Gå til innhold

Rehabiliteringsopphold


Gjest Shira :o)

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)

Får pasienter og pårørende selv lov til å skifte laken, eller må de ha med laken hjemmefra? ;)

Da jeg hadde to dagkirurgiske inngrep i år så måtte jeg gå med operasjonstruser hvor jeg kunne se at det hadde vært urin og blod på tidligere. Det var ekkelt ! Men kanskje det er vanskelig å få det helt rent?

Urk, da er det bedre med nettingtruser!

Laken er i skap, cluet er å vite hvor skapet er.

På Riksen er det så greitt, der er skjorter, laken, tepper osv tilgjengelige i skap på gangen, finner bare selv etter behov.

På det andre steder må jeg nesten spørre sambo, men jeg tror han fikk en dunge inn på rommet.

Jeg fikk mange tepper i allefall og en rullestol, det var litt stas, da følte jeg meg litt sett. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    21

  • frosken

    17

  • Caloni Makaroni

    7

  • Sør

    2

Mest aktive i denne tråden

Hun jeg kjente som dro til Catosenteret etter en stomioperasjon hadde ikke lært å stelle stomien sin selv. Hun skrev ett åtte siders langt brev til Ullevål for å klage på dårlig opplæring. Nå var det heldigvis sykepleiere der på senteret som kunne skifte stomiposer, men det er jo slike ting man ønsker å vite mest om selv.

Men hun stomisykepleieren på Ullevål er jo gal og det sier jeg enda jeg aldri har vært hos noen andre. Urologen på Ullevål sendte meg dit for å diskutere kontitent urostomi og hun dro fram poser i alle størrelser og sa at ingen i Norge fikk kontinente stomier. Jeg gikk... Jeg vet ikke om hun er der enda, gammel hurpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får pasienter og pårørende selv lov til å skifte laken, eller må de ha med laken hjemmefra? ;)

Da jeg hadde to dagkirurgiske inngrep i år så måtte jeg gå med operasjonstruser hvor jeg kunne se at det hadde vært urin og blod på tidligere. Det var ekkelt ! Men kanskje det er vanskelig å få det helt rent?

Snart må vi nok ha med sengetøy hjemmenifra, man må jo ha med medisiner og utstyr så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Jeg tenkte mest på aktiviteter som alle pasientene var med på. Da jeg var på catosenteret så hadde vi en del fellestrim og uflukter som var tilpasset alle. jeg fikk tildelt en dritkjekk fysioterapeut og sørget for at jeg fikk ha han helt alene o;)

''Jeg tenkte mest på aktiviteter som alle pasientene var med på. Da jeg var på catosenteret så hadde vi en del fellestrim og uflukter som var tilpasset alle.''

Det er en utfordring, men ofte får vi det til likevel. Kanskje deler vi gruppen i to. Utflukt til nabobyen kan jo bety så mangt - noen kan sitte med pleier og medpasienter på kafé og trene på sosiale settinger, spise og drikke uten og søle, trene på å prate, mens andre kan få kondisjonstrening av å traske rundt i byen, med kafeen som base.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Jeg har aldri lært noe slikt jeg, er ikke det slik som folk klarer å lære seg sjøl da eller på sykehuset og stomistell lærer man vel av stomisykepleier før man drar fra sykehuset?

Stomi var bare eksempelvis - det er vel helst stomisykepleier som gir opplæring før du drar hjem fra sykehuset. Men det kan også være at det er noen med nedsatt finmotorikk som har lyst til å trene på å klare det selv, men som trenger en person i nærheten som kan hjelpe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Jobbet du på et av opptreningssentrene eller på en rehabiliteringsavdeling (f.eks. på et sykehjem eller som selvstendig enhet)?

De som driver med f.eks. slagrehabilitering må jo nødvendigvis tilby en del hjelp. Jeg blir ikke helt klok på hva som skal foregå i kommunal regi og hvilken del av rehabiliteringen som besørges av spesialisthelsetjenesten.

Selvstendig rehabiliteringssenter, men i kommunal regi.

De ulike sentrene som jeg har vært borti i forbindelse med jobb ellers har vel stort sett også vært selvstendige enheter, tror jeg.

Og så har man jo fys-med på St. Olavs hospital i Trondheim, som både er en avdeling for opptrening og for kontroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest litt i samme situasjon

Snart må vi nok ha med sengetøy hjemmenifra, man må jo ha med medisiner og utstyr så.

Neste gang kommer jeg til å ta med meg et lager hjemmeifra. Det kan spare meg for mye frustrasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang kommer jeg til å ta med meg et lager hjemmeifra. Det kan spare meg for mye frustrasjoner.

Bare man får hjelp til å skifte på så kan jeg godt ha med meg mitt eget jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...