Gå til innhold

Rehabiliteringsopphold


Gjest Shira :o)

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)

Du vil også kunne få god veiledning pr telefon fra Homecare hvis ikke verden har forandret seg siden mannen min holdt på med dette :-)

Hvis du kan få plass på Catosenteret to-tre måneder etter operasjonen (noe som ikke nødvendigvis er mulig), så har jeg stor tro på at de vil kunne hjelpe deg i gang med større aktivitet. Noe av dette handler også om psykologiske barrierer og vanemønstre du har lagt deg til i den lange perioden du har vært syk. Fordelen med Catosenteret for deg vil være at du der kan møte en del medpasienter som ikke er 50 år eldre enn deg ;-) Når det er sagt, så har jeg også gode erfaringer med Jeløya og Vikersund, selv om de fleste pasientene der er eldre. Jeg har ingen egenfaring med Hauglandsenteret, men ville egentlig har trodd at det ville vært et bra sted for deg?

Du kan evt. maile meg på froskeadressen min hvis det dukker opp konkrete spørsmål rundt dette med opptrening (jeg har blant annet noen tanker om hvilke steder du ikke bør søke...).

[email protected]. Jeg er ikke så ofte inne på den adressen, så hvis du mailer meg så kan det være greit om du gir meg et hint om det her på dol :-)

Homecare er fremdeles gode på telefon! :o)

Der er du inne på noe svært viktig frosken, mine psykiske barrierer! Jeg har hatt 10 år på å bygge dem godt opp, he he. Jeg har hatt aktiv behandling som gjør at jeg er ikke helt ille, men noe er det der selvsagt.

Da kan det hende at det dukker opp en mail, jeg hinter her inne jeg. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    21

  • frosken

    17

  • Caloni Makaroni

    7

  • Sør

    2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Shira :o)

Uten at jeg kjenner deg så tenker jeg at det beste er at annen familie kommer hjem til deg og avlaster. Etter en tid når du har kommet mer i orden så kan du tenke mer på rehabliteringsopphold.

Jeg kjenner en som fikk ileostomi. Hun dro på rehabiliteringsopphold (tror det var Cato-senteret) rett etterpå. Det ble en stor psykisk belastning for henne. Så ja, jeg synes du bør vente til du har kommet mere i orden.

En operasjon og sykdom sliter også på annen familie. Det er ikke bare du som skal komme deg etter operasjonen :)

''En operasjon og sykdom sliter også på annen familie. Det er ikke bare du som skal komme deg etter operasjonen :)

''

Svært viktig moment!

Sist operasjon ble veldig tøff også, eller oppholdet på sykehuset ble tøft. Guttungen er skjermet for mesteparten av dette, men klart tærer det på oss. Vi har veldig godt nettverk, vi er veldige heldige der, så vi har kommet oss godt igjennom de fleste utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt i samme situasjon

[quote name=Shira :o)' timestamp='1306056794' post='4584566]

''En operasjon og sykdom sliter også på annen familie. Det er ikke bare du som skal komme deg etter operasjonen :)

''

Svært viktig moment!

Sist operasjon ble veldig tøff også, eller oppholdet på sykehuset ble tøft. Guttungen er skjermet for mesteparten av dette, men klart tærer det på oss. Vi har veldig godt nettverk, vi er veldige heldige der, så vi har kommet oss godt igjennom de fleste utfordringer.

Kanskje dere skal ta dere en tur til syden/legoland etc når alt dette er gjennomført? Det kan være bra for den øvrige familie å ha noe å se frem til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Kanskje dere skal ta dere en tur til syden/legoland etc når alt dette er gjennomført? Det kan være bra for den øvrige familie å ha noe å se frem til :)

Åja, vi er flinke til å finne ting å se frem til! :o)

Vi sitter litt å vurderer om vi skal booke tur nå i ferien, jeg har ikke fått operasjonsdato, så jeg kan nesten konkludere med at det blir etter sommerferien.

