Gå til innhold

Rehabiliteringsopphold


Gjest Shira :o)

Anbefalte innlegg

Det stemmer nok ikke det Dorthe. Min mor var på 2 lengre opphold på rehabiliterings avdeling etter ortopediske operasjoner i 2010. Hun var ikke i nærheten av å kunne klare seg selv da hun kom dit.

Cluet er at alle fikk tilpasset pleie, etter hvor mye de trengte. Det var strengt, de skulle klare seg mest mulig selv, men fikk den hjelpen de måtte ha. Dette i tillegg til all opptreningen.

Det finnes flere steder man tilbyr denne type rehab i mitt fylke, tror ikke det er uvanlig.

Det vil nok variere noe, men generelt sett har det vært stilt ganske strenge krav til selvhjulpenhet på opptreningssentrene. De begrunner det vanligvis både med ressurssituasjonen og nødvendigheten av en viss grad av selvhjulpenhet for å få utbytte av treningstilbudet. Men det gjøres sikkert også unntak.

Dette står f.eks. på Ringen opptreningssenter sine hjemmesider, og jeg har sett tilsvarende andre steder:

''Som pasient må du være selvhjulpen, dvs. selv kunne klare din personlige hygiene, gå på toalettet, komme deg til og fra spisesalen og kunne spise/drikke selv. De første dagene etter ankomst kan du få hjelp til enklere påkledning (strømper, sko, benklær, etc.), hjelp ut/inn av seng, til dusjing o.l.

''

Da Catosenteret ble etablert, så vektla de at de var i stand til å tilby plass til pasienter med større behov for hjelp enn de ordinære opptreningssentrene. Dette er vel en av grunnene til at senteret ble populært hos en del av sykehusene, inklusive Sunnaas som de har samarbeidsavtale med nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    21

  • frosken

    17

  • Caloni Makaroni

    7

  • Sør

    2

Mest aktive i denne tråden

Der jeg har arbeidet har vi tatt i mot en viss andel som trenger hjelp/pleie, og en viss andel som ikke trenger, sånn at ikke alle ressursene går med til det. Morgenstell utføres feks mellom 7.30 og 9.30, deretter er det frokost, og deretter trening. Fysioterapi har man gjerne maks en gang om dagen, og de som krever mye av personalet på morgenen får fysiotid senere på dagen.

Morgenstell er også trening - man øver på å klare mer selv, øver på å huske hva man skal gjøre, rekkefølgen av ting, lærer seg å stelle stomier eller andre nye ting etc. Jeg har arbeidet i både hjemmesykepleie og i rehabilitering, og vil si at vi bruker 2-3 ganger så lang tid på hvert stell i rehabiliteringen, da vi fokuserer på å lære brukeren å klare mest mulig selv. Forflytning mellom stol, seng og dusjstol kan feks kombineres med stå/gåtrening etc.

Jobbet du på et av opptreningssentrene eller på en rehabiliteringsavdeling (f.eks. på et sykehjem eller som selvstendig enhet)?

De som driver med f.eks. slagrehabilitering må jo nødvendigvis tilby en del hjelp. Jeg blir ikke helt klok på hva som skal foregå i kommunal regi og hvilken del av rehabiliteringen som besørges av spesialisthelsetjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1306057554' post='4584586]

Åja, vi er flinke til å finne ting å se frem til! :o)

Vi sitter litt å vurderer om vi skal booke tur nå i ferien, jeg har ikke fått operasjonsdato, så jeg kan nesten konkludere med at det blir etter sommerferien.

Vi er blitt veldige flinke til å finne ferier hvor ikke jeg tar for mye oppmerksomhet, dvs at vi har det alle fint, jeg kan være dårlig uten at det går utover guttungen. Er dette med å finne løsninger og ikke bare se hinder. Synes faktisk at vi kan skryte av at vi er blitt flinke der. :o)

''Vi sitter litt å vurderer om vi skal booke tur nå i ferien, jeg har ikke fått operasjonsdato, så jeg kan nesten konkludere med at det blir etter sommerferien.

