Gå til innhold

Utagering belønnes med resurser.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du misforstår. :-)

At en utagerende elev får hjelp til å "sitte stille" er en forutsetning for at andre elever skal kunne jobbe, og ev. også få hjelp. Ekstralæreren bruker neppe all tid på den ene eleven, men om så var, så betyr det jo at klasselæreren (som før måtte roe ned utageringen) nå har tid til å se de stille elevene med lærevansker.

Med vennlig hilsen

''At en utagerende elev får hjelp til å "sitte stille" er en forutsetning for at andre elever skal kunne jobbe, og ev. også få hjelp. Ekstralæreren bruker neppe all tid på den ene eleven, men om så var, så betyr det jo at klasselæreren (som før måtte roe ned utageringen) nå har tid til å se de stille elevene med lærevansker.''

Er det nok hjelp for en elev med lærevansker? De fleste vil trenge en ekstra (spesial)lærer. Hvis 90 prosent av ressursene blir brukt på eleven med atferdsvansker så er det likevel ikke nok for at eleven skal kunne tilegne seg nok kunnskap for å komme inn, og ikke minst fullføre videregående.

• Svar 183
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

43

• Sør

37

• Spenol(1)

31

• tzatziki1365380058

16

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Denne "logikken" din er litt som å si at vi bør ikke la gravide får komme på sykehus, for da får ikke kreftpasienter medisin.

Og som har blitt påpekt utallige ganger: hvis den utagerende får hjelp til å være stille, så vil det hjelpe HELE klassen, også slik at klasselæreren da får tid til å "se" andre.

Med vennlig hilsen

'' Og som har blitt påpekt utallige ganger: hvis den utagerende får hjelp til å være stille, så vil det hjelpe HELE klassen, også slik at klasselæreren da får tid til å "se" andre''

Spørsmålet som jeg stiller (nok en gang) er om dette er nok til å hjelpe eleven med lærevansker?. Kan hjelpen den utagerende eleven får til å sitte stille kompensere for den andre elevens behov for spesialundervisning?

Skrevet

'' Selvsagt kan det bli verre. Han mister de få kjente han hadde, og må begynne helt på nytt. Selvsagt kan det bli bedre, men det kan også bli verre.''

Synes du ikke at det er verdt risikoen?

''I stedet for å "sparke ball" med vanskelige elever bør man faktisk gjøre noe med skolen, hvis den er så dårlig''¨

Hvis skolen er så dårlig, hvorfor ikke flytte eleven til en annen skolen hvor han kan få det bedre istedenfor å bruke tid på å endre skolen?

Hva tenker du bør gjøres med skolen?

Poenget er at hvis det skyldes at skolen har så dårlig miljø, så må man gjøre noe med skolen, ettersom det er andre elever der også som lider.

Med vennlig hilsen

Skrevet

'' Og som har blitt påpekt utallige ganger: hvis den utagerende får hjelp til å være stille, så vil det hjelpe HELE klassen, også slik at klasselæreren da får tid til å "se" andre''

Spørsmålet som jeg stiller (nok en gang) er om dette er nok til å hjelpe eleven med lærevansker?. Kan hjelpen den utagerende eleven får til å sitte stille kompensere for den andre elevens behov for spesialundervisning?

Det ene er jo en forutsetning for det andre.

Så må man se om det er andre elever som også trenger hjelp, men det er jo uavhengig av andre elever.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''At en utagerende elev får hjelp til å "sitte stille" er en forutsetning for at andre elever skal kunne jobbe, og ev. også få hjelp. Ekstralæreren bruker neppe all tid på den ene eleven, men om så var, så betyr det jo at klasselæreren (som før måtte roe ned utageringen) nå har tid til å se de stille elevene med lærevansker.''

Er det nok hjelp for en elev med lærevansker? De fleste vil trenge en ekstra (spesial)lærer. Hvis 90 prosent av ressursene blir brukt på eleven med atferdsvansker så er det likevel ikke nok for at eleven skal kunne tilegne seg nok kunnskap for å komme inn, og ikke minst fullføre videregående.

Hvis ikke den utagerende eleven får hjelp, så vil de andre elevene ikke få noen oppmerksomhet i det hele tatt.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Denne "logikken" din er litt som å si at vi bør ikke la gravide får komme på sykehus, for da får ikke kreftpasienter medisin.

Og som har blitt påpekt utallige ganger: hvis den utagerende får hjelp til å være stille, så vil det hjelpe HELE klassen, også slik at klasselæreren da får tid til å "se" andre.

Med vennlig hilsen

'' Denne "logikken" din er litt som å si at vi bør ikke la gravide får komme på sykehus, for da får ikke kreftpasienter medisin.''

Hvem er det i gravide og kreftsyke i denne sammenhengen?

Trenger de å være på samme sykehuset hvis ressursene er knappe? Vi har jo radiumhospitalet og fødeklinikker.

