Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Junior, 13 år, skal på leirskole på fjellet i begynnelsen av juni. Vi har fått klar beskjed på at alle elever skal ha enten fjellstøvler eller vantette tursko da de skal på bekkevandring.

Junor har hverken fjellstøvler eller gode tursko, ikke er vi gode fjellvandrere heller.

Hva slags sko bør vi velge? Jeg tenker at det må være sko som må være gode på foten og som han kan ha over sommeren og utover høsten.

Gode forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/364276-forslag-til-gode-tursko/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lurer på det meste

Alle fjellstøvler skal være vanntette. Jeg kan vasse i vann med mine hele dagen uten å bli våt. Det finnes nok også tursko som er ganske vanntette men det er jeg usikker på. Hikingsko med gore tex er godt vannavisende men ikke tette. Er det sånn at de skal vasse i vann sammenhengende må det fjellstøvler til. Skal de bare passere våte partier er hikingsko helt fint. Høyden på støvelen må vurderes ut fra behov. Normalt høye fjellstøvler duger for de fleste turer, men det finnes også ekstra høye jaktstøvler.

Fjellstøvler med gore tex og skinn er noe træl hvis man plumper. Det tar veldig lang tid å få de tørre igjen. Opptil flere dager.

Militærstøvler som er riktig smurt er helt tette og populære blandt mange.

Noter ned behovene og vurder prisen. Du behøver ikke kjøpe det dyreste for å få gode støvler.

Jeg er glad i Alfa sine støvler. Relativt dyre, litt tunge og med både lær og gore tex. De passer godt til mitt behov og mine føtter. Men behov og føtter varierer som kjent.

Lykke til!

Alle fjellstøvler skal være vanntette. Jeg kan vasse i vann med mine hele dagen uten å bli våt. Det finnes nok også tursko som er ganske vanntette men det er jeg usikker på. Hikingsko med gore tex er godt vannavisende men ikke tette. Er det sånn at de skal vasse i vann sammenhengende må det fjellstøvler til. Skal de bare passere våte partier er hikingsko helt fint. Høyden på støvelen må vurderes ut fra behov. Normalt høye fjellstøvler duger for de fleste turer, men det finnes også ekstra høye jaktstøvler.

Fjellstøvler med gore tex og skinn er noe træl hvis man plumper. Det tar veldig lang tid å få de tørre igjen. Opptil flere dager.

Militærstøvler som er riktig smurt er helt tette og populære blandt mange.

Noter ned behovene og vurder prisen. Du behøver ikke kjøpe det dyreste for å få gode støvler.

Jeg er glad i Alfa sine støvler. Relativt dyre, litt tunge og med både lær og gore tex. De passer godt til mitt behov og mine føtter. Men behov og føtter varierer som kjent.

Lykke til!

Takk for utdypende svar. jeg tror det er slik at de skla passere våte partier og vasse over noen bekker. Jeg heller mot hikingsko, de er mer anvendlige enn fjellstøvler.

Noe av det viktigste er i alle fall at han kjøper dem tidlig, allerede nå, så han får "gått dem inn" skikkelig i god tid før turen. Ellers får han fullt av gnagsår og blemmer når de skal gå.

Jeg har selv ikke fjellsko, men bruker solide joggesko når jeg går i fjellet.

Mammantil3

Jeg har i mange år hatt det man kaller "skikkelige fjellsko"; Alfa walking queen med lyst skinn og solid såle.

I fjor høst måtte jeg imidlertid kjøpe meg nye fjellsko, og endte ut med en gore tex-sko fra Viking. Veldig lett, men fortsatt stødig såle og halvhøyt skaft sånn at jeg kan gå over små bekker uten å få vann ned i skoa (for det hjelper ikke med vanntett hvis det renner over, liksom).

Jeg bruker denne skoen som en overgangssko også, på høsten og gjerne gjennom det første snøfallet. Supergod å ha på foten, brukte veldig lite tid på å gå dem inn, og lite Compeed for å reparere gnagsår.

Uansett hva dere ender med, så vil jeg si at det viktigste er at skoen er vanntett og at det er en så stødig/tykk såle at det ikke blir sårt å gå på spisse steiner. Joggesko med gore tex holder ikke, selv om det er gode sko så fungerer de bare på gode stier. Og det høres ut som ungdommene skal gå i litt røffere terreng.

Annonse

Jeg har i mange år hatt det man kaller "skikkelige fjellsko"; Alfa walking queen med lyst skinn og solid såle.

I fjor høst måtte jeg imidlertid kjøpe meg nye fjellsko, og endte ut med en gore tex-sko fra Viking. Veldig lett, men fortsatt stødig såle og halvhøyt skaft sånn at jeg kan gå over små bekker uten å få vann ned i skoa (for det hjelper ikke med vanntett hvis det renner over, liksom).

Jeg bruker denne skoen som en overgangssko også, på høsten og gjerne gjennom det første snøfallet. Supergod å ha på foten, brukte veldig lite tid på å gå dem inn, og lite Compeed for å reparere gnagsår.

Uansett hva dere ender med, så vil jeg si at det viktigste er at skoen er vanntett og at det er en så stødig/tykk såle at det ikke blir sårt å gå på spisse steiner. Joggesko med gore tex holder ikke, selv om det er gode sko så fungerer de bare på gode stier. Og det høres ut som ungdommene skal gå i litt røffere terreng.

Takk for gode tips, vi får ta oss en runde i sportsbutikkenene og se hva vi ender opp med.

Gjest må gås inn

Løp og kjøp med en gang, uansett hvilken sko dere velger. Det viktigste er at skoen er brukt _mye_ før de drar, for å unngå gnagsår på tur. utsyr ham ogsågodt med compeed og gode sokker.

Så han bør gå til og fra skolen med skoene frem til han drar (og heller ha et par sandaler/ joggesko stående på skolen som han bytter til på de varme dagene).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...