Vi er blitt veldige flinke til å finne ferier hvor ikke jeg tar for mye oppmerksomhet, dvs at vi har det alle fint, jeg kan være dårlig uten at det går utover guttungen. Er dette med å finne løsninger og ikke bare se hinder. Synes faktisk at vi kan skryte av at vi er blitt flinke der. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1306055753' post='4584550]

Det er en colostomi.

Nja, jeg har egentlig ikke så mye annen familie det vil være aktuelt å dra til, jeg vil uansett bare lengte hjem. Det vi kan gjøre, som vi har gjort før, er at familie kommer hjem til oss og avlaster litt, men kun for en kort periode, for jeg er ikke så flink til å ta det med ro jeg da, blir vimsende rundt dem. ;o)

Så er jeg veldig var på at jeg vil være på mitt eget bad når jeg skal fikle med nye stellmetoder osv. Vi har gjestebad i huset, så jeg er vant med mitt eget. Liker ikke når jeg er hos familie og må til å dele på badet, he he. Blir slik når badet blir der en oppholder seg mest. ;o)

Jeg tror at en stund etterpå er tingen for meg. Da er jeg vant med stomien også. Jeg velger dette selv, så jeg har god tid til å forberede meg, dette er ingen rask avgjørelse.

Jeg har svært lite kjennskap til de forskjellige stedene, annet enn brosjyrer jeg har lest her og der på sykehusene.

Greia er jo at når man er på rehabilitering så må man klare seg sjøl, dusje, stå opp, kle på seg og ordne seg. Det er jo en av kriteriene for å komme dit. Men frosken vet mer om dette enn meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Greia er jo at når man er på rehabilitering så må man klare seg sjøl, dusje, stå opp, kle på seg og ordne seg. Det er jo en av kriteriene for å komme dit. Men frosken vet mer om dette enn meg

He, det der må en mestre på sykehusavdelingen også dessverre. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Caloni Makaroni

Greia er jo at når man er på rehabilitering så må man klare seg sjøl, dusje, stå opp, kle på seg og ordne seg. Det er jo en av kriteriene for å komme dit. Men frosken vet mer om dette enn meg

''Greia er jo at når man er på rehabilitering så må man klare seg sjøl, dusje, stå opp, kle på seg og ordne seg. Det er jo en av kriteriene for å komme dit.''

Det gjelder ikke alle steder. Jeg vet om svært mange som har vært på rehabilitering ulike plasser, og de har vært meget hjelpetrengende, mange av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Greia er jo at når man er på rehabilitering så må man klare seg sjøl, dusje, stå opp, kle på seg og ordne seg. Det er jo en av kriteriene for å komme dit.''

Det gjelder ikke alle steder. Jeg vet om svært mange som har vært på rehabilitering ulike plasser, og de har vært meget hjelpetrengende, mange av dem.

Det er rekonvalisenshjem og det er noe helt annet. Finnes det lenger da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Det er rekonvalisenshjem og det er noe helt annet. Finnes det lenger da?

De kaller det rehabiliteringssentre. De har flere hvor man både får stell, pleie og trening bare i Trondheim, der hvor jeg har jobbet innen sektoren, og jeg tror ikke Trondheim er helt unikt på den fronten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kaller det rehabiliteringssentre. De har flere hvor man både får stell, pleie og trening bare i Trondheim, der hvor jeg har jobbet innen sektoren, og jeg tror ikke Trondheim er helt unikt på den fronten?

Det tror jeg for her finnes det ikke, det eneste jeg vet er at folk med ryggmargsskader kunne få være på Sunnaas etter operasjoner før hvor de ikke klarer seg sjøl og jeg tviler på at de hadde gitt noen plass til 10 000 kr/dag hvis det hadde vært noe billigere. Jeg er ikke engang sikker på om det er slik lenger for de skal spare penger og før var man inne tre uker i året til kontroll og nå er kontrollen 4 dager hvert femte år.

