Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jerntabletter er ikke dyrt, du kan kjøpe 100 stk Duroferon duretter på Apotek for kr 94,00.

https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=1516214&c=1006&g=false

Ikke så galt som jeg hadde sett for meg, da. Før var jeg blodgiver og fikk jerntabletter i blodbanken, men nå er jeg for lett til å gi blod.

Innmat og blodmat. Blodpølse, for eksempel.

Blodpølse er godt, men det er mer noe en får spesielt lyst på innimellom enn noe en spiser hver dag. Det er tungt og søtt, og minner meg om å spise pepperkakedeig. :)

Litt på siden, hvor fort går jern ut av kroppen? Holder det å spise jernrik mat en gang i uka, eller må en spise det hver dag?

Gjest Tatjana

Blodpølse er godt, men det er mer noe en får spesielt lyst på innimellom enn noe en spiser hver dag. Det er tungt og søtt, og minner meg om å spise pepperkakedeig. :)

Litt på siden, hvor fort går jern ut av kroppen? Holder det å spise jernrik mat en gang i uka, eller må en spise det hver dag?

Jeg har slitt med lavt jernlager i flere år, og jeg tar jerntabletter. En dam jeg kjenner (hun er forresten sykepleier) anbeaflte meg blodmat og innmat. Selv spiser hun blodpølse en gang i måneden, og det holder for henne. Da slipper hun jerntablettene. Jeg spiser altså IKKE blodmat, og er ikke spesielt glad i innmat heller, så jeg tar mine jerntabletter.

Hvor fort jernet går ut av kroppen er vel individuelt. For meg er det menstruasjonen som er problemet. Jeg har veldig kraftige blødninger. For deg, det kommer an på hva som er årsaken til jernmangelen.

Annonse

Jeg har slitt med lavt jernlager i flere år, og jeg tar jerntabletter. En dam jeg kjenner (hun er forresten sykepleier) anbeaflte meg blodmat og innmat. Selv spiser hun blodpølse en gang i måneden, og det holder for henne. Da slipper hun jerntablettene. Jeg spiser altså IKKE blodmat, og er ikke spesielt glad i innmat heller, så jeg tar mine jerntabletter.

Hvor fort jernet går ut av kroppen er vel individuelt. For meg er det menstruasjonen som er problemet. Jeg har veldig kraftige blødninger. For deg, det kommer an på hva som er årsaken til jernmangelen.

Ok, takk :) det er nok en kombinasjon av sterke blødninger og litt jernfattig kosthold.

• 2 måneder senere...
Gjest ulike måter

Har ikke lest alle svarene dine, men depottabletter fra apoteket er greit, sammen med C-vitamin (det øker opptaket av jern).

Har ikke verdiene økt i løpet av de neste mnd (du bør få tatt en oppfølgingstest) må det utredes hvorfor verdiene er lave, og hvor "lekkasjen" er. For min del fikk jeg plutselig lave jernverdier som ikke lot seg øke verken med kosthold, jerntabletter, jernsprøyter eller blødningshemmende tabletter. Det skyldtes cøliaki.

• 2 måneder senere...
Gjest stinecj

Ikke så galt som jeg hadde sett for meg, da. Før var jeg blodgiver og fikk jerntabletter i blodbanken, men nå er jeg for lett til å gi blod.

Hvis det er veldig vanskelig for deg å kjøpe jerntbl, så kan du kanskje gå på blodbanken og si at du gjerne vil komme tilbake som blodgiver, men at du må legge på deg litt og få opp jernlageret. Jeg var blodgiver før, men kan ikke gi nå pga lavt jernlager. Man får jo alltid med jerntbl der hvis man trenger det. Jeg har aldri sett på jerntbl som den største utgiftsposten, så jeg har prøvd litt av hvert fra apotek og helsekost. Jeg fant noen veldig bra i sverige en gang, men jeg kastet esken og glemte hva de het... (Det var litt store tbl på et sølvbrett... uheldigvis var det ikke skrevet navnet på merket bak på brettet, sånn som det ofte er på div helsekosttbl). Jeg følte de hjalp - og verdiene gikk opp etter å ha brukt dem en stund. Magen var også ok med dem (jeg har ikke hatt de største problemene med magen ved inntak av jerntbl). Nå er ikke jeg ekspert, men jeg har lest litt om jernopptak. Selv om man pøser på med jern, så er det ikke nødvendigvis sånn at kroppen tar den opp. Det kan hjelpe å supplere med litt c-vitaminer. Spesielt når man tar jerntbl. Og unngå melkeprodukter (i alle fall til det måltidet du tar jern). Det finnes også flytende jernmixdur som du kan ta. Jeg har ikke prøvd den, men jeg vet den brukes en del til eldre som har lavt jernlager. Jeg tror den tas opp lettere i kroppen. Du kan evt snakke med legen din om jernsprøyter. Det tar tid å få opp jernlageret. Det er ikke unormalt at jernlageret går ned når man blir gravid, så det kan være greit å bruke litt penger på jerntbl og spise litt ekstra kjøtt før du blir gravid. Det er ikke gratis å få barn (eller ha barn).... så man må nok bare punge ut :D Lykke til!

P.S. Legen min sier alltid at jeg skal spise mye leverpostei, biff og annet rødt kjøtt. Og innmat. Jeg er ikke glad i innmat jeg heller. Jeg spiser ikke så mye rødt kjøtt. Ikke pga økonomi, egentlig, men vi har aldri spist så mye av det her i huset. Jeg spiser litt villt. Jeg vet ikke om de leverposteiskivene i matpakka gjør all verden, men det er jo verdt et forsøk. Og leverpostei er grei matpakkemat :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...