Gå til innhold

Det minst viktige faget i grunnskolen?


Anbefalte innlegg

Mandolaika

Enig med deg Laban, mat og helse må være det minst viktige faget.

Er viktig med musikk, drama og kunst!.

Synes forøvrig alle fag er viktige, det gir flere muligheten til å finne ut hva de er god på, og hvor deres ressurser ligger, om det så er innen idrett eller matematikk.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4059767.ece

Jeg her helt uenig i at mat og helse er minst viktig, er også helt uenig i at musikk, drama og kunst er viktige fag å ha på skolen. :-)

Fortsetter under...

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    12

  • Mary Poppins

    8

  • laban

    6

  • Holmes

    4

Mest aktive i denne tråden

Men idrettslagene fanger ikke opp barn om de har foreldre som selv ikke interesserer seg for idrett, og ikke alle familier har gode vaner med å ta ungene sine ut på tur så de får bevege seg.

Nei sant nok, men hvis jeg skulle velge bort et fag ville det blitt gym.

Annonse

Det er ikke noe fag som heter nynorsk. Sidemål er et emne innenfor norskfaget, akkurat som geometri og algebra er emner i matte.

Å? Da begynner jeg å bli hauggammel. Vi hadde nynorsk som eget fag, og med egen karakter. (Eller var det på gymnaset? Hm! kenge siden begge deler..;))

Det er tull, alle mine tre er glad i å bevege seg og trene og jeg står vel ikke fram som noe godt forbilde når det gjelder det. Kanskje har det noe med innstilling å gjøre, jeg drev idrett hver dag helt til jeg var 14 år.

Nei, det er ikke tull. Det finnes alt for mange unger som har gymtimene på skolen som eneste fysiske aktivitet. Etter 16 år som lærer har jeg sett nok av den sorten. Uten disse timene ville de knapt bevegd seg. Og det er ikke nødvendigvis sånn at de som har foreldre med fysiske handicap er de dårligst stilte i så måte, mye av dette gjelder holdninger. En rullestolbruker kan ha gode holdninger hva fysisk aktivitet gjelder selv om vedkommende ikke kan ta med ungene på fjelltur.

Det blir gitt egen karakter i sidemål.

Det er mulig, men det er bare helt mot slutten av ungdomsskolen det fungerer som noe eget "fag". Synes ikke det å endre på sidemålsundervisningen (f.eks. gjøre det mer muntlig) kan sammenliknes med å "fjerne et fag".

Å? Da begynner jeg å bli hauggammel. Vi hadde nynorsk som eget fag, og med egen karakter. (Eller var det på gymnaset? Hm! kenge siden begge deler..;))

Norsk sidemål i så fall, ikke nynorsk.

Det er mulig det fortsatt er egen sidemålskarakter i 10., men det er først helt mot slutten at det fungerer som noe mer enn et emne innenfor norskfaget. Jeg synes ikke det å tone ned eller legge om sidemålsbiten på ungdomsskolen kan sidestilles med å "fjerne et fag i grunnskolen".

Annonse

Norsk sidemål i så fall, ikke nynorsk.

Det er mulig det fortsatt er egen sidemålskarakter i 10., men det er først helt mot slutten at det fungerer som noe mer enn et emne innenfor norskfaget. Jeg synes ikke det å tone ned eller legge om sidemålsbiten på ungdomsskolen kan sidestilles med å "fjerne et fag i grunnskolen".

''Det er mulig det fortsatt er egen sidemålskarakter i 10''

Det er det, og den teller like mye som alle andre karakterer ved innsøking til vg. De elevene som kommer opp i norsk til skriftlig eksamen, må skrive to tekster; en på hovedmål og en på sidemål. Om du velger å ikke kalle det et fag, tar ikke bort det faktum at sidemål teller like mye som alle andre fag.

Personlig er jeg ikke for å fjerne sidemål, bare for å ha sagt det.

Da svarer jeg gym. Alle ungene er jo med på minst tre aktiviteter i uka uansett, og et par av dem innebærer sikkert løping eller hopping.

''Alle ungene er jo med på minst tre aktiviteter i uka uansett, og et par av dem innebærer sikkert løping eller hopping.''

Niks.

Da svarer jeg gym. Alle ungene er jo med på minst tre aktiviteter i uka uansett, og et par av dem innebærer sikkert løping eller hopping.

''Alle ungene er jo med på minst tre aktiviteter i uka uansett, og et par av dem innebærer sikkert løping eller hopping.''

Det der stemmer ikke. Alt for mange unger er ikke med på noe som helst av fysiske aktiviteter på fritiden.

Nei, det er ikke tull. Det finnes alt for mange unger som har gymtimene på skolen som eneste fysiske aktivitet. Etter 16 år som lærer har jeg sett nok av den sorten. Uten disse timene ville de knapt bevegd seg. Og det er ikke nødvendigvis sånn at de som har foreldre med fysiske handicap er de dårligst stilte i så måte, mye av dette gjelder holdninger. En rullestolbruker kan ha gode holdninger hva fysisk aktivitet gjelder selv om vedkommende ikke kan ta med ungene på fjelltur.

Mine har alltid vært fysisk aktive,14-åringen vil heller være ute enn å spille spill og sitte på data. Det er sånt han gjør når han ikke har noe annet å gjøre

''Alle ungene er jo med på minst tre aktiviteter i uka uansett, og et par av dem innebærer sikkert løping eller hopping.''

Det der stemmer ikke. Alt for mange unger er ikke med på noe som helst av fysiske aktiviteter på fritiden.

Jeg bare morer meg litt med å dra konklusjoner etter tråden om hvor mange fritidsaktiviteter ungene skal ha nå for tida.

mariaflyfly

Jeg ser det er stor stemning for sidemål under her, men sidemål er bare et emne innenfor norskfaget og ikke noe eget fag. Ikke er det spesielt mye sidemål i grunnskolen, heller. Det blir som å foreslå å droppe geometri, men beholde resten av mattefaget.

Jeg velger Mat & helse, da det uansett følger så lite ressurser med det faget at det i stor grad blir en vits. Det betyr ikke at jeg ønsker det bort, men slik det er i dag, tror jeg det er minst skadelig å sløyfe det.

Ellers er jeg generelt positiv til "pustehull" som musikk, kunst & håndverk (selv om min sønn synes det er noe herk), kroppsøving og mat & helse.

''Jeg velger Mat & helse, da det uansett følger så lite ressurser med det faget at det i stor grad blir en vits. Det betyr ikke at jeg ønsker det bort, men slik det er i dag, tror jeg det er minst skadelig å sløyfe det. ''

Slik jeg ser det, virker det som om det er mer ressurser nå enn tidlig på 90-tallet. Broren min pleier å beskrive i detalj hvordan de "lagde" cornflakes på heimkunnskapen. ;)

Guttungen hadde i dag laga kyllingburger fra scratch (riktignok ferdige brød) og fruktsalat med råkrem til dessert. Stedatra ringte meg fra butikken i går for å få idéhjelp til hovedrett. De lagde forrett og hovedrett til et budsjett av kr 120,- pr snute. Jeg kjente jeg nesten var litt imponert. Hun hadde visst endt opp med eggerøre på toast til forrett og spaghetti carbonara til hovedrett. (jeg tipsa henne om noe hun kunne bruke eggene til, siden hun alikevel måtte kjøpe 6 stk. *s*) Hun hadde hatt igjen 8 kr av budsjettet sitt da hun var ferdighandla :)

Men jeg tror det ligger færre timer i læreplanen i faget nå enn før ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...