''

Ut i fra hvor travelt de har det på avdelingen jeg antar du skal til, så tror jeg det er realistisk å regne med at det neppe blir operasjon før sommeren. Svigermoren min ble brått utskrevet kl syv i kveld, de måtte ha senga til en annen. Helt fullt både der og på nabosykehusene. Legen ble overlykkelig over å se at hun fikk besøk av meg, og benytttet anledningen til å sende henne hjem. (For to dager siden mente de hun måtte opereres, så ting endrer seg fort på sykehus...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi sitter litt å vurderer om vi skal booke tur nå i ferien, jeg har ikke fått operasjonsdato, så jeg kan nesten konkludere med at det blir etter sommerferien.

''

Ut i fra hvor travelt de har det på avdelingen jeg antar du skal til, så tror jeg det er realistisk å regne med at det neppe blir operasjon før sommeren. Svigermoren min ble brått utskrevet kl syv i kveld, de måtte ha senga til en annen. Helt fullt både der og på nabosykehusene. Legen ble overlykkelig over å se at hun fikk besøk av meg, og benytttet anledningen til å sende henne hjem. (For to dager siden mente de hun måtte opereres, så ting endrer seg fort på sykehus...)

Er du gærn? Fikk du med deg svigermor hjem i kveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi sitter litt å vurderer om vi skal booke tur nå i ferien, jeg har ikke fått operasjonsdato, så jeg kan nesten konkludere med at det blir etter sommerferien.

''

Ut i fra hvor travelt de har det på avdelingen jeg antar du skal til, så tror jeg det er realistisk å regne med at det neppe blir operasjon før sommeren. Svigermoren min ble brått utskrevet kl syv i kveld, de måtte ha senga til en annen. Helt fullt både der og på nabosykehusene. Legen ble overlykkelig over å se at hun fikk besøk av meg, og benytttet anledningen til å sende henne hjem. (For to dager siden mente de hun måtte opereres, så ting endrer seg fort på sykehus...)

Jeg regner med at du tok deg av den påkrevde operasjonen hjemme på kjøkkenbordet?

:-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du tok deg av den påkrevde operasjonen hjemme på kjøkkenbordet?

:-)

Med vennlig hilsen

Jeg forhandlet med legen om betingelsene for at han skulle få en ledig seng. Han har avgitt et par løfter, jeg har notert meg navnet og truet med å ta kontakt om ikke hans del av avtalen blir innfridd ;-)

Fordelen med denne typen innskrivelse, er at det kun tok ti minutter å bli utskrevet! Plutselig var hun på vei hjem etter å ha ligget i en seng i over to uker. (Riktignok fikk hun ikke med seg medisinliste eller andre vanligvis så viktige dokumenter...*s*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du gærn? Fikk du med deg svigermor hjem i kveld?

Jepp! Ny kirurg på jobb, endret vurdering. Nå er det se-det-an som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

''Vi sitter litt å vurderer om vi skal booke tur nå i ferien, jeg har ikke fått operasjonsdato, så jeg kan nesten konkludere med at det blir etter sommerferien.

''

Ut i fra hvor travelt de har det på avdelingen jeg antar du skal til, så tror jeg det er realistisk å regne med at det neppe blir operasjon før sommeren. Svigermoren min ble brått utskrevet kl syv i kveld, de måtte ha senga til en annen. Helt fullt både der og på nabosykehusene. Legen ble overlykkelig over å se at hun fikk besøk av meg, og benytttet anledningen til å sende henne hjem. (For to dager siden mente de hun måtte opereres, så ting endrer seg fort på sykehus...)

Ja, det skjer fort i svingere der i allefall mtp på at du skal ut, ikke inn, da går det i sneglefart! ;o)

Jeg er litt småfrustert over at studiestart må utsettes, men har fokuset på at jeg neste høst kanskje kan starte opp 100% for da har jeg rukket å bygge meg opp. :o)

Jeg skal i tillegg ha med en kirurg fra ett annet sykehus, så det tar tid å få alt i boks, det er jeg inneforstått med. Selv om de beklaget at de hadde glemt å kalle meg inn til kontroll, bla bla, så får jo ikke kirurgene gjort noe med at posten er full.

Så jeg velger å se det positive i det. Jeg har før blitt operert rett før sommerferien, da måtte jeg kjapt ut av sykehuset, satt hjemme og kokkelurte. Nå kan jeg heller nyte sommeren så godt jeg kan.