Jeg tror de fleste blir liggende hjemme og får besøk av hjemmesykepleie 4 ganger om dagen eller blir lagt på gamlehjem til de klarer seg sjøl igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Det tror jeg for her finnes det ikke, det eneste jeg vet er at folk med ryggmargsskader kunne få være på Sunnaas etter operasjoner før hvor de ikke klarer seg sjøl og jeg tviler på at de hadde gitt noen plass til 10 000 kr/dag hvis det hadde vært noe billigere. Jeg er ikke engang sikker på om det er slik lenger for de skal spare penger og før var man inne tre uker i året til kontroll og nå er kontrollen 4 dager hvert femte år.

Jeg tror de fleste blir liggende hjemme og får besøk av hjemmesykepleie 4 ganger om dagen eller blir lagt på gamlehjem til de klarer seg sjøl igjen

Ja, Sunnaas er også et eksempel.

Tror jeg ville flyttet til Trondheim eller Nesodden om jeg ble pleietrengende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Sunnaas er også et eksempel.

Tror jeg ville flyttet til Trondheim eller Nesodden om jeg ble pleietrengende :)

Nja, det er bare folk med hjerneskade, ryggmargsskader og slag som får plass der nå så jeg vet ikke om du har lyst å ordne deg plass der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rekonvalisenshjem og det er noe helt annet. Finnes det lenger da?

Det stemmer nok ikke det Dorthe. Min mor var på 2 lengre opphold på rehabiliterings avdeling etter ortopediske operasjoner i 2010. Hun var ikke i nærheten av å kunne klare seg selv da hun kom dit.

Cluet er at alle fikk tilpasset pleie, etter hvor mye de trengte. Det var strengt, de skulle klare seg mest mulig selv, men fikk den hjelpen de måtte ha. Dette i tillegg til all opptreningen.

Det finnes flere steder man tilbyr denne type rehab i mitt fylke, tror ikke det er uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest litt i samme situasjon

''Greia er jo at når man er på rehabilitering så må man klare seg sjøl, dusje, stå opp, kle på seg og ordne seg. Det er jo en av kriteriene for å komme dit.''

Det gjelder ikke alle steder. Jeg vet om svært mange som har vært på rehabilitering ulike plasser, og de har vært meget hjelpetrengende, mange av dem.

Det er ikke et kriterium å kunne klare seg selv når en kommer dit, men de ansatte blir veldig glade hvis du gjør det ;)

Men hvis man kommer til et sted hvor de fleste pasienter trenger omfattende pleie og omsorgs så blir det vel ikke så mye tid til andre ting? Ressursene settes vel først og fremst inn der?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok ikke det Dorthe. Min mor var på 2 lengre opphold på rehabiliterings avdeling etter ortopediske operasjoner i 2010. Hun var ikke i nærheten av å kunne klare seg selv da hun kom dit.

Cluet er at alle fikk tilpasset pleie, etter hvor mye de trengte. Det var strengt, de skulle klare seg mest mulig selv, men fikk den hjelpen de måtte ha. Dette i tillegg til all opptreningen.

Det finnes flere steder man tilbyr denne type rehab i mitt fylke, tror ikke det er uvanlig.

OK, da kan jeg ta feil, men jeg har måtte skrive under på at jeg klarer alt sjøl og det må venninna mi også når hun er på rehab. Hvis man ikke klarer seg sjøl så må man ha med assistent og det kan jo fort bli dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt i samme situasjon

Ja, Sunnaas er også et eksempel.

Tror jeg ville flyttet til Trondheim eller Nesodden om jeg ble pleietrengende :)

Hvis jeg skulle bli pleietrengende så håper jeg at jeg hadde hatt en bra forsikring. Har møtt flere medpasienter som slet med alt det byråkratiske i forhold til det fysisk og psykiske.

Da kunne jeg betalt folk for å gjøre noe ekstra utenom stell og pleie.

At jeg hadde bodd sentralt hadde også vært viktig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Det er ikke et kriterium å kunne klare seg selv når en kommer dit, men de ansatte blir veldig glade hvis du gjør det ;)

Men hvis man kommer til et sted hvor de fleste pasienter trenger omfattende pleie og omsorgs så blir det vel ikke så mye tid til andre ting? Ressursene settes vel først og fremst inn der?.

