprogram. F.eks. uteklær som brukes når det er skitten periode kjører jeg gjerne bare på kortprogram (og regnklær kun på skylling som tar 16 minutter) når jeg vet at det skal brukes i samme gørra igjen i morgen. Undertøy, håndklær og sengetøy kjøres på vanlig 60 graders program, men klær vi bruker utenpå undertøyet sorterer jeg endel. Det skitne - synlig skitne altså - kjører jeg på vanlig 40 graders program, mens det jeg vet kun har vært på en kort periode eller som ikke har synlig skitt kjører jeg på lettsteltprogrammet. Treningstøy synes jeg er vanskelig, for det tåler gjerne ikke særlig med temp på vannet og må kjøres på vanlig program for ikke å bli luktende vondt. Har 2 barn og mann, så jeg synes i grunnen maskina går jevnt og trutt her også.... Nå har imidlertid ungene blitt veldig mye flinkere til å se etter om klærne faktisk _er_ skitne før de sender dem på vask, før var ryddeteknikken å hive alt i skittentøysdunken hvis det ikke lå i skapet. Kanskje bare en liten dump før tenåringsfaktene slår inn for fullt? :-) 0 Siter
Mandolaika Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Oj.... da skal jeg revurdere det, ja! Trodde bakterier døde ved program på over 40 grader (og det er vel bakterier som bidrar til at det blir lukt?), men det spørs om programmet må være langt nok... ''Trodde bakterier døde ved program på over 40 grader (og det er vel bakterier som bidrar til at det blir lukt?), men det spørs om programmet må være langt nok...'' Ja, jeg har lest litt forskjellig ang. temperatur der, men jeg merker i alle fall forskjell på klærne etter kortprogrammet og det vanlige programmet. Jeg har en snart 3 år gammel Whirpool vaskemaskin. Jeg har brukt kortprogrammet mitt veldig lenge nå, så det er derfor jeg tar en periode med langprogrammet igjen nå. Tror det kan være lurt å bytte på litt. Du kan jo prøve ditt 30-minutters program da, det kan kanskje ha noe å si hva slags vaskemaskin man har også. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Jeg skiller på klærne som vaskes på "vanlig" program og på kortprogram. F.eks. uteklær som brukes når det er skitten periode kjører jeg gjerne bare på kortprogram (og regnklær kun på skylling som tar 16 minutter) når jeg vet at det skal brukes i samme gørra igjen i morgen. Undertøy, håndklær og sengetøy kjøres på vanlig 60 graders program, men klær vi bruker utenpå undertøyet sorterer jeg endel. Det skitne - synlig skitne altså - kjører jeg på vanlig 40 graders program, mens det jeg vet kun har vært på en kort periode eller som ikke har synlig skitt kjører jeg på lettsteltprogrammet. Treningstøy synes jeg er vanskelig, for det tåler gjerne ikke særlig med temp på vannet og må kjøres på vanlig program for ikke å bli luktende vondt. Har 2 barn og mann, så jeg synes i grunnen maskina går jevnt og trutt her også.... Nå har imidlertid ungene blitt veldig mye flinkere til å se etter om klærne faktisk _er_ skitne før de sender dem på vask, før var ryddeteknikken å hive alt i skittentøysdunken hvis det ikke lå i skapet. Kanskje bare en liten dump før tenåringsfaktene slår inn for fullt? :-) Det er igrunnen sånn jeg har gjort det til nå også, og skjønner at det sikkert er lurt å fortsette på samme måten framover Tenåringsfakter har vi allerede her i heimen, så det minnes stadig på at vi ikke vasker det som har vært brukt i en time eller to 0 Siter
Gjest togli Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 ''Trodde bakterier døde ved program på over 40 grader (og det er vel bakterier som bidrar til at det blir lukt?), men det spørs om programmet må være langt nok...'' Ja, jeg har lest litt forskjellig ang. temperatur der, men jeg merker i alle fall forskjell på klærne etter kortprogrammet og det vanlige programmet. Jeg har en snart 3 år gammel Whirpool vaskemaskin. Jeg har brukt kortprogrammet mitt veldig lenge nå, så det er derfor jeg tar en periode med langprogrammet igjen nå. Tror det kan være lurt å bytte på litt. Du kan jo prøve ditt 30-minutters program da, det kan kanskje ha noe å si hva slags vaskemaskin man har også. Jeg vet iallefall at Miele nok er den beste maskina på markedet og at jeg ble anbefalt ikke kjøpe Whirlpool (hadde tørketrommel i det merket), så _kanskje_ Miele er bedre på kortprogrammet.... men jeg tror nok at jeg kun legger inn klær som ikke ser skitne ut på det programmet.. Det andre bør nok vaskes som før... 0 Siter