Jeg har følt på mye frustrasjon over ventetid, treghet, dårlig kommunikasjon, men heldigvis har jeg evnen til å riste det av meg, for å gå videre.

Så nå kikker vi på Legolandtur. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jepp! Ny kirurg på jobb, endret vurdering. Nå er det se-det-an som gjelder.

Å, men de er flinke på se-det-an altså! ;o)

Jeg føler meg trygg på at du ordner opp om det skulle være nødvendig for henne!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1306092457' post='4584906]

Ja, det skjer fort i svingere der i allefall mtp på at du skal ut, ikke inn, da går det i sneglefart! ;o)

Jeg er litt småfrustert over at studiestart må utsettes, men har fokuset på at jeg neste høst kanskje kan starte opp 100% for da har jeg rukket å bygge meg opp. :o)

Jeg skal i tillegg ha med en kirurg fra ett annet sykehus, så det tar tid å få alt i boks, det er jeg inneforstått med. Selv om de beklaget at de hadde glemt å kalle meg inn til kontroll, bla bla, så får jo ikke kirurgene gjort noe med at posten er full.

Så jeg velger å se det positive i det. Jeg har før blitt operert rett før sommerferien, da måtte jeg kjapt ut av sykehuset, satt hjemme og kokkelurte. Nå kan jeg heller nyte sommeren så godt jeg kan.

Jeg har følt på mye frustrasjon over ventetid, treghet, dårlig kommunikasjon, men heldigvis har jeg evnen til å riste det av meg, for å gå videre.

Så nå kikker vi på Legolandtur. :o)

Er du sikker på at du ikke skal ta imot studieplass til høsten? Har du snakket med skolen og mulige tilpasninger. Det er jo ikke alltid at man er nødt til å få med seg starten, det går an å ha hengefag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forhandlet med legen om betingelsene for at han skulle få en ledig seng. Han har avgitt et par løfter, jeg har notert meg navnet og truet med å ta kontakt om ikke hans del av avtalen blir innfridd ;-)

Fordelen med denne typen innskrivelse, er at det kun tok ti minutter å bli utskrevet! Plutselig var hun på vei hjem etter å ha ligget i en seng i over to uker. (Riktignok fikk hun ikke med seg medisinliste eller andre vanligvis så viktige dokumenter...*s*)

Du burde også krevet at legen sørget for at du fikk offentlig tilskudd for dette! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Ny kirurg på jobb, endret vurdering. Nå er det se-det-an som gjelder.

Neiiii, nå skjønner jeg ikke noe jeg, men det er det vel flere som ikke gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Shira :o)' timestamp='1306092562' post='4584909]

Å, men de er flinke på se-det-an altså! ;o)

Jeg føler meg trygg på at du ordner opp om det skulle være nødvendig for henne!?

''Jeg føler meg trygg på at du ordner opp om det skulle være nødvendig for henne!?

''

Jeg driver og perfeksjonerer min pårørendeteknikk. Begynner å få god trening i lirking og tilpasning til overlegne overleger, men heldigvis treffer man på mange som er ok også! Da hun ble lagt inn denne gangen hånlo legen av mitt utsagn om at vi lurte på om ikke det forelå en underliggende tilstand som forårsaken alle infeksjonstilstandene hun har hatt den senere tiden. Nå er det i allefall ingen tvil om hvem som hadde rett, - dessverre.

Forøvrig har jeg fått overvære to coloskopier og brukt besøkstiden til dusjing, smøring (skal unnlate å gå i detalj) og sengeskift. Det er visst ikke bare dusjing de har sluttet med på sykehuset, de skifter heller ikke på senger med mye diareflekker.

Men forøvrig har det gått bra, tror jeg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Er du sikker på at du ikke skal ta imot studieplass til høsten? Har du snakket med skolen og mulige tilpasninger. Det er jo ikke alltid at man er nødt til å få med seg starten, det går an å ha hengefag.

Nei, jeg har ikke slått den helt fra meg. Jeg bare tillatter meg ett par tre dager nå for å surne siden det ikke ble som jeg hadde tenkt! ;o)

Jeg har hatt trøbbel med NAV om dette her, de mener at jeg er enten veldig syk eller veldig frisk, skjønner ikke tanken min med noe studier. Gjøre litt for å komme i gang.

