Gå til innhold

Det minst viktige faget i grunnskolen?

Anbefalte innlegg

Gjest segunda

Jeg kan ikke strikke og det er ikke noe stort savn for min del ;)

Det ville mangle mye i mitt liv hvis jeg ikke kunne nyte kunst og håndverk. Nå strikker jeg mye, men jeg kunne like gjerne tegnet eller malt, spilt piano eller snekret møbler. Kunnskaper om form og farger og den gleden og velværet det gir er viktig.

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

12

• Mary Poppins

8

• laban

6

• Holmes

4

Mest aktive i denne tråden

Mary Poppins

Hvorfor er det viktig da? Det synes jeg ungene kan lære hjemme

Da vil man sannsynligvis kun lære om et syn, og sannsynligvis ikke på et nøytralt basis. Dessuten er det velig mange ikke-religiøse mennesker i Norge, så sjansen for at man ikke lærer noe om religion i det hele tatt vil i så fall være stor.

Jeg synes det er viktig å kunne litt om alle religionene.

''Det synes jeg ungene kan lære hjemme''

Poenget er at det er ikke alle hjem som er egnet til å lære barna om religion, eller matte, eller norsk, eller engelsk, eller naturfag... Hadde alle hjem kunnet det, så hadde vi jo ikke behøvd skole.

Men må vi lære religion da? De fleste hjem, uansett religion eller ikke religion, kan lære ungene god moral, det gjør vi jo hver dag likevel. De fleste oppdrar ungene sine etter sine egne moralske prinsipper.

Gjest hvis du må velge ett?

Men må vi lære religion da? De fleste hjem, uansett religion eller ikke religion, kan lære ungene god moral, det gjør vi jo hver dag likevel. De fleste oppdrar ungene sine etter sine egne moralske prinsipper.

Ja, jeg syns det er viktig å lære om religion. Jeg syns religion og samfunnsfag flettes litt sammen. For å forstå samfunnet, er det viktig med kunnskap om bl. a. religion.

Syns jeg.

Da vil man sannsynligvis kun lære om et syn, og sannsynligvis ikke på et nøytralt basis. Dessuten er det velig mange ikke-religiøse mennesker i Norge, så sjansen for at man ikke lærer noe om religion i det hele tatt vil i så fall være stor.

Jeg synes det er viktig å kunne litt om alle religionene.

Jeg vet ikke hvor nøytralt det læres på skolen og i barnehagen. Det er ingen av mine unger som har hatt det på skolen.

Ja, jeg syns det er viktig å lære om religion. Jeg syns religion og samfunnsfag flettes litt sammen. For å forstå samfunnet, er det viktig med kunnskap om bl. a. religion.

Syns jeg.

Hehe, mine to eldste har klart seg bra de uten å lære noe religion. Minste har hatt forkynnende katolisisme, han har ikke hatt vondt av det, men det var helt unødvendig. Jeg har aldri lest så mye om helgener som når han gikk der, det var utrolig mange jeg aldri hadde hørt om.

Annonse

Gjest hvis du må velge ett?

Hehe, mine to eldste har klart seg bra de uten å lære noe religion. Minste har hatt forkynnende katolisisme, han har ikke hatt vondt av det, men det var helt unødvendig. Jeg har aldri lest så mye om helgener som når han gikk der, det var utrolig mange jeg aldri hadde hørt om.

Når man skal lære om f. eks. kriger/konflikter som foregår i verden (samfunnsfag), så er det jo veldig nyttig å ha litt basiskunnskap om de forskjellige religionene, siden religion i stor grad knyttes til kriger/konflikter i dag.

På samme måte, når man skal lære om krigshistorie, så er det jo kjekt å vite hva en jøde er, når man hører om jødeutryddelsen.

Alle fag er viktig, men hvis jeg måtte velge ville jeg valgt gym. Ikke fordi det ikke er viktig, men fordi man kan klare å være fysisk aktiv uten å bli lært det av en pedagog. Det er idrettslag i nærmest alle bygder og byer, og mangfoldet er stort.