laban Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Jeg kjører klær med typisk "utvendig" skitt, på kortprogram. Juniors bukser og gensere (etter én dags bruk, og med trøye under genseren), fotballtøy med søle eller grusstøv (han lukter ikke svette ennå), yttertøy og denslags. Maskinen er da som regel ikke så stappfull som når jeg kjører normalprogram. Sokker, trøyer og annet vi har hatt rett på kroppen, kjører jeg på normalprogram med full maskin. Ingen har klaget foreløpig. Jeg er pragmatisk når det gjelder sånt - ser tøyet rent ut, holder det for meg. Det lukter ikke av plagg brukt så lite, verken før eller etter vask. 0 Siter
Mandolaika Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Jeg vet iallefall at Miele nok er den beste maskina på markedet og at jeg ble anbefalt ikke kjøpe Whirlpool (hadde tørketrommel i det merket), så _kanskje_ Miele er bedre på kortprogrammet.... men jeg tror nok at jeg kun legger inn klær som ikke ser skitne ut på det programmet.. Det andre bør nok vaskes som før... Ja, jeg er veldig fornøyd med min Whirlpool, men etter å ha brukt 40-graders kortprogrammet i snart 3 år nå, tror jeg klærne har godt av en tid på langprogrammet igjen. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Jeg kjører klær med typisk "utvendig" skitt, på kortprogram. Juniors bukser og gensere (etter én dags bruk, og med trøye under genseren), fotballtøy med søle eller grusstøv (han lukter ikke svette ennå), yttertøy og denslags. Maskinen er da som regel ikke så stappfull som når jeg kjører normalprogram. Sokker, trøyer og annet vi har hatt rett på kroppen, kjører jeg på normalprogram med full maskin. Ingen har klaget foreløpig. Jeg er pragmatisk når det gjelder sånt - ser tøyet rent ut, holder det for meg. Det lukter ikke av plagg brukt så lite, verken før eller etter vask. Omtrent sånn jeg gjør det også - og jeg skjønner at det sikkert er lurt å fortsette med langprogrammet til "normale" vasker der maskina er full.. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Ja, jeg er veldig fornøyd med min Whirlpool, men etter å ha brukt 40-graders kortprogrammet i snart 3 år nå, tror jeg klærne har godt av en tid på langprogrammet igjen. Visste du forresten at man alltid bør kjøre en 90-graders vask innimellom, for å få rensa maskinen skikkelig? Jeg vasker så og si aldri på 90-grader, så her skal det skjerpings til 0 Siter
Mammantil3 Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Det er igrunnen sånn jeg har gjort det til nå også, og skjønner at det sikkert er lurt å fortsette på samme måten framover Tenåringsfakter har vi allerede her i heimen, så det minnes stadig på at vi ikke vasker det som har vært brukt i en time eller to Typiske klær som ble kastet i skittentøyet tidligere var sånne "lettvindte klær" som ble brukt etter litt tidlig dusj en kveld. Mens man ser på TV, helt stillesittende i en sofa. Ja-ja, bare å forberede seg, tenker jeg. :-) Hva vasking angår, så glemte jeg vel å si at f.eks. uteklær får en skikkelig vask innimellom (men jeg er særs sparsom på såpe siden det ødelegger impregneringen) når en "møkkaperiode" er over, og vanlige klær stort sett også blir ordentlig skitne innimellom og havner over i den lange vasken. Kanskje derfor det går så greit? 0 Siter