Skrevet

Er selvfølgelig helt enig i det - men når man har et adhd barn selv så er det ikke så kjekt å få høre til stadighet at man bare ikke har vært flinke nok i oppdragelsen.... Slik vi fikk høre i mange år før hun endelig fikk diagnosen. (Ikke at vi ville ha noen diagnose - vi ville jo helst at de skulle finne ut at det ikke var så alvorlig...)

Nå vet jeg jo at vi har gjort og gjør "alt" men at barnet vårt har dette medfødt. Og enig i at det ikke virker som om foreldrene til den gutten det er snakk om har gjort "alt".

(Hadde mitt barn oppført seg slik som det barnet som er beskrevet hadde jeg sagt opp jobben og fotfulgt ham selv på skolen)

''Er selvfølgelig helt enig i det - men når man har et adhd barn selv så er det ikke så kjekt å få høre til stadighet at man bare ikke har vært flinke nok i oppdragelsen.... Slik vi fikk høre i mange år før hun endelig fikk diagnosen. (Ikke at vi ville ha noen diagnose - vi ville jo helst at de skulle finne ut at det ikke var så alvorlig...)''

Det blir selvsagt helt feil og destruktivt. En slik tankegang henger ofte sammen med et unyansert og standardisert syn på både barn og deres foreldre. Håpløst når det blomstrer hos fagfolk.

mvh

Skrevet

Hvis ikke den utagerende eleven får hjelp, så vil de andre elevene ikke få noen oppmerksomhet i det hele tatt.

Med vennlig hilsen

'' Hvis ikke den utagerende eleven får hjelp, så vil de andre elevene ikke få noen oppmerksomhet i det hele tatt.''

Trenger de å få hjelp på samme skole?

Hva tenker du rent konkret må gjøres med skolen for at alle skal ha det bra?

Skrevet

'' Denne "logikken" din er litt som å si at vi bør ikke la gravide får komme på sykehus, for da får ikke kreftpasienter medisin.''

Hvem er det i gravide og kreftsyke i denne sammenhengen?

Trenger de å være på samme sykehuset hvis ressursene er knappe? Vi har jo radiumhospitalet og fødeklinikker.

Det gjør vel ingenting hvem som er hvem. BEGGE har rett på hjelp, og dette er lovfestet i Opplæringsloven og andre steder.

I stedet for å kaste bort penger på å gjøre elever til kasteballer, og sette dem opp mot hverandre, så må man bruke loven og kreve at kommunen hoster opp de pengene som er nødvendig.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det gjør vel ingenting hvem som er hvem. BEGGE har rett på hjelp, og dette er lovfestet i Opplæringsloven og andre steder.

I stedet for å kaste bort penger på å gjøre elever til kasteballer, og sette dem opp mot hverandre, så må man bruke loven og kreve at kommunen hoster opp de pengene som er nødvendig.

Med vennlig hilsen

Så du utelukker at skolebytte kan være god hjelp for begge elevene?

Gjest sant det der
Skrevet

Kom på en ting som læreren til min sønn sa "Dette er en offentlig skole og her behandles alle likt". Prøvde å agumentere med at "Alle barn er ulike med ulike behov, de kan ikke behandles likt". Men hun stod på sitt, og jeg tenkte "Denne skolen forandrer seg aldri, og de som trenger det får ikke hjelp". Men de utagerende får "hjelp", hjelp til å sitte stille, skolen vil ha ro.

Elever trenger ro, men de trenger mer enn det!

Skrevet

Kom på en ting som læreren til min sønn sa "Dette er en offentlig skole og her behandles alle likt". Prøvde å agumentere med at "Alle barn er ulike med ulike behov, de kan ikke behandles likt". Men hun stod på sitt, og jeg tenkte "Denne skolen forandrer seg aldri, og de som trenger det får ikke hjelp". Men de utagerende får "hjelp", hjelp til å sitte stille, skolen vil ha ro.

Elever trenger ro, men de trenger mer enn det!

Hvis det kun er de utagerende som får hjelp, for eksempel, så behandler jo skolen vitterlig ikke alle likt (ettersom ikke alle får en hjelpelærer).

Misforståelsen her er at skolen skal gi alle muligheter, og ikke at alle skal få dønn lik behandling. Sammenlign med helsevesenet - alle skal få LIK behandling i helsevesenet, men det betyr ikke at alle blir behandlet for brukket fot. Det er selvsagt heller ikke det læreren mener.

Med vennligi hilsen

Skrevet

Så du utelukker at skolebytte kan være god hjelp for begge elevene?

Nei, jeg utelukker det ikke, men det er i prinsippet en tullet metode å kaste elever ut fra en skole, fordi den er dårlig. Da gjør man noe med skolen.

Med vennlig hilsen

Skrevet

'' Hvis ikke den utagerende eleven får hjelp, så vil de andre elevene ikke få noen oppmerksomhet i det hele tatt.''

Trenger de å få hjelp på samme skole?

Hva tenker du rent konkret må gjøres med skolen for at alle skal ha det bra?