Når man skal lære om f. eks. kriger/konflikter som foregår i verden (samfunnsfag), så er det jo veldig nyttig å ha litt basiskunnskap om de forskjellige religionene, siden religion i stor grad knyttes til kriger/konflikter i dag.

På samme måte, når man skal lære om krigshistorie, så er det jo kjekt å vite hva en jøde er, når man hører om jødeutryddelsen.

Det er jo historie og behøver ikke blandes med religion. Det kalles jødeutryddelse men man lærer ikke på skolen om de millionene med sigøynere, homofile og funksjonshemmede som Hitler gasset ihjel ved side av. Man lærer ikke mye om Lebensborn heller.

Annonse

Det er jo historie og behøver ikke blandes med religion. Det kalles jødeutryddelse men man lærer ikke på skolen om de millionene med sigøynere, homofile og funksjonshemmede som Hitler gasset ihjel ved side av. Man lærer ikke mye om Lebensborn heller.

''men man lærer ikke på skolen om de millionene med sigøynere, homofile og funksjonshemmede som Hitler gasset ihjel ved side av.''

Neivel? Det står da i historiebøkene som brukes i norsk skole.

''men man lærer ikke på skolen om de millionene med sigøynere, homofile og funksjonshemmede som Hitler gasset ihjel ved side av.''

Neivel? Det står da i historiebøkene som brukes i norsk skole.

Da har det blitt nye bøker siden mine gikk på skolen. Jeg aner ikke hva minstemann har lært om det, de har et annet pensum enn den vanlige skolen.

Ungene sier at RLE er kjedeligst. -men det er jo viktig for å forstå samfunnet rundt seg, særlig i globaliseringens tidsalder.

Gym er viktig for de som trenger å røre litt på seg for å orke skoledagen.

Musikk er kjempeviktig for å få litt pusterom og for å bruke en annen del av hjernen enn ellers, og det ligger mitt hjerte nær som kulturskolelærer.

Jeg tror alle fagene i grunnskolen er viktige for at ungene skal utvikle seg til hele balanserte mennesker med gode allmennkunnskaper og gode liv.

Alle fag er viktig, men hvis jeg måtte velge ville jeg valgt gym. Ikke fordi det ikke er viktig, men fordi man kan klare å være fysisk aktiv uten å bli lært det av en pedagog. Det er idrettslag i nærmest alle bygder og byer, og mangfoldet er stort.

Men idrettslagene fanger ikke opp barn om de har foreldre som selv ikke interesserer seg for idrett, og ikke alle familier har gode vaner med å ta ungene sine ut på tur så de får bevege seg.

Men idrettslagene fanger ikke opp barn om de har foreldre som selv ikke interesserer seg for idrett, og ikke alle familier har gode vaner med å ta ungene sine ut på tur så de får bevege seg.

Det er tull, alle mine tre er glad i å bevege seg og trene og jeg står vel ikke fram som noe godt forbilde når det gjelder det. Kanskje har det noe med innstilling å gjøre, jeg drev idrett hver dag helt til jeg var 14 år.

Gjest sveatla

Jeg ser det er stor stemning for sidemål under her, men sidemål er bare et emne innenfor norskfaget og ikke noe eget fag. Ikke er det spesielt mye sidemål i grunnskolen, heller. Det blir som å foreslå å droppe geometri, men beholde resten av mattefaget.

Jeg velger Mat & helse, da det uansett følger så lite ressurser med det faget at det i stor grad blir en vits. Det betyr ikke at jeg ønsker det bort, men slik det er i dag, tror jeg det er minst skadelig å sløyfe det.

Ellers er jeg generelt positiv til "pustehull" som musikk, kunst & håndverk (selv om min sønn synes det er noe herk), kroppsøving og mat & helse.

Enig med deg Laban, mat og helse må være det minst viktige faget.

Er viktig med musikk, drama og kunst!.

Synes forøvrig alle fag er viktige, det gir flere muligheten til å finne ut hva de er god på, og hvor deres ressurser ligger, om det så er innen idrett eller matematikk.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4059767.ece

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...