Mandolaika Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Visste du forresten at man alltid bør kjøre en 90-graders vask innimellom, for å få rensa maskinen skikkelig? Jeg vasker så og si aldri på 90-grader, så her skal det skjerpings til ''Visste du forresten at man alltid bør kjøre en 90-graders vask innimellom, for å få rensa maskinen skikkelig? Jeg vasker så og si aldri på 90-grader, så her skal det skjerpings til ;)'' Ja, jeg har hørt det, men jeg bruker nesten aldri 90 grader jeg heller. Kjørte en maskin for noen uker siden med noen vaskefiller på 90 grader, bare så¨nn for å ha gjort det. :-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Typiske klær som ble kastet i skittentøyet tidligere var sånne "lettvindte klær" som ble brukt etter litt tidlig dusj en kveld. Mens man ser på TV, helt stillesittende i en sofa. Ja-ja, bare å forberede seg, tenker jeg. :-) Hva vasking angår, så glemte jeg vel å si at f.eks. uteklær får en skikkelig vask innimellom (men jeg er særs sparsom på såpe siden det ødelegger impregneringen) når en "møkkaperiode" er over, og vanlige klær stort sett også blir ordentlig skitne innimellom og havner over i den lange vasken. Kanskje derfor det går så greit? Jeg bruker lite såpe uansett... har vaskemagneter, men stoler ikke 100 % på at de funker selv om jeg jo har sett at tøyet blir helt rent og luktfritt kun med dem også 0 Siter
Mandolaika Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Jeg bruker lite såpe uansett... har vaskemagneter, men stoler ikke 100 % på at de funker selv om jeg jo har sett at tøyet blir helt rent og luktfritt kun med dem også Hva er vaskemagneter? Har hørt om vaskenøtter. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 ''Visste du forresten at man alltid bør kjøre en 90-graders vask innimellom, for å få rensa maskinen skikkelig? Jeg vasker så og si aldri på 90-grader, så her skal det skjerpings til ;)'' Ja, jeg har hørt det, men jeg bruker nesten aldri 90 grader jeg heller. Kjørte en maskin for noen uker siden med noen vaskefiller på 90 grader, bare så¨nn for å ha gjort det. :-) Tror jeg skal få tatt en sånn maskin idag, så har det iallefall blitt gjort Venninna mi ble nesten sjokka fordi jeg vaska sengetøy på "bare" 60 grader, men jeg greide å overbevise henne om at det var hun og ikke jeg som var "rar" 0 Siter
Mammantil3 Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Jeg bruker lite såpe uansett... har vaskemagneter, men stoler ikke 100 % på at de funker selv om jeg jo har sett at tøyet blir helt rent og luktfritt kun med dem også Ah, en flash fra "fortiden" - vaskemagneter husker jeg at jeg prøvde, men siden jeg sluttet må jeg vel ha hatt en opplevelse av at de ikke fungerte særlig godt. Jeg bruker langt fra anbefalt såpemengde til vanlig vask, kan ikke skjønne at klærne har godt av så mye såpe. Og ikke bruker jeg noe særlig med mykningsmiddel heller, både fordi jeg bruker tørketrommel på store ting og fordi begge ungene klør lett av slike ting. 0 Siter
Mandolaika Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Tror jeg skal få tatt en sånn maskin idag, så har det iallefall blitt gjort Venninna mi ble nesten sjokka fordi jeg vaska sengetøy på "bare" 60 grader, men jeg greide å overbevise henne om at det var hun og ikke jeg som var "rar" Er ikke noe som blir vasket på høyere temperatur enn 60 hos meg, kun de få gangene jeg kjører en 90-gradersmaskin bare for å få gjort det. :-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Hva er vaskemagneter? Har hørt om vaskenøtter. Vaskemagneter er de mørkeblå, runde dingsene litt til høyre på bildet: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.5672583 Ser at de er testet og visstnok ikke hjelper mer enn rent vann... Samtidig er testen utført av "Lilleborg", så ikke godt å si om man kan stole på den eller ikke I diskusjonen nedover på sida der kommer det fram positive ting om vaskemagnetene, så jeg har dem liggende i maskinen uansett (det tar iallefall ikke skade ) - men supplerer med _litt_ vaskepulver. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Er ikke noe som blir vasket på høyere temperatur enn 60 hos meg, kun de få gangene jeg kjører en 90-gradersmaskin bare for å få gjort det. :-) Samme her 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.