Det jeg tenker er, jeg takker ja til plassen (om jeg kommer inn da). Kontakter skolen og hører om opplegg. Kanskje bare ett fag, kanskje to. Det er mye hjemmestudie, så det er gode muligheter her. Kanskje noe fra nyttår av. Skolen skal ha rykte på seg til god tilrettelegging. Jeg bor 15 min unna skolen, og som sagt, mye er hjemmestudie.

He he, det er meg i ett nøtteskall, muggen en dag eller to, så finner jeg en eller annen løsning. Akkurat i dag er jeg sjalu på sambo som sitter med siste innspurt på sitt skoleår, samtidig er det litt deilig å kunne dole mens han jobber. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1306092898' post='4584918]

Nei, jeg har ikke slått den helt fra meg. Jeg bare tillatter meg ett par tre dager nå for å surne siden det ikke ble som jeg hadde tenkt! ;o)

Jeg har hatt trøbbel med NAV om dette her, de mener at jeg er enten veldig syk eller veldig frisk, skjønner ikke tanken min med noe studier. Gjøre litt for å komme i gang.

Det jeg tenker er, jeg takker ja til plassen (om jeg kommer inn da). Kontakter skolen og hører om opplegg. Kanskje bare ett fag, kanskje to. Det er mye hjemmestudie, så det er gode muligheter her. Kanskje noe fra nyttår av. Skolen skal ha rykte på seg til god tilrettelegging. Jeg bor 15 min unna skolen, og som sagt, mye er hjemmestudie.

He he, det er meg i ett nøtteskall, muggen en dag eller to, så finner jeg en eller annen løsning. Akkurat i dag er jeg sjalu på sambo som sitter med siste innspurt på sitt skoleår, samtidig er det litt deilig å kunne dole mens han jobber. ;o)

Dette ble jeg glad over å lese. Ta i mot studieplassen, og snakk så med studiestedet om hvilke løsninger som er de beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde også krevet at legen sørget for at du fikk offentlig tilskudd for dette! :-)

Med vennlig hilsen

Jepp. Tilskudd kunne vært på sin plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

''Jeg føler meg trygg på at du ordner opp om det skulle være nødvendig for henne!?

''

Jeg driver og perfeksjonerer min pårørendeteknikk. Begynner å få god trening i lirking og tilpasning til overlegne overleger, men heldigvis treffer man på mange som er ok også! Da hun ble lagt inn denne gangen hånlo legen av mitt utsagn om at vi lurte på om ikke det forelå en underliggende tilstand som forårsaken alle infeksjonstilstandene hun har hatt den senere tiden. Nå er det i allefall ingen tvil om hvem som hadde rett, - dessverre.

Forøvrig har jeg fått overvære to coloskopier og brukt besøkstiden til dusjing, smøring (skal unnlate å gå i detalj) og sengeskift. Det er visst ikke bare dusjing de har sluttet med på sykehuset, de skifter heller ikke på senger med mye diareflekker.

Men forøvrig har det gått bra, tror jeg ;-)

Skal jeg le eller gråte?

De skifter ikke dersom det er oppkastflekker heller.

Jeg forstår faktisk sambo som var litt negativ til ny operasjon, for dere pårørende må tilegne dere mye kunnskap.

Håper det går bra med henne, at dere finner en løsning som kan hjelpe. det må jo sykehuset være tjent med også, siden de har manko på senger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neiiii, nå skjønner jeg ikke noe jeg, men det er det vel flere som ikke gjør.

Handlet om risikovurdering. På fredag mente de at operasjon absolutt var nødvendig, blant annet med tanke på hvor dårlig hun blir ved nye "anfall". I dag var vurderingen at det også var risiko for komplikasjoner som følge av operasjon, slik at hun skulle se det an inntil videre. Hun kunne komme til å være frisk i flere år før det kom en ny runde, men den kunne også komme om 4 dager, i følge legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Dette ble jeg glad over å lese. Ta i mot studieplassen, og snakk så med studiestedet om hvilke løsninger som er de beste.

Du kjenner meg vel så godt nå at du vet at jeg krisemaksimerer i noen dager, så fikser jeg og ordner etterpå. ;o)

Jeg gleder meg veldig til å ha noe å gjøre, både sosialt og ikke minst ha hodet i gang. Så får veien bli til mens jeg går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...