Der jeg har arbeidet har vi tatt i mot en viss andel som trenger hjelp/pleie, og en viss andel som ikke trenger, sånn at ikke alle ressursene går med til det. Morgenstell utføres feks mellom 7.30 og 9.30, deretter er det frokost, og deretter trening. Fysioterapi har man gjerne maks en gang om dagen, og de som krever mye av personalet på morgenen får fysiotid senere på dagen.

Morgenstell er også trening - man øver på å klare mer selv, øver på å huske hva man skal gjøre, rekkefølgen av ting, lærer seg å stelle stomier eller andre nye ting etc. Jeg har arbeidet i både hjemmesykepleie og i rehabilitering, og vil si at vi bruker 2-3 ganger så lang tid på hvert stell i rehabiliteringen, da vi fokuserer på å lære brukeren å klare mest mulig selv. Forflytning mellom stol, seng og dusjstol kan feks kombineres med stå/gåtrening etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et kriterium å kunne klare seg selv når en kommer dit, men de ansatte blir veldig glade hvis du gjør det ;)

Men hvis man kommer til et sted hvor de fleste pasienter trenger omfattende pleie og omsorgs så blir det vel ikke så mye tid til andre ting? Ressursene settes vel først og fremst inn der?.

Tanta mi var på Kysthospitalet tre ganger, to ganger etter ryggoperasjon og en gang fordi hun hadde brukket lårhalsen og hun måtte klare seg sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt i samme situasjon

Jeg var på et rehabiliteringssenter rett etter en operasjon, og det var deilig. Kunne hvile så mye jeg ville, komme til ferdige måltider, og rusle små turer i pent terreng. Pluss bli kjent med hyggelige mennesker i passelige doser. Dette lå i nærheten av Vikersund, men husker ikke hva det het. Var der en uke.

Kan absolutt anbefales! Man trenger slett ikke være med på alskens treningsopplegg, du sørger for å snakke med dem i telefonen på forhånd og finne ut om stedet er noe for deg.

Jeg tror utfallet av et rehabiliteringsopphold har mye med hva en er der for. Det er ulike steder. Kanskje vil et menneske som har vært igjennom kreft ha bedre nytte av Montebellosenteret enn Catosenteret, hvor sistnevnte tar i mot mange trafikkskadde?

Når jeg var der så var det en dame som hadde ødelagt benet sitt ved en ulykke. Det var et komplisert benbrudd men det ville bli bra med tid og stunder. Jeg synes det var litt vondt å høre hvordan hun la ut om hvor mye hun koste seg der, og hvor deilig det var å ha fri fra jobben i tre måneder. Hadde hun vært maratonløper så hadde nok dette benbruddet fått større konsekvenser.

hva skulle ikke jeg ha gjort/gitt for å bytte med henne! Samtidig kan det å møte mennesker med større skader enn en selv også gjøre en depressiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg har arbeidet har vi tatt i mot en viss andel som trenger hjelp/pleie, og en viss andel som ikke trenger, sånn at ikke alle ressursene går med til det. Morgenstell utføres feks mellom 7.30 og 9.30, deretter er det frokost, og deretter trening. Fysioterapi har man gjerne maks en gang om dagen, og de som krever mye av personalet på morgenen får fysiotid senere på dagen.

Morgenstell er også trening - man øver på å klare mer selv, øver på å huske hva man skal gjøre, rekkefølgen av ting, lærer seg å stelle stomier eller andre nye ting etc. Jeg har arbeidet i både hjemmesykepleie og i rehabilitering, og vil si at vi bruker 2-3 ganger så lang tid på hvert stell i rehabiliteringen, da vi fokuserer på å lære brukeren å klare mest mulig selv. Forflytning mellom stol, seng og dusjstol kan feks kombineres med stå/gåtrening etc.

Jeg har aldri lært noe slikt jeg, er ikke det slik som folk klarer å lære seg sjøl da eller på sykehuset og stomistell lærer man vel av stomisykepleier før man drar fra sykehuset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...