Det kommer jo an på hva problemstillingen er.

Hvis problemet er "1 stk utagerende elev" så må denne få hjelp til å "sitte stille", både for egen del, og for at andre skal få lære.

Hvis det er flere elever med lærevansker, så må de også få den hjelp de har krav på.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Har fått matte skrekk, er rett og slett dum når folk snakker matte. Jeg ler av det, men det er virkelig flaut. Må jo lære alt fra skrætsj jeg da, begynne i 1 klasse.

Jeg vet om folk som har måttet lære ting helt fra skrætsj. Det kan høres uoverkommelig ut, men om du finner en dyktig pedagog med kompetanse på dette så er det gode muligheter for at du vil opparbeide deg de nødvendige basisferdighetene. Den største utfordringen er å kvitte deg med mattesperren og prestasjonsangsten.

Det er mange som lider av dyskalkuli, eller mattedysleksi. De har ulike strategier for å skjule vanskene for andre. En dame jeg vet om hadde klart å skjule dette for bekjennskapene sine, men når de (vennene) insisterte på å spille Monopol så var det bare å legge kortene på bordet ;)

Skrevet

Er selvfølgelig helt enig i det - men når man har et adhd barn selv så er det ikke så kjekt å få høre til stadighet at man bare ikke har vært flinke nok i oppdragelsen.... Slik vi fikk høre i mange år før hun endelig fikk diagnosen. (Ikke at vi ville ha noen diagnose - vi ville jo helst at de skulle finne ut at det ikke var så alvorlig...)

Nå vet jeg jo at vi har gjort og gjør "alt" men at barnet vårt har dette medfødt. Og enig i at det ikke virker som om foreldrene til den gutten det er snakk om har gjort "alt".

(Hadde mitt barn oppført seg slik som det barnet som er beskrevet hadde jeg sagt opp jobben og fotfulgt ham selv på skolen)

''Hadde mitt barn oppført seg slik som det barnet som er beskrevet hadde jeg sagt opp jobben og fotfulgt ham selv på skolen.''

Det tror jeg at jeg også hadde gjort!

Gjest sant det der
Skrevet

Hvis det kun er de utagerende som får hjelp, for eksempel, så behandler jo skolen vitterlig ikke alle likt (ettersom ikke alle får en hjelpelærer).

Misforståelsen her er at skolen skal gi alle muligheter, og ikke at alle skal få dønn lik behandling. Sammenlign med helsevesenet - alle skal få LIK behandling i helsevesenet, men det betyr ikke at alle blir behandlet for brukket fot. Det er selvsagt heller ikke det læreren mener.

Med vennligi hilsen

Sant å si så forstår jeg ikke dette samfunnet, ikke noe av det. Det hele burde veltes om, og bygd opp på nytt etter min mening!

Gjest ikkeidagkjære
Skrevet

Nå skriver jeg generelt.

I noen tilfeller skyldes vedvarende utagering rett og slett at eleven slipper for billig unna med det.

Ved å flytte elever kan man splitte negative miljøer. Det kan virke avskrekkende. Det finnes også muligheter for at gamle mønster ikke så lett lar seg gjenskape på en ny skole.

Slik det er nå ender man opp med at ofrene må bytte skole. Og det må da gi barn og unge helt feil signaler.

mvh

Det var det jeg fikk tilbud om...

men så hadde jeg 4-5 som plaga/erta, sparka og slo da(ei, men de andre fulgte etter/var med)

Siden det var så mange var det letteste å foreslå at jeg er den som skulle fjernes..for det var letteste utvei.

Jeg skjønner den, men skulle ønske det var annerledes..

Dette ble helt på siden av M sin unge, men ville bare "bekrefte" at det er det som ofte skjer

Skrevet

Tenker noen ganger at jeg vil ta utdannelse, vil lære matte for det trenger man får å gå videre. Har litt lyst å "vise dem" på en måte. Har ofte tenkt at jeg er dum og usynlig, ingenting verdt. Har en drøm, men så er jeg nok syk i tilegg. Men takk :)

Gjør det!

For din egen del! Det er du som vinner på det!

Og det er ikke så skremmende som du tror.

Med vennlig hilsen

Gjest sant det der
Skrevet

Jeg vet om folk som har måttet lære ting helt fra skrætsj. Det kan høres uoverkommelig ut, men om du finner en dyktig pedagog med kompetanse på dette så er det gode muligheter for at du vil opparbeide deg de nødvendige basisferdighetene. Den største utfordringen er å kvitte deg med mattesperren og prestasjonsangsten.

Det er mange som lider av dyskalkuli, eller mattedysleksi. De har ulike strategier for å skjule vanskene for andre. En dame jeg vet om hadde klart å skjule dette for bekjennskapene sine, men når de (vennene) insisterte på å spille Monopol så var det bare å legge kortene på bordet ;)

Bare min samboer, min venninne og mine barn vet om at jeg ikke kan matte, de regner for meg...i monopol og :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...