Gå til innhold

Vaske på kortprogram (30 min)

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

''Da velger jeg å stole på deg :P

''

:-D

Jeg er mer en effektiv men lat husmor, ikke så supernøye...

Ups... der ramla glorien delvis av :P

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mammantil3

13

• Mandolaika

10

• Mirabell

5

• pekkaline

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mammantil3
Skrevet

Samme her :)

Huh - vasker du ikke microfiberklutene på 90?

Gjest togli
Skrevet

Huh - vasker du ikke microfiberklutene på 90?

Bør jeg det eller var du ironisk nå? :P

Bakteriene drepes når man vasker over 40 grader og jeg vil tro at når undertøy anbefales å vaskes på 60 grader, så kan også microfiberkluter vaskes på den temperaturen ;)

Mammantil3
Skrevet

Bør jeg det eller var du ironisk nå? :P

Bakteriene drepes når man vasker over 40 grader og jeg vil tro at når undertøy anbefales å vaskes på 60 grader, så kan også microfiberkluter vaskes på den temperaturen ;)

Nei-nei, jeg var ikke ironisk - ble bare litt overraska. Jeg kjøpte mine første microfiberprodukter fra Eidsvoll Miljøprodukter i sin tid, og da ble vi fortalt at klutene skulle vaskes på 90 grader med omo color vaskepulver og uten tøymykner. Og ikke tørkes i tørketrommel.

Så det har jeg nå fortsatt med, jeg da, også med kluter som ikke kommer fra EM. Er muligens "overkill" på temperaturen, men filler som brukes på do og slikt synes jeg det er greit å koke skikkelig. Vil ikke ha med dobakterier videre, liksom, og de sure kjøkkenklutene synes jeg ikke lukter rent på mindre. Akkurat det siste innser jeg at kan være psykisk betinget. :-)

Mandolaika
Skrevet

Røk ut en diskusjon med ei venninne om dette i påsken, for uten at jeg visste hva hun gjorde på kjøkkenet smakte den oppskjærte frukten av såpe - noe jeg dessverre sa (for av og til kan f.eks. melon få litt smak av såpe hvis den er helt på nippen til å bli for gammel - og det var det jeg trodde). Vi ble liksom ikke helt enige, kan man si. :-/

Nuvel, enhver får gjøre som man vil, er kanskje bedre med litt for mye såpe enn litt for lite. Kanskje.

''Nuvel, enhver får gjøre som man vil, er kanskje bedre med litt for mye såpe enn litt for lite. Kanskje.''

Jeg tenker at de som kjøper sånne sprayer med alt mulig rart på må ha god råd. Det er jo svindyrt.

Gjest togli
Skrevet

Nei-nei, jeg var ikke ironisk - ble bare litt overraska. Jeg kjøpte mine første microfiberprodukter fra Eidsvoll Miljøprodukter i sin tid, og da ble vi fortalt at klutene skulle vaskes på 90 grader med omo color vaskepulver og uten tøymykner. Og ikke tørkes i tørketrommel.

Så det har jeg nå fortsatt med, jeg da, også med kluter som ikke kommer fra EM. Er muligens "overkill" på temperaturen, men filler som brukes på do og slikt synes jeg det er greit å koke skikkelig. Vil ikke ha med dobakterier videre, liksom, og de sure kjøkkenklutene synes jeg ikke lukter rent på mindre. Akkurat det siste innser jeg at kan være psykisk betinget. :-)

Ok, skjønner ;)

Jeg ble fortalt at 60 grader var nok siden "dobakterier" forsvinner ved ca 40 grader....

Mammantil3
Skrevet

Ok, skjønner ;)

Jeg ble fortalt at 60 grader var nok siden "dobakterier" forsvinner ved ca 40 grader....

Hm... Fikk noe å tenke på der, ja...

Gjest togli
Skrevet

Jeg er iallefall ikke dau ennå, så jeg regner med jeg ikke er bakterieinfisert :P

Skrevet

Jeg solgte Eidsvoll-produktene for noen år siden. Grunnen til at de skal vaskes på 90 grader er at de ikke "slipper" dritten de har samlet opp før på ca 80 grader.

Skrevet

Vet du at jeg har nettopp endret min rutine FRA den du ønsker å gå over til.

Jeg har nemlig i lengre tid brukt et såkalt "dagligvask" 40-graders program på alt 40-graders tøy, det varer i ca. 45. min., mens det vanlige 40-graders programmet varer ca. 1,5 time.

Jeg synes det etter hvert lukter litt av klærne!

Sønnen sier det lukter surt av genseren hans (mulig han har sølt noe på den som vi ikke har visst om), og jeg synes liksom det lukter litt av gensere og trøyer, ikke vondt, men det lukter liksom kropp hvis du skjønner.

Det lukter ikke sånn av tøyet når jeg har vasket det på det vanlige 40-graders programmet, så jeg tar en periode nå med tilbake til det lengste programmet.

Du kan jo prøve og se, men ta da kun de klærne som du vet det ikke er sølt noe på, som ikke lukter noe svette osv.

pst prøv litt eddik i vaskekammeret, det skal fjerne/hjelpe på lukt. (Fleeceplagg kan det fort bli lukt i, og det er ikke fullt så lett å få bort lukten med eddik)

Gjest togli
Skrevet

Måtte bare sjekke mine fiberkluter fra Enjo og der står det faktisk at de skal vaskes på fra 40-60 grader :)

Mammantil3
Skrevet

Jeg solgte Eidsvoll-produktene for noen år siden. Grunnen til at de skal vaskes på 90 grader er at de ikke "slipper" dritten de har samlet opp før på ca 80 grader.

Ah... Det var oppklarende! (Og jeg har nok muligens hørt det før, så takk for påminnelsen!)

:-)

Mammantil3
Skrevet

Måtte bare sjekke mine fiberkluter fra Enjo og der står det faktisk at de skal vaskes på fra 40-60 grader :)

Fikk svar fra SSI om at Eidsvollklutene skal vaskes på 90 grader fordi de ikke slipper "dritten" før på 80. Så da fortsetter jeg med det, jeg.

Gjest togli
Skrevet

Fikk svar fra SSI om at Eidsvollklutene skal vaskes på 90 grader fordi de ikke slipper "dritten" før på 80. Så da fortsetter jeg med det, jeg.

Ah, såpass ja..... Greit å sjekke det ut :) Jeg tør ikke ta mine på 90 siden det sto maks 60...

Mammantil3
Skrevet

Ah, såpass ja..... Greit å sjekke det ut :) Jeg tør ikke ta mine på 90 siden det sto maks 60...

Måtet sjekke nå, har et par fra annen leverandør som det står max 60 på - men de har blitt med i 90-gradersvaska hele veien, og de er like fine. De tåler nok mer enn som så, ser det ut til. :-)

Gjest togli
Skrevet

Måtet sjekke nå, har et par fra annen leverandør som det står max 60 på - men de har blitt med i 90-gradersvaska hele veien, og de er like fine. De tåler nok mer enn som så, ser det ut til. :-)

Ok! Får se om jeg tar sjansen :)

Mandolaika
Skrevet

pst prøv litt eddik i vaskekammeret, det skal fjerne/hjelpe på lukt. (Fleeceplagg kan det fort bli lukt i, og det er ikke fullt så lett å få bort lukten med eddik)

Takk for tips. Jeg har hørt at eddik binder fargene bedre jeg.

Skrevet

Takk for tips. Jeg har hørt at eddik binder fargene bedre jeg.

Det stemmer også. :)

Vet at besteforeldregenerasjonen bruker å henge ut eks dressene. De stryker over plagget med en lett fuktet klut med eddik på, og lar de henge noen timer ute.. Fjerner skaplukten. :)

Edikk i skåler tar også røyklukt der man røyker osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...